Het coronavirus heeft een enorme impact. De invloed van het virus en de maatregelen hebben ingrijpende gevolgen voor zowel het persoonlijke als zakelijke (dagelijks) leven. Het is een periode waarin consumenten zich anders gedragen en dit brengt voor veel merken en bedrijven enorme uitdagingen met zich mee. Grote evenementen worden afgelast, marketingbudgetten worden gekort en reclamecampagnes worden uitgesteld of stopgezet.
De Screenforce exploitanten hebben de afgelopen week verschillende manieren gezocht om bedrijven bij te staan in deze onzekere periode. Zo zijn de annuleringsregelingen versoepeld, zijn de marktindices verlaagd en is de deadline voor aanvragen verlengd. Naast deze initiatieven ontplooien de exploitanten nog andere initiatieven. We hebben ze hieronder op een rij gezet:
Ster: gratis zendtijd voor brancheorganisaties
Ster biedt reclamezendtijd aan op radio en TV ten behoeve van brancheorganisaties die opkomen voor de belangen van ondernemers. De brancheorganisaties kunnen op die manier kosteloos gebruik maken van het bereik van de NPO, met hun achterban in contact komen en hen informeren. Dit aanbod geldt vanaf heden tot in ieder geval 1 mei. Meer informatie.
Daarnaast heeft Ster de website ‘Door Dik & Dun’ gepubliceerd. Het bedrijfsleven wordt op verschillende manieren geraakt door COVID-19. De uitdagingen en de oplossingen zijn voor alle branches verschillend. Op deze website staat een overzicht van initiatieven waarmee de branches hun achterban proberen te helpen. De branches worden daarbij gesteund door en werken samen met merken en media-exploitanten.
Talpa Network: gratis 72 uurs pitch
Talpa Network wil haar creativiteit inzetten om samen met marketeers er alles aan te doen om het advies van marketingdeskundige Mark Ritson om te zetten in actie. Ritson zegt hierover: “The wheels of industry need to keep turning so workers are paid and families are fed. Those wheels are best greased by effective marketing.” Daarom hebben de media adviseurs en creatieven de handen in één geslagen en komen met een gratis 72-uurs pitch. Met deze pitch geef je ze de grootste uitdaging in deze crisistijd. Van je merk versterken tot je spullen verkopen via de e-commerce platforms van Talpa Network. Binnen 72 uur presenteert Talpa Network digitaal 3 ideeën, die bijdragen om deze uitdaging te tackelen met als doel om sterker uit de crisis te komen. Deze propositie is no-cure-no-pay.
Ad Alliance: Kennisdeling – Marktontwikkelingen: mediaconsumptie en aankoopgedrag tijdens crisis
Geleidelijk krijgen we steeds meer zicht op de effecten van de coronacrisis op de markt en het consumentengedrag. Dankzij de internationale link met RTL Group & Bertelsmann heeft Ad Alliance toegang tot relevante wereldwijde marktinformatie en heeft hier een overzichtelijke presentatie van gemaakt. In de presentatie vind je up-to-date informatie over de impact op het mediagebruik, trends in aankoopgedrag en hoe de markt deze ontwikkelingen om kan zetten in mogelijkheden. Daarnaast geeft RTL Z journalist Roland Koopman zijn visie op de impact op de economie.
Ad Alliance heeft een update geplaatst. Bekijk deze hier.
Aansprekende en ontroerende TV-momenten volgens RTV planners
Onze branche is door het COVID-19 virus behoorlijk heen en weer geschud. Het dagelijks werk vindt vooral thuis plaats, zowel aan de kant van de exploitanten als aan de kant van de mediabureaus. Om de radio- en TV-planners een hart om onder de riem te steken verzorgen RAB en Screenforce deze week een lunch voor 150 RTV-planners, die thuis bezorgd zal worden. Wil je weten welke radio- of TV-fragmenten hen raakt in deze bizarre dagen, neem dan hier een kijkje.