Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/10/12
TV-reclame belangrijkste beïnvloeder aankoopgedrag

TV-reclame beïnvloedt 39% van het aankoopgedrag van consumenten. Op afstand gevolgd door internetreclame met 10% en dagbladreclame met 9%. Dit blijkt uit online onderzoek van the Futures Company onder 2.529 Amerikaanse consumenten.

Reclame als totaal, in alle mediumtypen opgeteld, is verantwoordelijk voor 66% van al het aankoopgedrag, en voor 92% van alle merkbekendheid. Doelstelling van het onderzoek The Purchase Funnel 3.0 is om de impact van media tetrechtertabel onderzoeken binnen de verschillende fasen van het aankoopproces. Onderzocht werden de zes fasen van de consumenten aankoop funnel voor 10 verschillende branches en 13 verschillende media. Het onderzoek ontkracht het vooroordeel dat TV weliswaar het ultieme merkbekendheid medium is maar dat het voor het beïnvloeden van koopgedrag minder effectief zou zijn dan internet, radio of dagbladen. Op de merkbekendheid is de impact van TV weliswaar het grootst (64%) maar ook in de volgende fasen van de aankoop funnel blijkt TV dominant .

Invloed media op aankoop funnel van de consument:

 

Effect TV het grootst voor automotive branche

Van alle onderzochte branches is in de automotive branche de invloed van TV op de consumenten aankoop funnel het sterkst. TV reclame is verantwoordelijk voor 70% van de invloed op de merkbekendheid en 43% op het aankoopgedrag. Internet+, zijnde alle online reclame behalve e-mail, staat met afstand op de tweede plaats. Internet+ scoort met 17% relatief goed in de oriëntatie fase (evoked set), maar ook daar blijft TV dominant met 55%.

Automotive: invloed belangrijkste media; scores lager dan 5% niet getoond:

 

Retail: van alle branches het grootste effect op aankoopgedrag in winkel
Ook voor de retail branche is TV dominant binnen de zes fasen van de aankoop funnel. Uit de data blijkt dat wanneer een consument een retail commercial heeft gezien de kans dat deze tot een aankoop overgaat in de winkel twee maal zo hoog is (28%) dan gemiddeld bij de tien onderzochte branches (13%).
In vergelijking tot de andere onderzochte branches geven TV reclames voor levensmiddelen minder aanleiding voor een verdere online oriëntatie of het voeren van een gesprek over de commercial.

Retail: acties ondernomen

 

Cultuur: online display en social media relevant naast TV

Weliswaar geen grote maar wel een kleurrijke branche is de cultuur sector voor films, theater en concerten. In deze branche zijn twee mediumtypen leidend: TV en Internet. Een verdere analyse van Internet laat zien dat online display en social media daarbij het belangrijkste zijn. Ook in de cultuur sectoor is TV het medium met de meeste invloed op de aankoopfunnel.

Branche uitgaan invloed media op consumenten aankoop funnel; media met minder dan 3% niet getoond:

 

Dit document is een samenvatting van het onderzoek door SPOT.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/10/20

Nieuw onderzoek zet nieuwe standaard voor reclame-effectiviteit

Nieuws Onderzoek Kennis

Op basis van nieuw onderzoek naar meer dan 4.800 inzendingen voor de internationale reclamecompetities van IPA, Cannes Lions en Warc awards over de jaren 2011

Topics: Reclame-effect, ROI

05/04/17

RTL lanceert nieuw product: bumper ads

bumper ads

Nieuws

RTL breidt de video-advertentiemogelijkheden uit met een nieuw product: de bumper ad. Deze korte pre-rolls van maximaal zes seconden worden ingezet in de digitale en

Topics: Online Video, Reclame-effect, Targetted TV Advertising, TV-reclame

19/12/16

Marketingdirecteur Coca-Cola benadrukt belang TV en heroverweegt digitale aanpak

Screenforce Cocacola

Inspiratie

Marcos de Quinto, Global Chief Marketing Officer van Coca-Cola, vindt dat TV-reclame nog steeds het meeste ‘bang for the buck’ oplevert. Hij stelt bovendien vraagtekens

Topics: TV-reclame, Mediabestedingen, ROI

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met