Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/03/20
SKO publicatie: Corona houdt Nederland thuis aan de buis

Sinds 15 maart zijn in Nederland maatregelen van kracht om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Veel mensen werken vanuit huis, scholen en kinderdagverblijven zijn gesloten en datzelfde geldt voor eet- en drinkgelegenheden en sport- en fitnessclubs. Het effect van de maatregelen is duidelijk te zien in de kijkcijfers die SKO rapporteert.

Sinds week 11 (9 t/m 15 maart) is een duidelijke stijging zichtbaar in de aantallen kijkers. In dit bericht proberen we een overzicht te geven van de belangrijkste ontwikkelingen in de kijkcijfers van de afgelopen periode, waarbij de nadruk ligt op de voorbije twee weken: week 11 en 12 (maandag 9 maart t/m zondag 22 maart).

De resultaten zijn gebaseerd op de uitzenddag cijfers, tenzij anders vermeld. Het gaat hierbij om het kijkgedrag naar TV-zenders tijdens de uitzending (live) en uitgesteld kijken op de dag van uitzending. Indien er wordt gesproken over schermtijd betreft het alle kijktijd die werd doorgebracht voor het TV-scherm. Het gaat dan om kijkgedrag naar TV-zenders tijdens de uitzending (live) en uitgesteld op de dag van uitzending en overig kijken naar onder andere video on demand via het TV-scherm (overig schermgebruik).

Totale schermtijd fors gestegen. Live en uitgesteld kijken ook toegenomen
In de afgelopen twee weken (week 11 en 12) werd er meer live en uitgesteld gekeken naar TV-zenders. Er werd een kwartier per dag langer live TV gekeken. Een nog grotere stijging laat de schermtijd zien. De totale tijd die voor het TV-scherm werd doorgebracht was gemiddeld 225 minuten per dag. Dit is 33 minuten meer dan in dezelfde periode vorig jaar en zelfs meer 37 minuten meer dan in 2018, waarin de schermtijd nog 188 minuten was.

Meer kijkers in de (voor)avond
In de afgelopen week is het aantal kijkers in de (voor)avond gestegen ten opzichte van week 12 in 2019. Vanaf 17.00 uur schakelen gemiddeld meer mensen in, dit is het tijdstip waarop de meeste nieuws- en actualiteitenprogramma’s beginnen. De piek ligt in het tijdvak 20.00 – 21.00 uur met 7,1 miljoen kijkers.

Meer kijkers stemmen af op de actualiteit
In de periode 9 t/m 22 maart werd er relatief veel op programma’s in het non-fictie genre afgestemd. Vooral de kijktijd naar het nieuws- en actualiteitenprogramma’s nam een vlucht, naar 38% van de totale kijktijd. Ook werd er meer dan vorig jaar naar amusementsprogramma’s gekeken. Naar de genres sport en fictie (series en films) werd beduidend minder gekeken. Veel sportevenementen en daarmee de live verslagen en samenvattingen verdwenen van de TV.


Nieuws- en actualiteitenprogramma’s extra populair

In week 11 – de week waarin het coronanieuws op gang kwam – is een duidelijke stijging te zien in de kijkcijfers van een groot aantal goed bekeken nieuws- en actualiteitenprogramma’s. Een aantal programma’s, waaronder De Wereld Draait Door beleefden een kijkcijferrecord in de loop van de coronacrisis. Sommige titels hadden gemiddeld ruim 50% meer kijkers in de afgelopen twee weken dan in de week ervoor.


Bijzonder veel kijkers toespraken premier Rutte en koning Willem-Alexander

In de afgelopen twee weken waren er twee uitzonderlijke momenten waarop Nederland werd toegesproken. Naar de toespraak van minister-president Mark Rutte op 16 maart keken op verschillende zenders in totaal 7,4 miljoen Nederlanders. 6,6 miljoen Nederlanders zagen de toespraak van koning Willem-Alexander op 20 maart.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/08/19

TV-reclamemarkt naar €394 miljoen in eerste helft 2019

Persberichten Nieuws

In de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de

Topics: TV Jaarrapport, TV-reclame, Jongeren en media, Kijkcijfers, Mediabestedingen

07/02/23

Screenforce start 3e editie van masterclass TV Masters

Kennis Persberichten

Na twee succesvolle edities van TV Masters start op 23 maart 2023 een nieuwe masterclass. Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant. Wil jij

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

28/08/23

Alles over het vernieuwde Kijkonderzoek

Onderzoek Nieuws

Het nieuwe NMO Kijkonderzoek beweegt mee met hoe Nederland anno 2023 televisiekijkt Op maandag 28 augustus is de eerste officiële meting van het vernieuwde NMO

Topics: Kijkcijfers

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met