Het coronavirus heeft een enorme impact. Ook adverteerders en hun bureaus ondervinden de gevolgen. Als reactie worden campagnes gecanceld, naar een later moment uitgesteld of anders ingestoken. Juist ten tijde van de coronacrisis zijn er kansen voor adverteerders en kan de creatieve industrie zich bewijzen. Om adverteerders en creatieven een handje te helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe TV-campagne en bij het vinden van de juiste tone of voice biedt Screenforce in samenwerking met Nielsen ter inspiratie een uitgebreid overzicht van TV-commercials die inhaken op de coronacrisis.
Creatieve inhakers ten tijde van coronacrisis
Consumenten vinden dat adverteerders moeten blijven adverteren, maar dat ze wel een positieve bijdrage moeten leveren aan de huidige samenleving. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar onder 25.000 mensen in meer dan 30 markten wereldwijd, waaronder Nederland. Adverteerders en bureaus moeten de commercials afstemmen op de situatie. Aangezien creativiteit en inspiratie bij de strategische ontwikkeling van een campagne onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, heeft Screenforce ter inspiratie een overzicht gemaakt van commercials die inhaken op de coronacrisis. De commercials zijn geselecteerd in samenwerking met Nielsen, het wereldwijd opererend performancemanagementbedrijf dat inzicht biedt in het kijk- en koopgedrag van consumenten.
In de Commercial Prikbord database vind je onder het thema ‘COVID-19’ een overzicht van de commercials.
De lange termijn
Alhoewel sommige adverteerders hun campagnes stopzetten of uitstellen kan het ook lonen om juist wel te adverteren. Op de lange termijn is het voor adverteerders namelijk beter om te blijven adverteren. Niet adverteren kan een merk in de herstelperiode na de coronacrisis flink op achterstand zetten.
Corona houdt Nederland aan de buis gekluisterd
Uit publicatie van SKO is gebleken dat het coronavirus Nederland aan de buis gekluisterd houdt. Naast dat er in deze periode een duidelijke stijging te zien is in het aantal TV-kijkers sinds er maatregelen van kracht zijn om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, blijkt ook dat het search gedrag van consumenten in deze periode flink wordt beïnvloedt door TV-spots, wat positief is voor adverteerders.
Moeten adverteerders hun advertenties aanpassen?
Marktonderzoekbureau DVJ Insights heeft onderzoek gedaan naar de vraag of adverteerders hun advertenties moeten aanpassen. De resultaten laten zien dat het gebruik van dit momentum een manier kan zijn om meer aandacht te genereren en relevanter te worden als merk.
Exploitanten maken adverteren aantrekkelijk
Om adverteerders te stimuleren hebben de Screenforce exploitanten verschillende maatregelen genomen. Zo zijn de annuleringsregelingen versoepeld, de marktindices verlaagd en is de deadline voor aanvragen verlengd. Naast deze initiatieven ontplooien de exploitanten nog andere initiatieven: gratis zendtijd voor brancheorganisaties, een gratis 72 uurs pitch, kennisdeling, tailormade oplossingen en online workshops.
Een greep uit de commercials: