TV-reclame beïnvloedt 39% van het aankoopgedrag van consumenten. Op afstand gevolgd door internetreclame met 10% en dagbladreclame met 9%. Dit blijkt uit online onderzoek van the Futures Company onder 2.529 Amerikaanse consumenten.
Reclame als totaal, in alle mediumtypen opgeteld, is verantwoordelijk voor 66% van al het aankoopgedrag, en voor 92% van alle merkbekendheid. Doelstelling van het onderzoek The Purchase Funnel 3.0 is om de impact van media tetrechtertabel onderzoeken binnen de verschillende fasen van het aankoopproces. Onderzocht werden de zes fasen van de consumenten aankoop funnel voor 10 verschillende branches en 13 verschillende media. Het onderzoek ontkracht het vooroordeel dat TV weliswaar het ultieme merkbekendheid medium is maar dat het voor het beïnvloeden van koopgedrag minder effectief zou zijn dan internet, radio of dagbladen. Op de merkbekendheid is de impact van TV weliswaar het grootst (64%) maar ook in de volgende fasen van de aankoop funnel blijkt TV dominant .
Invloed media op aankoop funnel van de consument:
Effect TV het grootst voor automotive branche
Van alle onderzochte branches is in de automotive branche de invloed van TV op de consumenten aankoop funnel het sterkst. TV reclame is verantwoordelijk voor 70% van de invloed op de merkbekendheid en 43% op het aankoopgedrag. Internet+, zijnde alle online reclame behalve e-mail, staat met afstand op de tweede plaats. Internet+ scoort met 17% relatief goed in de oriëntatie fase (evoked set), maar ook daar blijft TV dominant met 55%.
Automotive: invloed belangrijkste media; scores lager dan 5% niet getoond:
Retail: van alle branches het grootste effect op aankoopgedrag in winkel
Ook voor de retail branche is TV dominant binnen de zes fasen van de aankoop funnel. Uit de data blijkt dat wanneer een consument een retail commercial heeft gezien de kans dat deze tot een aankoop overgaat in de winkel twee maal zo hoog is (28%) dan gemiddeld bij de tien onderzochte branches (13%).
In vergelijking tot de andere onderzochte branches geven TV reclames voor levensmiddelen minder aanleiding voor een verdere online oriëntatie of het voeren van een gesprek over de commercial.
Retail: acties ondernomen
Cultuur: online display en social media relevant naast TV
Weliswaar geen grote maar wel een kleurrijke branche is de cultuur sector voor films, theater en concerten. In deze branche zijn twee mediumtypen leidend: TV en Internet. Een verdere analyse van Internet laat zien dat online display en social media daarbij het belangrijkste zijn. Ook in de cultuur sectoor is TV het medium met de meeste invloed op de aankoopfunnel.
Branche uitgaan invloed media op consumenten aankoop funnel; media met minder dan 3% niet getoond:
Dit document is een samenvatting van het onderzoek door SPOT.