Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/07/14
WK Voetbal breekt wereldwijd records TV-zenders

Het WK Voetbal in Brazilië heeft wereldwijd records gebroken bij TV-zenders. De groepswedstrijden hadden op een aantal markten al gezorgd voor nieuwe TV-records, van België tot de VS.

Ook het aantal TV-advertenties en TV-abonnementen was in die periode al gegroeid. En de records bleven zich tijdens de knock-outfase opstapelen, zowel op het veld als op het scherm; zo werden er in Duitsland, België en diverse andere landen records gebroken voor de best bekeken TV-programma’s.

De TV-zenders hebben ook uitstekend gebruik gemaakt van de mogelijkheden van online-uitzendingen. De bijzondere halve finale tussen Duitsland en Brazilië werd in Europa en het Midden-Oosten online door 8,4 miljoen mensen bekeken, een record. Hiervan bekeken 2,35 miljoen mensen de wedstrijd via de mobiele platforms van de TV-zenders. De kijkers lieten ook massaal van zich horen; de wedstrijd leverde voor een sportevenement een nieuw recordaantal tweets op van meer dan 35 miljoen.

De officiële cijfers zijn voorlopig nog niet bekend, maar de zenders hebben er alle vertrouwen in dat de kijkcijfers voor de finale op 13 juli de 909 miljoen uit 2010 (bij de finale Nederland – Spanje) zullen halen of misschien zelfs zullen overtreffen.

De belangrijkste cijfers rondom de eindfase van het WK voetbal 2014:

  • Duitsland: maar liefst 34,65 miljoen kijkers zagen hun Mannschaft het WK winnen, een record (marktaandeel: 86,3%). Op basis van een online-enquête die zondag vroeg in de avond werd gehouden wordt er geschat dat nog eens 12 miljoen Duitsers de wedstrijd bekeken in een openbare gelegenheid.
  • België: het eerdere TV-record van de wedstrijd tegen Zuid-Korea werd direct verbroken bij de zege van de Rode Duivels op het Amerikaanse elftal. Dit werd de best bekeken voetbalwedstrijd in de Belgische geschiedenis met in totaal 5,5 miljoen kijkers (85% van het TV-publiek).
  • Nederland: de halve finale tegen Argentinië heeft gezorgd voor een nieuw record van 12,4 miljoen kijkers, inclusief mensen die buiten de deur keken (een marktaandeel van 89,3%). De wedstrijd leverde 158.192 tweets op.
  • Frankrijk: de 0-1 tegen Duitsland zorgde voor een publiek van 16,9 miljoen mensen (marktaandeel: 72,1%). Naar aanleiding van de wedstrijd werden er meer dan een miljoen tweets verstuurd.
  • Zweden: de finale was de best bekeken wedstrijd van het WK 2014 met 2,58 miljoen kijkers (een marktaandeel van 73,84%).
  • Verenigd Koninkrijk: op het drukste moment keken er 21 miljoen mensen naar de finale.
  • Polen: de finale zorgde voor het grootste TV-publiek sinds 2012: 10,56 miljoen (een marktaandeel van 63,43%).
  • Portugal: de wedstrijd tegen de VS leverde 3,6 miljoen kijkers op (een marktaandeel van 75,4%). Het was de op een na best bekeken uitzending in Portugal sinds maart 2012.
  • Hongarije: de finale hield 1,86 miljoen Hongaren aan de buis gekluisterd (marktaandeel: 47,8%).
  • Oostenrijk: terwijl de overwinning van Duitsland op Brazilië werd bekeken door 1,36 miljoen kijkers (een marktaandeel van 52%) zorgde de finale voor een recordpubliek van 1,81 miljoen kijkers (55,3%), waarmee het in Oostenrijk de best bekeken voetbalwedstrijd werd sinds het EK van 2008.
  • Ierland: de finale trok op TV een toeschouwersaantal van 857.000 (marktaandeel: 55,73%) en het WK werd in totaal bekeken via 2,5 miljoen onlinestreams. In de kijkersgroep van 15 tot 34 is de finale dit jaar tot nu toe ook het best bekeken programma op alle kanalen.
  • Italië: de wedstrijd tegen Uruguay werd in totaal door 19,19 miljoen mensen bekeken (een marktaandeel van 81,5%).
  • Roemenië: tijdens de finale werd het hoogste aantal kijkers gemeten tijdens het WK: 43% van het totale TV-publiek.
  • Verenigde Staten: de finale is bekeken door 30 miljoen kijkers (waarvan 71.3 miljoen op ABC en 1.8 miljoen op ESPN streaming service), en verpletterde hiermee het eerdere record van een voetbal finale. De wedstrijd Nederland-Argentinië is met 6,8 miljoen kijkers voor Amerikaanse zenders de best bekeken halve finale op een WK ooit.
  • Argentinië: 63,7% van het Argentijnse TV-publiek zag het nationale elftal in de finale verliezen van Duitsland.
  • Zwitserland: terwijl naar de finale wedstrijd 1.419 miljoen kijkers keken (een marktaandeel van 60%) was de meest succesvolle wedstrijd die van het nationale team tegen Argentinië met 1.506 miljoen kijkers (met een marktaandeel van 74.2%).
  • Kroatië: de finale trok op TV een toeschouwersaantal van 1.17 miljoen (marktaandeel: 58%).

Best bekeken wedstrijd inclusief kijkcijfers per land.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

03/05/22

A force for good: steeds meer TV-commercials stimuleren goed gedrag

Inspiratie Nieuws

Volgens de Nederlandse Reclamecode wordt onder reclame verstaan: ‘Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder

Topics: TV-reclame

25/04/22

Effect TV-sponsoring door Paramount in kaart gebracht

Nieuws Onderzoek

Er is veel onderzoek bekend naar de effectiviteit van de sponsoring van TV-programma’s. Uit al deze onderzoeken blijkt dat sponsoring een significante positieve uitwerking heeft

Topics: TV-reclame

04/04/22

De vorm van de aandacht curve is het fundament van de voorspelling voor het merkresultaat

Onderzoek

Karen Nelson Field schrijft maandelijks blogs voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel. Daarin geeft ze een beschrijving van de state of the art van

Topics: Reclame-effect, ROI

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en