Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/07/14
WK Voetbal breekt wereldwijd records TV-zenders

Het WK Voetbal in Brazilië heeft wereldwijd records gebroken bij TV-zenders. De groepswedstrijden hadden op een aantal markten al gezorgd voor nieuwe TV-records, van België tot de VS.

Ook het aantal TV-advertenties en TV-abonnementen was in die periode al gegroeid. En de records bleven zich tijdens de knock-outfase opstapelen, zowel op het veld als op het scherm; zo werden er in Duitsland, België en diverse andere landen records gebroken voor de best bekeken TV-programma’s.

De TV-zenders hebben ook uitstekend gebruik gemaakt van de mogelijkheden van online-uitzendingen. De bijzondere halve finale tussen Duitsland en Brazilië werd in Europa en het Midden-Oosten online door 8,4 miljoen mensen bekeken, een record. Hiervan bekeken 2,35 miljoen mensen de wedstrijd via de mobiele platforms van de TV-zenders. De kijkers lieten ook massaal van zich horen; de wedstrijd leverde voor een sportevenement een nieuw recordaantal tweets op van meer dan 35 miljoen.

De officiële cijfers zijn voorlopig nog niet bekend, maar de zenders hebben er alle vertrouwen in dat de kijkcijfers voor de finale op 13 juli de 909 miljoen uit 2010 (bij de finale Nederland – Spanje) zullen halen of misschien zelfs zullen overtreffen.

De belangrijkste cijfers rondom de eindfase van het WK voetbal 2014:

  • Duitsland: maar liefst 34,65 miljoen kijkers zagen hun Mannschaft het WK winnen, een record (marktaandeel: 86,3%). Op basis van een online-enquête die zondag vroeg in de avond werd gehouden wordt er geschat dat nog eens 12 miljoen Duitsers de wedstrijd bekeken in een openbare gelegenheid.
  • België: het eerdere TV-record van de wedstrijd tegen Zuid-Korea werd direct verbroken bij de zege van de Rode Duivels op het Amerikaanse elftal. Dit werd de best bekeken voetbalwedstrijd in de Belgische geschiedenis met in totaal 5,5 miljoen kijkers (85% van het TV-publiek).
  • Nederland: de halve finale tegen Argentinië heeft gezorgd voor een nieuw record van 12,4 miljoen kijkers, inclusief mensen die buiten de deur keken (een marktaandeel van 89,3%). De wedstrijd leverde 158.192 tweets op.
  • Frankrijk: de 0-1 tegen Duitsland zorgde voor een publiek van 16,9 miljoen mensen (marktaandeel: 72,1%). Naar aanleiding van de wedstrijd werden er meer dan een miljoen tweets verstuurd.
  • Zweden: de finale was de best bekeken wedstrijd van het WK 2014 met 2,58 miljoen kijkers (een marktaandeel van 73,84%).
  • Verenigd Koninkrijk: op het drukste moment keken er 21 miljoen mensen naar de finale.
  • Polen: de finale zorgde voor het grootste TV-publiek sinds 2012: 10,56 miljoen (een marktaandeel van 63,43%).
  • Portugal: de wedstrijd tegen de VS leverde 3,6 miljoen kijkers op (een marktaandeel van 75,4%). Het was de op een na best bekeken uitzending in Portugal sinds maart 2012.
  • Hongarije: de finale hield 1,86 miljoen Hongaren aan de buis gekluisterd (marktaandeel: 47,8%).
  • Oostenrijk: terwijl de overwinning van Duitsland op Brazilië werd bekeken door 1,36 miljoen kijkers (een marktaandeel van 52%) zorgde de finale voor een recordpubliek van 1,81 miljoen kijkers (55,3%), waarmee het in Oostenrijk de best bekeken voetbalwedstrijd werd sinds het EK van 2008.
  • Ierland: de finale trok op TV een toeschouwersaantal van 857.000 (marktaandeel: 55,73%) en het WK werd in totaal bekeken via 2,5 miljoen onlinestreams. In de kijkersgroep van 15 tot 34 is de finale dit jaar tot nu toe ook het best bekeken programma op alle kanalen.
  • Italië: de wedstrijd tegen Uruguay werd in totaal door 19,19 miljoen mensen bekeken (een marktaandeel van 81,5%).
  • Roemenië: tijdens de finale werd het hoogste aantal kijkers gemeten tijdens het WK: 43% van het totale TV-publiek.
  • Verenigde Staten: de finale is bekeken door 30 miljoen kijkers (waarvan 71.3 miljoen op ABC en 1.8 miljoen op ESPN streaming service), en verpletterde hiermee het eerdere record van een voetbal finale. De wedstrijd Nederland-Argentinië is met 6,8 miljoen kijkers voor Amerikaanse zenders de best bekeken halve finale op een WK ooit.
  • Argentinië: 63,7% van het Argentijnse TV-publiek zag het nationale elftal in de finale verliezen van Duitsland.
  • Zwitserland: terwijl naar de finale wedstrijd 1.419 miljoen kijkers keken (een marktaandeel van 60%) was de meest succesvolle wedstrijd die van het nationale team tegen Argentinië met 1.506 miljoen kijkers (met een marktaandeel van 74.2%).
  • Kroatië: de finale trok op TV een toeschouwersaantal van 1.17 miljoen (marktaandeel: 58%).

Best bekeken wedstrijd inclusief kijkcijfers per land.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

19/07/22

Aandacht elasticiteit: De kip of ei vraag van de aandachteconomie

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader legt Karen Nelson-Field uit dat de vraag wat het belangrijkste is voor de effectiviteit van een campagne, media

Topics: Reclame-effect, ROI

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en