Thuiswinkel.org heeft eind juni de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor gepubliceerd. Daaruit blijkt een groei in Q1 2022 van de online bestedingen van consumenten van 7% ten opzichte van Q1 2021. In samenwerking met Nielsen analyseert Screenforce in dit artikel welke groei te zien is in de bruto mediabestedingen door e-commercebedrijven in Q1 2022. Het blijkt dat de groei aan TV-bestedingen door e-commerce bedrijven in Q1 2022 verder is versneld. Eerder dit jaar rapporteerden Screenforce en Nielsen voor heel 2021 een groei van 16% voor de TV-bestedingen. In Q1 2022 is die groei voor de TV-bestedingen in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar eerder maar liefst 43%.
Stijging online bestedingen consument groeien met 7%
De online bestedingen van Nederlandse consumenten komen volgens Thuiswinkel.org in Q1 2022 uit op € 8,2 miljard, een stijging van 7% ten opzichte van lockdown-kwartaal Q1 2021. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
Diensten aanjager groei online bestedingen, komt uit op niveau voor corona
In de Thuiswinkel Markt Monitor wordt een onderscheid gemaakt tussen e-commerce diensten (bijvoorbeeld videodiensten en pakketreizen) en producten (bijvoorbeeld foodproducten en webshops). In onderstaande figuur van de Thuiswinkel Markt Monitor zijn beiden uitgesplitst. De groei wordt aangejaagd door de sterke groei van diensten (+125%). Voor producten is er dit kwartaal geen groei, maar een krimp van 18%. Tegelijkertijd liggen de online bestedingen van producten nog altijd op een hoger niveau dan Q1 2020 en Q1 2019 (pre-corona).
Marlene ten Ham, Algemeen Directeur van Thuiswinkel.org, zegt hierover in het persbericht over het onderzoek: “Consumenten hebben, ondanks de lockdown begin dit jaar, wel het vertrouwen gehad dat ze dit voorjaar en deze zomer weer op reis kunnen gaan. We verwachten dat deze groei doorzet in Q2 wanneer meer last-minute boekers hun aankopen doen“.
Groei TV-bestedingen in Q1 2022 maar liefst 43%.
In samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen analyseert Screenforce in dit artikel de bruto mediabestedingen door e-commerce adverteerders in Q1 2022. Kijken we naar de totale bruto mediabestedingen door e-commerce adverteerders dan waren deze in Q1 2019 – vóór Corona – € 271 miljoen. In Q1 2022 is dit € 330 miljoen euro, een stijging in drie jaar tijd van 31%. De cijfers van Q1 2022 laten zien dat er sprake is van een versnelling na een daling voor de eerste kwartalen van 2020 en 2021. De totale bruto mediabestedingen groeien van Q1 2021 naar Q1 2022 met maar liefst 54%.
In onderstaande figuur is duidelijk de versnelling te zien die in het eerste kwartaal van 2022 is opgetreden. Van Q1 2021 naar Q1 2022 groeien de totale bruto TV-bestedingen met maar liefst 43%. Voor geheel 2021 was de groei van de bruto TV-bestedingen 16%. In de onderstaande figuur zien we ook dat de daling in de TV-bestedingen door e-commerce adverteerders tijdens de coronajaren 2020 en 2021 minder sterk is dan die in de totale bruto mediabestedingen.

TV essentieel instrument voor e-commerce bedrijven
Van de totale bruto mediabestedingen van € 330 miljoen gaat bijna de helft (€ 160 miljoen, 48%) naar TV. TV vormt voor e-commerce adverteerders een essentieel instrument om brede bekendheid te genereren, vertrouwen te wekken bij de consument, nieuwe kopers te trekken en om online aankopen te stimuleren bij bestaande en nieuwe klanten.

Grootste stijgers TV-bestedingen
Thuiswinkel.org ziet de stijging in Q1 met name voor e-commerce diensten (bijvoorbeeld videodiensten en pakketreizen) en de daling met name voor e-commerce producten (bijvoorbeeld foodproducten en webshops). Dat beeld zien we gedeeltelijk ook terug in de ranking van de grootste stijgers qua TV-bestedingen. Daar zien we onder andere Sunweb, DeGiro, Corendon en TUI Nederland. En natuurlijk een aantal van de sinds 1 oktober legale online gokbedrijven zoals Betent, Play North en Toto online. Maar we zien ook grote stijgingen voor e-commerce producten leveranciers als Flink, Bol.com, Crisp en About You.
De 25 grootse stijgers TV-bestedingen (procentuele verandering Q1 2022 versus Q1 2021, TV-bestedingen in € miljoenen)

Deze tekst is een analyse door Screenforce in samenwerking met onderzoeksbureau Nielsen van de bruto mediabestedingencijfers door e-commerce bedrijven van Q1 voor de jaren 2019, 2020, 2021 en 2022 aangevuld met gegevens uit het persbericht van Thuiswinkel.org. Het hele persbericht van Thuiswinkel.org vind je hier.