Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/07/14
WK Voetbal breekt wereldwijd records TV-zenders

Het WK Voetbal in Brazilië heeft wereldwijd records gebroken bij TV-zenders. De groepswedstrijden hadden op een aantal markten al gezorgd voor nieuwe TV-records, van België tot de VS.

Ook het aantal TV-advertenties en TV-abonnementen was in die periode al gegroeid. En de records bleven zich tijdens de knock-outfase opstapelen, zowel op het veld als op het scherm; zo werden er in Duitsland, België en diverse andere landen records gebroken voor de best bekeken TV-programma’s.

De TV-zenders hebben ook uitstekend gebruik gemaakt van de mogelijkheden van online-uitzendingen. De bijzondere halve finale tussen Duitsland en Brazilië werd in Europa en het Midden-Oosten online door 8,4 miljoen mensen bekeken, een record. Hiervan bekeken 2,35 miljoen mensen de wedstrijd via de mobiele platforms van de TV-zenders. De kijkers lieten ook massaal van zich horen; de wedstrijd leverde voor een sportevenement een nieuw recordaantal tweets op van meer dan 35 miljoen.

De officiële cijfers zijn voorlopig nog niet bekend, maar de zenders hebben er alle vertrouwen in dat de kijkcijfers voor de finale op 13 juli de 909 miljoen uit 2010 (bij de finale Nederland – Spanje) zullen halen of misschien zelfs zullen overtreffen.

De belangrijkste cijfers rondom de eindfase van het WK voetbal 2014:

  • Duitsland: maar liefst 34,65 miljoen kijkers zagen hun Mannschaft het WK winnen, een record (marktaandeel: 86,3%). Op basis van een online-enquête die zondag vroeg in de avond werd gehouden wordt er geschat dat nog eens 12 miljoen Duitsers de wedstrijd bekeken in een openbare gelegenheid.
  • België: het eerdere TV-record van de wedstrijd tegen Zuid-Korea werd direct verbroken bij de zege van de Rode Duivels op het Amerikaanse elftal. Dit werd de best bekeken voetbalwedstrijd in de Belgische geschiedenis met in totaal 5,5 miljoen kijkers (85% van het TV-publiek).
  • Nederland: de halve finale tegen Argentinië heeft gezorgd voor een nieuw record van 12,4 miljoen kijkers, inclusief mensen die buiten de deur keken (een marktaandeel van 89,3%). De wedstrijd leverde 158.192 tweets op.
  • Frankrijk: de 0-1 tegen Duitsland zorgde voor een publiek van 16,9 miljoen mensen (marktaandeel: 72,1%). Naar aanleiding van de wedstrijd werden er meer dan een miljoen tweets verstuurd.
  • Zweden: de finale was de best bekeken wedstrijd van het WK 2014 met 2,58 miljoen kijkers (een marktaandeel van 73,84%).
  • Verenigd Koninkrijk: op het drukste moment keken er 21 miljoen mensen naar de finale.
  • Polen: de finale zorgde voor het grootste TV-publiek sinds 2012: 10,56 miljoen (een marktaandeel van 63,43%).
  • Portugal: de wedstrijd tegen de VS leverde 3,6 miljoen kijkers op (een marktaandeel van 75,4%). Het was de op een na best bekeken uitzending in Portugal sinds maart 2012.
  • Hongarije: de finale hield 1,86 miljoen Hongaren aan de buis gekluisterd (marktaandeel: 47,8%).
  • Oostenrijk: terwijl de overwinning van Duitsland op Brazilië werd bekeken door 1,36 miljoen kijkers (een marktaandeel van 52%) zorgde de finale voor een recordpubliek van 1,81 miljoen kijkers (55,3%), waarmee het in Oostenrijk de best bekeken voetbalwedstrijd werd sinds het EK van 2008.
  • Ierland: de finale trok op TV een toeschouwersaantal van 857.000 (marktaandeel: 55,73%) en het WK werd in totaal bekeken via 2,5 miljoen onlinestreams. In de kijkersgroep van 15 tot 34 is de finale dit jaar tot nu toe ook het best bekeken programma op alle kanalen.
  • Italië: de wedstrijd tegen Uruguay werd in totaal door 19,19 miljoen mensen bekeken (een marktaandeel van 81,5%).
  • Roemenië: tijdens de finale werd het hoogste aantal kijkers gemeten tijdens het WK: 43% van het totale TV-publiek.
  • Verenigde Staten: de finale is bekeken door 30 miljoen kijkers (waarvan 71.3 miljoen op ABC en 1.8 miljoen op ESPN streaming service), en verpletterde hiermee het eerdere record van een voetbal finale. De wedstrijd Nederland-Argentinië is met 6,8 miljoen kijkers voor Amerikaanse zenders de best bekeken halve finale op een WK ooit.
  • Argentinië: 63,7% van het Argentijnse TV-publiek zag het nationale elftal in de finale verliezen van Duitsland.
  • Zwitserland: terwijl naar de finale wedstrijd 1.419 miljoen kijkers keken (een marktaandeel van 60%) was de meest succesvolle wedstrijd die van het nationale team tegen Argentinië met 1.506 miljoen kijkers (met een marktaandeel van 74.2%).
  • Kroatië: de finale trok op TV een toeschouwersaantal van 1.17 miljoen (marktaandeel: 58%).

Best bekeken wedstrijd inclusief kijkcijfers per land.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/05/17

Fusiedata TV en online kijkcijfers SKO ook in Mediaview beschikbaar

Fusiedata TV online Mediaview - tablet

Nieuws

Stichting KijkOnderzoek (SKO) levert vanaf 21 april een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en TV kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd.

Topics: Kijkcijfers, Online Video

28/11/24

Samen kijken verhoogt waardering content en advertenties: De impact van Total Video

Nieuws

De impact van Total Video Één van de strategische pijlers van Ad Alliance is Total Video: longform content in een kwalitatieve & brand safe omgeving,

Topics: Reclame-effect, Aandacht

30/11/15

Heineken-commercial The Chase wint STIVA Award 2015

Kennis

De commercial ‘The Chase’ met in de hoofdrol James Bond, heeft de STIVA TV Award 2015 gewonnen. Publiek (18+) en vakjury verkozen de Heineken-commercial, gemaakt

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met