In het TLC-programma I Wanna Marry ‘Harry’ doen twaalf Amerikaanse vrouwen mee aan een datingwedstrijd waarbij ze denken de echte Prins Harry te daten, die in werkelijkheid de doodnormale Matt Hicks is die als twee druppels water op Prins Harry lijkt.
Ze verblijven in een prachtig kasteel op een groot Engels landgoed waar ze proberen deze “Harry” te veroveren. Als aan het einde van dit selectieproces de ware overblijft, volgt de echte ontknoping waarbij ‘Harry’ onthult wie hij werkelijk is. De vraag is dan of de winnares nog steeds voor hem wil gaan.
Genoeg stof om met anderen over te praten. Maar wat als je de conversatie als TV zender faciliteert op social media en het gesprek ‘live’ met de kijkers aangaat?
Doelstelling
Voor TLC was het van belang om het programma I Wanna Marry ‘Harry’ onder de aandacht van de doelgroep te brengen en de betrokkenheid van de kijkers bij het programma te vergroten. Ook wilde TLC een toename in het aantal programma gerelateerde tweets en Facebook reacties realiseren.
Oplossing
De inzet van Social TV tijdens het TLC programma I Wanna Marry ‘Harry’ op dinsdag om 21:00 uur. Gedurende de acht afleveringen zijn kijkers opgeroepen ‘live’ mee te praten met het programma via social media en om de aflevering te stemmen op polls. De live tweets en posts, en de uitslagen van de polls, zijn gedurende de afleveringen in beeld vertoond.
Verder kon de kijker tijdens de uitzending kans maken op een Royal High Tea voor twee personen. Per aflevering kwam er éénmalig enkele seconden een kroon in beeld. Men kon deelnemen door de hashtag #MarryHarryKroon te tweeten of te posten op de Facebookpagina van TLC na het zien van de kroon.
Social TV is gepromoot op Facebook en Twitter. Voorafgaand aan het programma zijn gesponsorde Facebook posts ingezet om bekendheid voor het programma te creëren. De dag voor elke aflevering en de dag zelf zijn kijkers opgeroepen om hun mening of stem te geven voor die avond.
Resultaten
- Hogere mate van betrokkenheid onder, en interactie met, de kijkers tijdens het programma
- Forse toename in het aantal programma gerelateerde TLC tweets, Facebook reacties en likes
- Tijdens de laatste aflevering op 14 oktober 2014 was de hashtag #MarryHarry trending topic op Twitter
- 45% meer deelnemers aan de #MarryHarryKroon actie dan gemiddeld aan andere social media acties voor TLC
- 64% van de vrouwen die bekend waren met de #MarryHarryKroon actie vonden deze aansprekend blijkt uit het onderzoek onder het TLC kijkerspanel. Van deze vrouwen is 7% hierdoor zelfs naar het programma is gaan kijken.
Petra Knoth, Channel Director TLC over het succes: “We zien dat we door de inzet van Social TV een hogere engagement met onze kijkers hebben en daarom is dit zeker een tool die we in de toekomst vaker willen inzetten. Dat we trending topic waren tijdens de finale uitzending is een mooi bewijs van het effect van deze interactie met de kijker.”