Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/03/20
SKO publicatie: Corona houdt Nederland thuis aan de buis

Sinds 15 maart zijn in Nederland maatregelen van kracht om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Veel mensen werken vanuit huis, scholen en kinderdagverblijven zijn gesloten en datzelfde geldt voor eet- en drinkgelegenheden en sport- en fitnessclubs. Het effect van de maatregelen is duidelijk te zien in de kijkcijfers die SKO rapporteert.

Sinds week 11 (9 t/m 15 maart) is een duidelijke stijging zichtbaar in de aantallen kijkers. In dit bericht proberen we een overzicht te geven van de belangrijkste ontwikkelingen in de kijkcijfers van de afgelopen periode, waarbij de nadruk ligt op de voorbije twee weken: week 11 en 12 (maandag 9 maart t/m zondag 22 maart).

De resultaten zijn gebaseerd op de uitzenddag cijfers, tenzij anders vermeld. Het gaat hierbij om het kijkgedrag naar TV-zenders tijdens de uitzending (live) en uitgesteld kijken op de dag van uitzending. Indien er wordt gesproken over schermtijd betreft het alle kijktijd die werd doorgebracht voor het TV-scherm. Het gaat dan om kijkgedrag naar TV-zenders tijdens de uitzending (live) en uitgesteld op de dag van uitzending en overig kijken naar onder andere video on demand via het TV-scherm (overig schermgebruik).

Totale schermtijd fors gestegen. Live en uitgesteld kijken ook toegenomen
In de afgelopen twee weken (week 11 en 12) werd er meer live en uitgesteld gekeken naar TV-zenders. Er werd een kwartier per dag langer live TV gekeken. Een nog grotere stijging laat de schermtijd zien. De totale tijd die voor het TV-scherm werd doorgebracht was gemiddeld 225 minuten per dag. Dit is 33 minuten meer dan in dezelfde periode vorig jaar en zelfs meer 37 minuten meer dan in 2018, waarin de schermtijd nog 188 minuten was.

Meer kijkers in de (voor)avond
In de afgelopen week is het aantal kijkers in de (voor)avond gestegen ten opzichte van week 12 in 2019. Vanaf 17.00 uur schakelen gemiddeld meer mensen in, dit is het tijdstip waarop de meeste nieuws- en actualiteitenprogramma’s beginnen. De piek ligt in het tijdvak 20.00 – 21.00 uur met 7,1 miljoen kijkers.

Meer kijkers stemmen af op de actualiteit
In de periode 9 t/m 22 maart werd er relatief veel op programma’s in het non-fictie genre afgestemd. Vooral de kijktijd naar het nieuws- en actualiteitenprogramma’s nam een vlucht, naar 38% van de totale kijktijd. Ook werd er meer dan vorig jaar naar amusementsprogramma’s gekeken. Naar de genres sport en fictie (series en films) werd beduidend minder gekeken. Veel sportevenementen en daarmee de live verslagen en samenvattingen verdwenen van de TV.


Nieuws- en actualiteitenprogramma’s extra populair

In week 11 – de week waarin het coronanieuws op gang kwam – is een duidelijke stijging te zien in de kijkcijfers van een groot aantal goed bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Een aantal programma’s, waaronder De Wereld Draait Door beleefden een kijkcijferrecord in de loop van de coronacrisis. Sommige titels hadden gemiddeld ruim 50% meer kijkers in de afgelopen twee weken dan in de week ervoor.


Bijzonder veel kijkers toespraken premier Rutte en koning Willem-Alexander

In de afgelopen twee weken waren er twee uitzonderlijke momenten waarop Nederland werd toegesproken. Naar de toespraak van minister-president Mark Rutte op 16 maart keken op verschillende zenders in totaal 7,4 miljoen Nederlanders. 6,6 miljoen Nederlanders zagen de toespraak van koning Willem-Alexander op 20 maart.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

10/01/22

SKO Jaaroverzicht 2021

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2021 gemiddeld 154 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 34 minuten); dit is 6 minuten minder dan in 2020.

Topics: Kijkcijfers

20/09/21

SKO publicatie 10 jaar uitgesteld kijken: van live naar later

Kennis Nieuws

Het kijkgedrag is in ontwikkeling. De Nederlandse kijker komt verder los van het lineaire schema en kijkt vaker programma’s wanneer het hen uitkomt. SKO heeft

Topics: Kijkcijfers

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en