Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/02/19
WARC: adverteerders en bureaus positief over ROI en effectiviteit korte commercial

Het mediabudget voor online video groeit en korte spots – minder dan 10 seconden – krijgt een steeds groter aandeel. Dat blijkt uit een rapport van het internationale marketing intelligence instituut WARC. Het geeft aan hoe populair de korte online TV-commercial is geworden sinds YouTube in 2016 het ‘bumper’-format lanceerde – een filmpje van 6 seconden dat je niet kunt ‘skippen’.

Korte format effectief om consument bij je merk te betrekken
Marketeers zijn het erover eens: de kortere, minder opdringerige vorm is aangenamer voor de consument. Bovendien is er steeds meer bewijs voorhanden dat de bumper erg effectief is. In WARC’s Marketer’s Toolkit 2019 is gevraagd of het korte format een effectief middel is om consumenten bij je merk te betrekken. 50% van de respondenten was het daarmee eens en 32% was het er zelfs heel erg mee eens. Directeurs van mediabureaus laten dezelfde geluiden horen. De Marketer’s Toolkit is een jaarlijkse online ondervraging van 800 marketeers in de belangrijkste wereldwijde markten over de onderwerpen strategie, technologie en media en wat dit betekent voor merken, adverteerders en bureaus.

Bumper qua meetbaarheid ROI en effectiviteit op tweede plaats na online search
Als het om meetbaarheid gaat, zijn marketeers ook zeer positief over het formaat. Op de vraag van WARC hoe nauwkeurig ze de ROI en effectiviteit van de bumper in verschillende kanalen kunnen meten, waardeerden de merken en respondenten van mediabureaus het format met een tweede plek, achter online search. Dit vertrouwen is terug te zien in het groeiende budget. 79% van de respondenten in het Marketer’s Toolkit-onderzoek geeft aan dat ze verwachten dat investeringen in online video de komende 12 maanden verder zullen toenemen.

Zes seconden formaat norm voor TV-reclames voor sommige adverteerders
Het ziet ernaar uit dat deze trend de vormgeving en planning van campagnes fundamenteel aan het veranderen is. Sommige merken hebben het zes seconde-formaat tot norm voor TV-reclames verheven.

Start met het merk, zo kort mogelijk en onafhankelijk van geluid
Dit soort content, die vooral is toegesneden op social media, moet bovendien qua creatieve ontwikkeling anders benaderd worden dan het traditionele 30-seconden-format. Kieley Taylor, Global Head of Social bij GroupM, zegt er het volgende over: “Een video voor social media moet zoveel mogelijk aan de voorkant geladen zijn met het merk, zo kort mogelijk zijn en qua impact niet afhankelijk zijn van geluid.

Korte TV-commercial zijn de nieuwste trend
Eerder heeft Screenforce al gemeld dat volgens het Amerikaanse merk- en communicatie-onderzoeksbureau Phoenix MI korte TV-commercials de nieuwste trend zijn dit jaar. TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte TV-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Volgens het onderzoeksbureau moeten marketeers en adverteerders daarbij echter wel opletten dat ze de juiste doelstellingen kiezen en deze commercials goed laten uitvoeren.

Deze tekst is een vertaling door Screenforce van een artikel over dit rapport op warc.com. WARC is een internationaal instituut voor marketing intelligence dat adverteerders toegang geeft tot analyses en rapporten op het gebied van reclame-effectiviteit. Bijvoorbeeld het WARC 100 rapport dat de learnings samenvat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes uit het Gunn Report.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/01/19

Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar

Kennis Nieuws Onderzoek

TV-adverteerders maken steeds meer gebruik van short-form ads, oftewel korte TV-commercials, omdat deze net zo effectief kunnen zijn als de traditionele 30 seconden spot. Marketeers

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

22/05/18

Korte commercials beter afwisselen met langere

Nieuws

Short-form, oftewel korte, commercials die ongeveer 6 seconden lang zijn hebben voordelen voor adverteerders maar moeten afwisselend worden ingezet met meer traditionele, langere formats binnen

19/08/22

Waarom is het tijd voor ‘Aandacht versie 2’: Aandachtwetenschap

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader geeft Karen Nelson-Field een overzicht van de onderwerpen die ze de afgelopen 12 maanden heeft behandeld. Gedurende die

Topics: Reclame-effect, ROI

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

12 september

‘Best of IBC-tour’ 2022

Van 9 tot en met 12 september vindt in RAI Amsterdam de International Broadcast Convention

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en