Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/03/16
TV Jaarrapport 2015 Thinkbox: TV realiseert record omzet van £ 5,3 miljard

Gemiddeld kijkt een Engelse TV-kijker in 2015 3 uur en 51 minuten TV per dag. Dat is 1% minder dan in 2014 maar 5% meer dan in 2013. Dit heeft Thinkbox, de Engelse marketingorganisatie voor commerciële TV, in het nieuwste Jaarrapport 2015 gepubliceerd.

Voor het eerst rapporteert Thinkbox cijfers over het ‘kijktotaal’, cijfers over het kijken naar alle videocontent, ongeacht via welk soort scherm naar deze content wordt gekeken. Voorafgaand aan de publicatie van het Jaarrapport heeft Thinkbox al bekend gemaakt dat de TV-reclamebestedingen in Engeland in 2015 naar een record zijn gestegen van £ 5,27 miljard. Dat is een groei van 7,4% in vergelijking met het vorige jaar, de sterkste groei sinds 2010.

Nieuwe methode meet al het video en TV-kijken ongeacht via welk scherm
Voorheen rapporteerde Thinkbox alleen de Engelse TV-kijkstandaard zoals gemeten door de Engelse Stichting Kijkonderzoek (BARB). Daarbij ging het om live TV-kijken of uitgesteld TV-kijken via een TV-toestel binnen 7 dagen na de oorspronkelijke uitzenddatum. Voorheen rapporteerde Thinkbox alleen de Engelse TV-kijkstandaard zoals gemeten door de Engelse Stichting Kijkonderzoek (BARB). Hierbij ging het om Live TV-kijken of uitgesteld TV-kijken via een TV-toestel binnen 7 dagen na de oorspronkelijke uitzenddatum. Door de nieuwe meetmethode bestaat de totale tijd besteedt aan TV-kijken uit 3 uur en 36 minuten. Volgens de BARB TV-standaard is dit 11 minuten extra TV-kijken via het TV-toestel en 4 minuten extra via andere schermen, zoals tablets en smartphones.

Jongeren besteden meer dan twee keer zo veel tijd aan TV-kijken via andere schermen
Jongeren van 16 tot en met 24 jaar kijken twee keer zo veel TV via andere apparaten dan de gemiddelde TV-kijker. Deze leeftijdsgroep kijkt gemiddeld per dag 2 uur en 14 minuten TV via een TV-toestel en gemiddeld 10 minuten per dag TV via andere apparaten.

TV blijft dominant binnen videocontent
Ondanks dat  Engelsen steeds vaker naar videofilmpjes kijken via social media,  andere sites of via VOD-diensten, is in 2015 76% van alle bekeken videocontent nog steeds TV-content. Dat is 61,6% live-TV, 11,4% uitgesteld TV en 3% TV-zender VOD. Vorig jaar was dit aandeel 81%. Dat is een geringe daling wanneer je bedenkt dat de Engelsen in 2015 gemiddeld per dag 15 minuten meer naar videofilmpjes zijn gaan kijken via social media, andere sites of VOD-diensten.

Record aan TV-bestedingen in 2015
Voorafgaand aan de publicatie van het Jaarrapport heeft Thinkbox al bekend gemaakt dat de TV-reclamebestedingen in Engeland in 2015 naar een record zijn gestegen van £ 5,27 miljard. Dat is een groei van 7,4% in vergelijking met het vorige jaar, de sterkste groei sinds 2010. Hiermee groeit de TV-markt sneller dan de totale Engelse reclamemarkt, die met 6,1% groeide in 2015. Opvallend is dat op FMCG na, E-commerce in de UK de grootste adverteerdersbranche is geworden met een groei van 14% ten opzichte van 2014.

Lindsay Clay, CEO van Thinkbox: “Uit de nieuwe cijfers blijkt dat TV dominant blijft voor alle leeftijdsgroepen. Jongeren kijken meer on-demand naar videocontent dan de generaties die hiermee niet zijn opgegroeid. Dat is logisch omdat jongeren niet de afstandsbediening van het TV-toestel controleren en daarom hun persoonlijke schermen gebruiken om te kijken naar hun persoonlijke favoriete content. Het is opmerkelijk dat ondanks alle nieuwe technologie en nieuwe videodiensten TV-content zo dominant blijft.”

Uitgebreide analyse in TV Jaarrapport 2015 van Thinkbox
Het volledige Jaarrapport van Thinkbox bevat de volgende onderwerpen:

  • Een overzicht van alle TV kijk- en reclamecijfers, waaronder grootste adverteerders en omzet naar branche.
  • Een samenvatting van de belangrijkste TV-onderzoeken, trends en innovaties.
  • Informatie over diverse TV-onderwerpen zoals Ad avoidance en het verschil tussen de Engelse en Amerikaanse TV-reclamemarkt.
  • Een hoofdstuk met TV-reclamecases; De bekroonde en meest creatieve Engelse TV-campagnes.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/09/17

Gen Z nog meer visueel ingesteld dan millennials

Generation Z - de ongrijpbare generatie

Nieuws Kennis

Omdat hun vormende jaren gekenmerkt werden door onzekerheid kiest Generatie Z (Gen Z) voor stabiliteit. Ze willen een vast inkomen, sparen en zekerheid. Verder zijn

Topics: Jongeren en media, TV-reclame

04/02/15

Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

SPOT Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

Onderzoek

Menselijk gedrag wordt bepaald door emoties. Uit onderzoek door het internationale marketing en brand consultancybureau BrainJuicer blijkt dat emotionele TV-reclames de beste lange termijn brandbuilding

Topics: ROI, TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect

09/11/14

Kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek

SPOT SKO Kijkcijfers

Onderzoek

De kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO) vormen de graadmeter van het succes van zenders en programma’s. Iedere ochtend publiceert SKO cijfers over de aantallen kijkers

Topics: Kijkcijfers

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met