Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/07/22
Groei TV-bestedingen e-commerce bedrijven versnelt in Q1 2022 naar +43%

Thuiswinkel.org heeft eind juni de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor gepubliceerd. Daaruit blijkt een groei in Q1 2022 van de online bestedingen van consumenten van 7% ten opzichte van Q1 2021. In samenwerking met Nielsen analyseert Screenforce in dit artikel welke groei te zien is in de bruto mediabestedingen door e-commercebedrijven in Q1 2022. Het blijkt dat de groei aan TV-bestedingen door e-commerce bedrijven in Q1 2022 verder is versneld. Eerder dit jaar rapporteerden Screenforce en Nielsen voor heel 2021 een groei van 16% voor de TV-bestedingen. In Q1 2022 is die groei voor de TV-bestedingen in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder maar liefst 43%.


Stijging online bestedingen consument groeien met 7%
De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen volgens Thuiswinkel.org in Q1 2022 uit op € 8,2 miljard, een stijging van 7% ten opzichte van lockdown-kwartaal Q1 2021. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Diensten aanjager groei online bestedingen, komt uit op niveau voor corona
In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt een onderscheid gemaakt tussen e-commerce diensten (bijvoorbeeld videodiensten en pakketreizen) en producten (bijvoorbeeld foodproducten en webshops). In onderstaande figuur van de Thuiswinkel Markt Monitor zijn beiden uitgesplitst. De groei wordt aangejaagd door de sterke groei van diensten (+125%). Voor producten is er dit kwartaal geen groei, maar een krimp van 18%. Tegelijkertijd liggen de online bestedingen van producten nog altijd op een hoger niveau dan Q1 2020 en Q1 2019 (pre-corona).

Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, zegt hierover in het persbericht over het onderzoek: “Consumenten hebben, ondanks de lockdown begin dit jaar, wel het vertrouwen gehad dat ze dit voorjaar en deze zomer weer op reis kunnen gaan. We verwachten dat deze groei doorzet in Q2 wanneer meer last-minute boekers hun aankopen doen“.

Groei TV-bestedingen in Q1 2022 maar liefst 43%.
In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen analyseert Screenforce in dit artikel de bruto mediabestedingen door e-commerce adverteerders in Q1 2022. Kijken we naar de totale bruto mediabestedingen door e-commerce adverteerders dan waren deze in Q1 2019 – vóór Corona – € 271 miljoen. In Q1 2022 is dit € 330 miljoen euro, een stijging in drie jaar tijd van 31%. De cijfers van Q1 2022 laten zien dat er sprake is van een versnelling na een daling voor de eerste kwartalen van 2020 en 2021. De totale bruto mediabestedingen groeien van Q1 2021 naar Q1 2022 met maar liefst 54%.

In onderstaande figuur is duidelijk de versnelling te zien die in het eerste kwartaal van 2022 is opgetreden. Van Q1 2021 naar Q1 2022 groeien de totale bruto TV-bestedingen met maar liefst 43%. Voor geheel 2021 was de groei van de bruto TV-bestedingen 16%. In de onderstaande figuur zien we ook dat de daling in de TV-bestedingen door e-commerce adverteerders tijdens de coronajaren 2020 en 2021 minder sterk is dan die in de totale bruto mediabestedingen.

 

Bron: Nielsen

TV essentieel instrument voor e-commerce bedrijven
Van de totale bruto mediabestedingen van € 330 miljoen gaat bijna de helft (€ 160 miljoen, 48%) naar TV. TV vormt voor e-commerce adverteerders een essentieel instrument om brede bekendheid te genereren, vertrouwen te wekken bij de consument, nieuwe kopers te trekken en om online aankopen te stimuleren bij bestaande en nieuwe klanten.

Bron Nielsen

Grootste stijgers TV-bestedingen
Thuiswinkel.org ziet de stijging in Q1 met name voor e-commerce diensten (bijvoorbeeld videodiensten en pakketreizen) en de daling met name voor e-commerce producten (bijvoorbeeld foodproducten en webshops). Dat beeld zien we gedeeltelijk ook terug in de ranking van de grootste stijgers qua TV-bestedingen. Daar zien we onder andere Sunweb, DeGiro, Corendon en TUI Nederland. En natuurlijk een aantal van de sinds 1 oktober legale online gokbedrijven zoals Betent, Play North en Toto online. Maar we zien ook grote stijgingen voor e-commerce producten leveranciers als Flink, Bol.com, Crisp en About You.

De 25 grootse stijgers TV-bestedingen (procentuele verandering Q1 2022 versus Q1 2021, TV-bestedingen in € miljoenen)

Bron: Nielsen

Deze tekst is een analyse door Screenforce in samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen van de bruto mediabestedingencijfers door e-commerce bedrijven van Q1 voor de jaren 2019, 2020, 2021 en 2022 aangevuld met gegevens uit het persbericht van Thuiswinkel.org. Het hele persbericht van Thuiswinkel.org vind je hier.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

21/02/22

Bruto TV-bestedingen e-commerce op recordniveau in 2021

Nieuws

In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen heeft Screenforce een overzicht gemaakt van de investeringen van de e-commerce branche op TV. Daaruit blijkt dat corona ook in

24/01/22

WARC Marketer’s Toolkit 2022: de 5 belangrijkste trends in beeld

Nieuws

WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de elfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Marketeers zijn hun plannen voor het nieuwe jaar aan

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

17/01/22

Kantar: verwachtingen adverteerders rond wereldwijde mediatrends in kaart gebracht

Nieuws Kennis

Kantar, de grootste organisatie ter wereld op het gebied van data, insights en consultancy, heeft ook dit jaar weer een rapport uitgebracht met de wereldwijd

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met