Inkoop

Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/02/22
Aanleveren Commercials
In Nederland hebben de TV-exploitanten binnen Screenforce gezamenlijk afspraken gemaakt over het aanleveren van TV- en online commercials en over de technische voorschriften van TV- en online commercials.

Sinds 2009 kan worden geleverd via een MXF-file. Adverteerders kunnen zelf de TV-commercial file-based aanleveren via de FTP-server van de Screenforce exploitanten. Meestal wordt dit in opdracht van een adverteerder door een reclamebureau of een productiebedrijf verzorgd. Vanaf mei 2020 is het ook mogelijk om commercials aan te leveren via TIP.

Technische voorschriften

De technische voorschriften zijn door de Screenforce exploitanten in onderlinge samenwerking bepaald. Wie ten behoeve van een TV-campagne een commercial wil aanleveren kan volstaan met hetzelfde fileformaat voor alle betrokken TV exploitanten. De technische voorschriften voorzien in de EBU-luidheidnorm, bevatten informatie voor het aanleveren in de High Definition (HD) standaard en bevatten specificaties voor de aanlevering van zogenaamde meer-kanaals audio. Download de PDF met de technische voorschriften voor commercials en billboards.

(1) Aanleveren commercials via TIP

TIP staat voor TV Informatie Punt en wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan reclamebureaus, mediabureaus, adverteerders en commercial producenten die rechtstreeks inkopen bij Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Met TIP wordt een aantal vitale functies ondersteund in het TV-inkoop proces. Van het aanvragen van zendtijd tot en met het aanleveren van commercials. Met de aanlevermodule kun je in één keer jouw commercial aanleveren. Van de commercial wordt een lage resolutie kopie gemaakt, die terug te bekijken is in de TIP bibliotheek.

Hoe kan ik een TIP login krijgen?

Het gebruik van TIP is kosteloos. Het is een service die Screenforce aanbiedt namens de Nederlandse TV exploitanten. Een verzoek tot het verkrijgen van een login kan aan Screenforce verstuurd worden via dit formulier. Dit verzoek wordt door Screenforce met de exploitanten kortgesloten. Indien het gehonoreerd wordt, zal de gebruiker gevraagd worden een gebruikersovereenkomst te ondertekenen waarin enkele wederzijdse verplichtingen zijn opgenomen.

(2) Aanlevering TV-commercials via FTP

De servers waarop de videofiles worden afgeleverd, zijn bereikbaar via internet en ondersteunen het zogenaamde File Transfer RFC 959 protocol. Het internetadres van deze FTP-servers wordt door de explointanten verstrekt met de gegevens van het toegangsaccount. Adverteerders en/of productiebedrijven die nog niet eerder een commercial bij een specifieke Screenforce exploitanten hebben aangeleverd, moeten eerst bij de exploitant een FTP-account aanvragen.

Aanvragen FTP-account

Adverteerders en/of productiebedrijven die nog niet eerder een commercial bij een specifieke Screenforce exploitant hebben aangeleverd, moeten eerst bij de exploitant een FTP-toegangsaccount aanvragen. Binnen drie werkdagen wordt een e-mail verzonden naar de contactpersoon met daarin de gegevens van het toegangsaccount:

1. Gebruikersnaam/wachtwoord
2. verloopdatum van het toegangsaccount
3. Internetadres van de server van de Screenforce exploitant

Een FTP-toegangsaccount wordt per zendergroep aangevraagd via:

Ster – EAT.Ster.nl
Ad Alliance – avs@rtl.nl
ORN – traffic@orn.nl
Talpa Network – sales.traffic@talpanetwork.com

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Radio- en TV Planner

Op de afdeling Sales Planning & Traffic zijn wij opzoek naar een nieuwe collega! Wil

Legal Counsel

Paramount is een van de grootste entertainment bedrijven ter wereld. Wij zijn expert in het

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

7 juli

Wat is de status van het NMO? Ontdek het tijdens het webinar

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Op donderdag 7 juli

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en