Vanaf vandaag gaan Talpa Network en Talpa Media samenwerken met de TV Academy. De stichting TV Academy is zeven jaar geleden opgericht om talentvolle jongeren te helpen met een vliegende start van hun mediacarrière. Met de komst van de allround mediabedrijven Talpa Network en Talpa Media ontstaat een krachtige samenwerking tussen bedrijfsleven, TV Academy en onderwijs en krijgen de studenten nog meer mogelijkheden tot een kick start van hun carrière in de Nederlandse creatieve industrie. Andere partners van de TV Academy zijn het Mediacollege Amsterdam (Ma) en United.
Talpa Network en Talpa Media garanderen binnen de nieuwe samenwerking uitdagende stageplekken en een groot aantal mogelijkheden tot instroom naar goede banen voor de studenten aan de TV Academy. De portefeuille van Talpa Network en Talpa Media omvat een veelvoud aan merken en activiteiten die het hele mediaspectrum afdekken: van het bedenken en realiseren van tv-, radio- en crossmedia formats tot en met het ontwikkelen van de allernieuwste technische platforms. De organisaties zijn constant in beweging en bieden daardoor ook continu mogelijkheden aan talenten die een carrière in de media ambiëren.
De TV Academy is een brede opleiding waar aandacht is voor zowel het publieke als het commerciële bestel, televisie en online. Maar er zal vanaf nu ook worden samengewerkt met Talpa Networks interne radio-opleiding XM. De opleiding richt zich op alle disciplines: van conceptontwikkeling tot uitvoering. De studenten worden cross-mediaal opgeleid en kunnen zich uiteindelijk ontplooien tot bijvoorbeeld concept ontwikkelaar, online creator, producer, redacteur, presentator, camjo of cameraman/vrouw. De opleiding duurt zeven maanden. Eén dag per week volgen de studenten college en zo’n twee dagen per week krijgen ze gerichte opdrachten vanuit het werkveld. Daarnaast brengen gastdocenten – mensen uit het vak – hun kennis over door middel van masterclasses. Er start een nieuwe lichting studenten in september, inschrijven kan nog tot 31 juli via www.tvacademy.nl. Bij de toelating wordt er vooral beoordeeld op creativiteit en vernieuwing. De groep is een mix van mbo-, hbo- en wo-studenten.
Talpa Network is de onderneming waarbinnen John de Mol zijn (multi)media-activiteiten heeft ondergebracht. Talpa Network bestaat uit de onderdelen Events, TV (o.m. SBS6, Net5, Veronica en SBS9), Radio (o.m. 538, Sky Radio, Veronica en Radio 10), Social (o.m. Social1nfluencers, StukTV en Gierige Gasten), Digital (o.m. KIJK, JUKE en VoetbalTV), LINDA. en de eCommerce divisie (o.m. VakantieVeilingen en Actievandedag. Ook het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) maakt deel uit van het concern. Deze onderdelen worden ondersteund door Media Solutions, Technology en Creative. Met dit netwerk is het Nederlandse multimediabedrijf meer dan relevant voor de consument en de adverteerder.
Talpa Media, sinds 2015 eigendom van het Briste mediaconcern ITV, houdt zich bezig met het bedenken, produceren en internationaal exploiteren van originele content voor televisie en andere multimedia platforms.
Mediacollege Amsterdam zorgt al meer dan 100 jaar voor creatief talent voor de media. Samen met opdrachtgevers worden de opleidingen afgestemd op de wensen van het bedrijfsleven. Daarnaast ontwikkelt Ma nieuwe toepassingsmogelijkheden voor de media. Samenwerking met de TV Academy is hier een goed voorbeeld van.
United, gevestigd in het Muziekpaviljoen op het Mediapark te Hilversum, is een nationaal en internationaal opererende dienstverlener die op het gebied van televisie- en multimediaprojecten technische en creatieve ondersteuning levert. Zij beschikken over state-of-the-art faciliteiten en gedreven medewerkers die ervoor zorgen dat de klant altijd centraal staat.
Over Talpa Network
Talpa Network is de onderneming waarbinnen John de Mol zijn (multi)media-activiteiten heeft ondergebracht. Talpa Network bestaat uit de onderdelen Events, TV (o.m. SBS6, Net5, Veronica en SBS9), Radio (o.m. 538, Sky Radio, Veronica en Radio 10), Social (o.m. Social1nfluencers, StukTV en Gierige Gasten), Digital (o.m. KIJK, JUKE en VoetbalTV), LINDA. en de eCommerce divisie (o.m. VakantieVeilingen en Actievandedag). Ook het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) maakt deel uit van het concern. Deze onderdelen worden ondersteund door Media Solutions, Technology en Creative. Met dit netwerk is het Nederlandse multimediabedrijf meer dan relevant voor de consument en de adverteerder.
John de Mol is de bedenker van een aantal wereldwijde blockbuster formats, zoals Big Brother, Deal or No Deal en The Voice. Voor laatstgenoemde show ontving hij vier Emmy Awards. Zijn laatste productiemaatschappij, Talpa Media, is in 2015 overgenomen door het Britse ITV. Talpa Media is verantwoordelijk voor het management van het internationale content bedrijf, en daarmee dus voor de creatie en productie van de televisieformats en concepten en voor de internationale distributie daarvan. De grootste productie is The Voice, voor het eerst uitgezonden in 2010. Inmiddels bestaan er van dit programma meer dan 65 lokale producties, uitgezonden in maar liefst 180 landen.