Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/12/17
Toename non-digitale reclamebestedingen voor Black Friday

Adverteerders haken massaal in op het uit de VS overgewaaide koopjesfestijn Black Friday. Mediaregistratiebureau Adfact registreerde circa 10 miljoen euro* aan non-digital reclamebestedingen die direct aan Black Friday waren gerelateerd.

About You, de nieuwe online retailer en concurrent van Zalando, besteedde met 1,8 miljoen het meest. Gevold door Mediamarkt (1,6 miljoen) en Ziggo (0,9 miljoen). Er werd vooral ingezet televisie, radio en dagbladen. About you zette ook Out of Home in bij haar ‘Black Friday’-campagne.

Vooral retailers besteden geld aan reclames rondom Black Friday, zo blijkt uit de cijfers van Adfact. Maar ook telecombedrijven, auto-importeurs en keukenaanbieders hebben het koopjesfestijn als thema omarmd.

Black Friday wordt beschouwd als het begin van het seizoen voor de kerstaankopen. “Het valt ons op dat thema’s, zoals bijvoorbeeld Black Friday en Valentijnsdag, steeds vaker worden aangegrepen voor grote activatiecampagnes”, zegt Lars de Vries, managing director van Adfact. “Onze verwachting is dat deze trend komend jaar zal doorzetten.

De mediabestedingen aan activatie/prijs campagnes hebben nog steeds het grootste aandeel binnen de totale ‘above-the-line’-campagnes, maar het aandeel neemt wel af. Dat komt vooral door een verschuiving van activatiecampagnes naar online media waaronder banners, homepage take-overs en pre-roll advertenties. Door deze verschuiving neemt het aandeel aan branding campagnes binnen de non-digital media toe.

Top-3 ‘Black Friday’-adverteerders (bruto, non-digital media)

1.About you1,8 miljoen euro
2.Mediamarkt1,6 miljoen euro
3.Ziggo0,9 miljoen euro

 

(*)  Bruto mediabestedingen van non-digital media tussen 13 t/m 27 november 2017

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met