Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/10/12
TV-reclame belangrijkste beïnvloeder aankoopgedrag

TV-reclame beïnvloedt 39% van het aankoopgedrag van consumenten. Op afstand gevolgd door internetreclame met 10% en dagbladreclame met 9%. Dit blijkt uit online onderzoek van the Futures Company onder 2.529 Amerikaanse consumenten.

Reclame als totaal, in alle mediumtypen opgeteld, is verantwoordelijk voor 66% van al het aankoopgedrag, en voor 92% van alle merkbekendheid. Doelstelling van het onderzoek The Purchase Funnel 3.0 is om de impact van media tetrechtertabel onderzoeken binnen de verschillende fasen van het aankoopproces. Onderzocht werden de zes fasen van de consumenten aankoop funnel voor 10 verschillende branches en 13 verschillende media. Het onderzoek ontkracht het vooroordeel dat TV weliswaar het ultieme merkbekendheid medium is maar dat het voor het beïnvloeden van koopgedrag minder effectief zou zijn dan internet, radio of dagbladen. Op de merkbekendheid is de impact van TV weliswaar het grootst (64%) maar ook in de volgende fasen van de aankoop funnel blijkt TV dominant .

Invloed media op aankoop funnel van de consument:

 

Effect TV het grootst voor automotive branche

Van alle onderzochte branches is in de automotive branche de invloed van TV op de consumenten aankoop funnel het sterkst. TV reclame is verantwoordelijk voor 70% van de invloed op de merkbekendheid en 43% op het aankoopgedrag. Internet+, zijnde alle online reclame behalve e-mail, staat met afstand op de tweede plaats. Internet+ scoort met 17% relatief goed in de oriëntatie fase (evoked set), maar ook daar blijft TV dominant met 55%.

Automotive: invloed belangrijkste media; scores lager dan 5% niet getoond:

 

Retail: van alle branches het grootste effect op aankoopgedrag in winkel
Ook voor de retail branche is TV dominant binnen de zes fasen van de aankoop funnel. Uit de data blijkt dat wanneer een consument een retail commercial heeft gezien de kans dat deze tot een aankoop overgaat in de winkel twee maal zo hoog is (28%) dan gemiddeld bij de tien onderzochte branches (13%).
In vergelijking tot de andere onderzochte branches geven TV reclames voor levensmiddelen minder aanleiding voor een verdere online oriëntatie of het voeren van een gesprek over de commercial.

Retail: acties ondernomen

 

Cultuur: online display en social media relevant naast TV

Weliswaar geen grote maar wel een kleurrijke branche is de cultuur sector voor films, theater en concerten. In deze branche zijn twee mediumtypen leidend: TV en Internet. Een verdere analyse van Internet laat zien dat online display en social media daarbij het belangrijkste zijn. Ook in de cultuur sectoor is TV het medium met de meeste invloed op de aankoopfunnel.

Branche uitgaan invloed media op consumenten aankoop funnel; media met minder dan 3% niet getoond:

 

Dit document is een samenvatting van het onderzoek door SPOT.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/06/15

Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV 2014

SPOT Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV 2014

Onderzoek

Nielsen heeft haar voorpublicatie op het jaarrapport netto mediabestedingen 2014 gepubliceerd. Hierin staan de belangrijkste cijfers uit het jaarrapport dat zij binnenkort publiceert. De omvang

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

17/05/21

Post corona: E-commerce blijft groot en consument heeft voorkeur voor TV-reclame

Covid 19 Nieuws Onderzoek

WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft in april het rapport ‘COVID-19 one year on’ uitgebracht. In dit rapport wordt samengevat welke effecten de

Topics: Reclame-effect, ROI

14/08/19

TV-reclamemarkt naar €394 miljoen in eerste helft 2019

Persberichten Nieuws

In de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de

Topics: TV Jaarrapport, TV-reclame, Jongeren en media, Kijkcijfers, Mediabestedingen

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met