Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/08/19
TV-reclamemarkt naar €394 miljoen in eerste helft 2019

In de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de eerste helft van 2018. De spotmarkt voor TV en online video is uitgekomen op € 354 miljoen, een groei van 1,2%. De omvang van de non-spotmarkt is gedaald, van €41 miljoen in de eerste helft van 2018 naar € 40 miljoen in de eerste helft van dit jaar. De nieuwe SKO-metric TV SchermTijd groeit in de eerst helft van dit jaar van 188 naar 193 minuten per dag. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten uit het TV halfjaarrapport dat op 15 augustus is gepubliceerd.

Groei spotmarkt naar € 354 miljoen
Het grootste deel van de TV-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert wordt gevormd door de spotbestedingen. In de eerste helft van 2019 is de spotmarkt uitgekomen op € 354 miljoen. Hiermee is een groei gerealiseerd van 1,2% ten opzichte van de eerste helft van 2018. De groei kwam uit het tweede kwartaal dat met 4,8% steeg. Het eerste kwartaal daalde met 2,3%. De groei in de eerste helft van 2019 komt volledig voor rekening van de TV-platforms. Over het hele jaar 2019 verwacht Screenforce een groei van de spotmarkt tussen 1,5% en 2,0%.

De omzet van de non-spotmarkt is licht gedaald van € 41 naar € 40 miljoen. Opvallend is dat de rol van de online platforms bij de non-spotbestedingen tweemaal zo groot is dan bij de spotbestedingen. In de eerste helft van 2019 bedroeg het aandeel van online in de non-spotbestedingen 9%, waar dit bij de spotbestedingen 4% was. Een mogelijke factor hierbij is de ontwikkeling van de investeringen in de social influencers via de platforms van RTL en Talpa. Deze zijn opgenomen in de non-spotbestedingen.

Retail wederom grootste adverteerdersbranche
In de eerste helft van 2019 hebben 831 adverteerders TV ingezet voor marketingcampagnes van in totaal 1195 merken. Net als in de eerste helft van 2018 was Retail ook in de eerste helft van dit jaar de grootste branche met een bruto mediawaarde van € 400 miljoen. Procter & Gamble was opnieuw de grootste TV-adverteerder met een bruto budget van € 40 miljoen.

SKO rapporteert nieuwe metric SchermTijd
Het SKO KijkOnderzoek hanteert sinds begin dit jaar een nieuwe standaard: SchermTijd, een optelling van TV ZenderTotaal en Overig Schermgebruik. Met deze nieuwe SKO-metric is het mogelijk te rapporteren over alle content die via het TV-scherm gekeken wordt. Onder TV ZenderTotaal valt de tijd die gekeken wordt naar TV-zenders, live en uitgesteld. Onder Overig Schermgebruik valt de tijd die gekeken wordt naar platforms zoals Netflix, Videoland, YouTube maar ook de klassieke DVD- of VHS-dragers. De totale SchermTijd komt in de eerste zes maanden van 2019 uit op 193 minuten en groeit hiermee met 3%. De toename van SchermTijd is terug te zien in alle doelgroepen, met uitzondering van de 13-19 jarigen.

TV everywhere: kijktijd in ontwikkeling
In samenwerking met de Screenforce broadcasters, telecomproviders en GfK is SKO gestart met de ontwikkeling van een rapportage van de kijktijd via de TV-apps op mobiele devices. Uit een eerste analyse blijkt dat van alle tijd die gekeken wordt via deze apps, 42% besteed wordt aan het kijken van sport reportages. Het best bekeken programma was de halve finale van de Nations League op 6 juni.

TV Halfjaarrapport
Het TV halfjaarrapport 2019 is hier beschikbaar.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16/12/24

Geen reclame voor alcoholhoudende dranken op Nickelodeon en Disney Channel in 2025

Nieuws

Alcoholreclame is bedoeld voor volwassenen. Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat daarom elk jaar onderzoek doen naar welke radio- en televisiezenders zijn aan te merken als

Topics: Jongeren en media, Regelgeving TV-reclame

29/04/14

Groei omzet TV-reclame eerste kwartaal 2014

SPOT Mediabestedingen 1e helft 2015 Nielsen

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV–reclame voor spot zijn in het eerste kwartaal van 2014 uitgekomen op € 176 miljoen. Het herstel van de TV-markt, dat

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, ROI, TV Jaarrapport, TV-reclame

21/02/17

Houd consumentenmerk top of mind met old-school advertising

Nieuws Onderzoek

Volgens een nieuw onderzoek is reclame in traditionele media, meer specifiek TV, veel effectiever in het creëren van reclameherinnering en aankoopintentie dan digitale reclame. Elke

Topics: TV-reclame, Reclame-effect

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met