Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/04/18
WARC Top 100 | Learnings uit de meest effectieve campagnes in de wereld

WARC – het internationale instituut voor marketing intelligence – heeft de learnings samengevat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes uit het Gunn Report. De WARC 100-ranglijst is een benchmark voor commerciële creativiteit en advertentie-effect over meer dan 70 effectiviteits- en strategiecompetities in de wereld. Het rapport onthult de trends in creatie en de data-analyse van de top performers. Zo blijkt onder andere dat veel prijswinnende campagnes PR integreren en dat bij de prijswinnende campagnes het gebruik van video dominant is.

Prijswinnaars Cannes Lions, EFFIES, etc. in vergelijking met de overige campagnes
De analyse is op basis van het Gunn Report, dat jaarlijks een overzicht geeft van de creatieve prestaties van de reclame-industrie wereldwijd. Het rapport geeft een ranking van de beste campagnes, bureaus en merken. De ranglijst wordt samengesteld op basis van een lijst van prijswinnaars van verschillende internationale prijzenfestivals zoals bijvoorbeeld de Cannes Lions en de Nederlandse EFFIES. Het belang per festival wordt vervolgens nog gewogen op basis van het oordeel van reclameprofessionals en op basis van het reclamebudget per land of per competitie. WARC voegt daar een analyse aan toe van de verschillen in de campagnekenmerken tussen de top 100 prijswinnaars campagnes versus alle andere campagnes die beschikbaar zijn in de campagnedatabase van WARC.

Warc Top 100 - Lessen uit de meest effectieve campagnes in de wereld (1)
Bron: WARC 100 Lessons From The World Top Effectiveness Campaigns

De vier belangrijkste lessen van de WARC 100 cases 2018 zijn:

1. Effectieve campagnes maken vaak gebruik van PR
De analyse laat zien dat PR steeds vaker wordt ingezet. Dit laat zien dat creatieve ideeën steeds vaker worden gebruikt om aandacht te krijgen in de pers en in andere ‘earned media’. Veel creatieve ideeën in de top van de ranking zijn gebaseerd op een PR-stunt of PR-concept, zoals de fictieve persoon ‘Graham’ in de campagne van de Australische Transport Veiligheid Commissie.

2. TV en online video gedreven
De dominantie van video – hetzij in de vorm van TV-reclame of in de vorm van online video – is evident onder de prijswinnaars dit jaar. Voor de ‘TV gedreven’ campagnes zijn de budgetten groter en als een gevolg daarvan is de mediamix verschillend van die van de ‘online video gedreven’ campagnes. Social media is het meest ingezette ondersteunende kanaal voor beide soorten campagnes. Out-of-home en print maken vaker deel uit van de mediamix van ‘TV gedreven’ campagnes en word-of-mouth en PR maken vaker deel uit van de mediamix van de ‘online video gedreven’ campagnes.

3. Het gebruik van partnerships stijgt
In de afgelopen twee jaar is het gebruik van partnerships binnen de prijswinnaars als creatieve strategie toegenomen. Het succesvol gebruik maken van het bereik en de reputatie van een partner organisatie werd door 4 van de top 10 cases toegepast. Hierbij pakken zowel voor de hand liggende als verrassende samenwerkingsverbanden goed uit. Wanneer we alle top 100 cases bekijken dan worden partnerships het meest gebruikt bij campagnes gericht op millennials, zoals ‘de McWhopper Proposal’ van Burger King.

4. Merken zoeken lange termijn platforms
Lange termijn ideeën maken steeds vaker deel uit van de WARC Top 100 cases omdat merken meer rendement uit hun platforms proberen te halen. Het steeds weer terugkomen van de John Lewis Kerst campagne in de jaarlijkse WARC Top 100 ranking vormt een mooie illustratie voor het succes van lange termijn campagnes. De Engelse winkelketen John Lewis heeft de Kerstdagen inmiddels geclaimd als reclame-event waardoor ze ieder jaar opnieuw een enorme hoeveelheid publiciteit, aandacht en uiteindelijk return in investment krijgen. Twee andere top 10 cases, Ariel en Snickers, herhalen of variëren ook dit jaar weer succesvol een langer bestaand campagnethema waarbij hun merkbekendheid verder groeit of versterkt wordt door de jaren heen.

Warc Top 100 - Lessen uit de meest effectieve campagnes in de wereld (2)
Bron: WARC 100 Lessons From The World Top Effectiveness Campaigns

 

Deze tekst is een samenvatting van het Executive Summary van het rapport WARC 100 Lessons From The World Top Effectiveness Campaigns. Het volledige rapport is voor WARC leden beschikbaar via warc.com.



Meer over dit onderwerp bij Screenforce

Screenforce publiceert regelmatig learnings uit praktijkcases en uit onderzoek onder het thema ‘Reclame Effect’ en ‘ROI’.

» Zo blijkt uit de analyse door WARC van de Creative Effectiveness Lions van de Cannes Lions 2017 dat TV en online video ook bij deze cases het meest is ingezet als hoofdmedium.

» Uit het rapport van Les Binet en Peter Field Media in Focus; Marketing Effectiveness in the Digital Age gebaseerd op de Engelse IPA/EFFIE-cases blijkt onder andere dat traditionele media zich hebben aangepast aan het digitale landschap en daardoor nog effectiever zijn geworden.

» Uit het Video Impact onderzoek van Screenforce in samenwerking met mediabureau MediaCom blijkt dat TV de meest complete videobeleving heeft.

SaveSave

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13 juni

NIMA Marketing Day 2024

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met