Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/04/20
Inspiratie: creatieve inhakers ten tijde van coronacrisis

Het coronavirus heeft een enorme impact. Ook adverteerders en hun bureaus ondervinden de gevolgen. Als reactie worden campagnes gecanceld, naar een later moment uitgesteld of anders ingestoken. Juist ten tijde van de coronacrisis zijn er kansen voor adverteerders en kan de creatieve industrie zich bewijzen. Om adverteerders en creatieven een handje te helpen bij de ontwikkeling van een nieuwe TV-campagne en bij het vinden van de juiste tone of voice biedt Screenforce in samenwerking met Nielsen ter inspiratie een uitgebreid overzicht van TV-commercials die inhaken op de coronacrisis.

Creatieve inhakers ten tijde van coronacrisis
Consumenten vinden dat adverteerders moeten blijven adverteren, maar dat ze wel een positieve bijdrage moeten leveren aan de huidige samenleving. Dit blijkt uit onderzoek van Kantar onder 25.000 mensen in meer dan 30 markten wereldwijd, waaronder Nederland. Adverteerders en bureaus moeten de commercials afstemmen op de situatie. Aangezien creativiteit en inspiratie bij de strategische ontwikkeling van een campagne onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, heeft Screenforce ter inspiratie een overzicht gemaakt van commercials die inhaken op de coronacrisis. De commercials zijn geselecteerd in samenwerking met Nielsen, het wereldwijd opererend performancemanagementbedrijf dat inzicht biedt in het kijk- en koopgedrag van consumenten.

In de Commercial Prikbord database vind je onder het thema ‘COVID-19’ een overzicht van de commercials.

De lange termijn
Alhoewel sommige adverteerders hun campagnes stopzetten of uitstellen kan het ook lonen om juist wel te adverteren. Op de lange termijn is het voor adverteerders namelijk beter om te blijven adverteren. Niet adverteren kan een merk in de herstelperiode na de coronacrisis flink op achterstand zetten.

Corona houdt Nederland aan de buis gekluisterd
Uit publicatie van SKO is gebleken dat het coronavirus Nederland aan de buis gekluisterd houdt. Naast dat er in deze periode een duidelijke stijging te zien is in het aantal TV-kijkers sinds er maatregelen van kracht zijn om verdere verspreiding van het virus te voorkomen, blijkt ook dat het search gedrag van consumenten in deze periode flink wordt beïnvloedt door TV-spots, wat positief is voor adverteerders.

Moeten adverteerders hun advertenties aanpassen?
Marktonderzoekbureau DVJ Insights heeft onderzoek gedaan naar de vraag of adverteerders hun advertenties moeten aanpassen. De resultaten laten zien dat het gebruik van dit momentum een manier kan zijn om meer aandacht te genereren en relevanter te worden als merk. 

Exploitanten maken adverteren aantrekkelijk
Om adverteerders te stimuleren hebben de Screenforce exploitanten verschillende maatregelen genomen. Zo zijn de annuleringsregelingen versoepeld, de marktindices verlaagd en is de deadline voor aanvragen verlengd. Naast deze initiatieven ontplooien de exploitanten nog andere initiatieven: gratis zendtijd voor brancheorganisaties, een gratis 72 uurs pitch, kennisdeling, tailormade oplossingen en online workshops.

Een greep uit de commercials:

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/04/20

Exploitanten steunen adverteerders tijdens coronacrisis

Covid 19 Inspiratie Nieuws

Het coronavirus heeft een enorme impact. De invloed van het virus en de maatregelen hebben ingrijpende gevolgen voor zowel het persoonlijke als zakelijke (dagelijks) leven.

Topics: TV-reclame

31/03/20

Consumenten willen dat adverteerders blijven adverteren

Covid 19 Nieuws Onderzoek

Kantar vroeg meer dan 25.000 mensen in meer dan 30 markten over de hele wereld, waaronder Nederland, of ze wilden aangeven hoe het coronavirus hun

Topics: Reclame-effect, ROI

24/03/20

SKO publicatie: Corona houdt Nederland thuis aan de buis

Covid 19 Nieuws

Sinds 15 maart zijn in Nederland maatregelen van kracht om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Veel mensen werken vanuit huis, scholen en kinderdagverblijven

Topics: Kijkcijfers

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en