Het coronavirus heeft een enorme impact. De invloed van het virus en de maatregelen hebben ingrijpende gevolgen voor zowel het persoonlijke als zakelijke (dagelijks) leven. Ook onze branche is door het virus behoorlijk heen en weer geschud. Het dagelijks werk vindt vooral thuis plaats, zowel aan de kant van de exploitanten als aan de kant van de mediabureaus.
Er zijn ook mooie en vernieuwende momenten. Adverteerders haken op een creatieve manier in op de situatie, programmamakers moeten hun programma anders vormgeven, unieke toespraken van de regeringsleider en de koning, het toenemende saamhorigheidsgevoel en nog veel meer. Om de radio- en TV-planners een hart om onder de riem te steken verzorgen RAB en Screenforce deze week een lunch voor 150 RTV-planners, die thuis bezorgd zal worden. Screenforce heeft aan de RTV planners gevraagd, die dagelijks bezig zijn met commercials, radio en TV, welke TV fragmenten hen het meest heeft geraakt in deze bizarre periode. Onderstaand een greep uit de fragmenten.
“Andre van Duin die la Bohème zong in DWDD. Dit was zo indrukwekkend. Vooral in deze tijd en richting het afscheid van Matthijs.” – Constance, De mediaboerderij
“De een na laatste uitzending van DWDD (Nouri) was super emotioneel en laat op verschillende manieren zien hoe mensen samenkomen in tijden van crisis” – Tess, MAGNA
“De laatste aflevering van DWDD op vrijdag 27 maart, het einde van 15 jaar een dagelijkse show in een week zonder publiek maar met record kijkcijfers” – Patrick, Out Of Office Media
“De laatste week van DWDD. Krachtig en mooie TV die we zeker gaan missen, ondanks het onbreken van enig publiek. Lijkt me lastig om op zo’n manier het hoofdstuk af te sluiten.” – Amy, Carat
“DWDD aflevering over Nouri. Dit was voor mij een hele speciale aflevering omdat de lading zo veel meer was dan alleen de voetballer, maar vooral de mens Nouri.” – Jelmer, Mindshare
“Sowieso een TV moment uit DWDD. En dan kies ik voor Andre van Duin die La Boheme zingt voor Matthijs. Zo direct, zo oprecht, zo klein, zo mooi. Een lege studio had hier alleen maar een meerwaarde.” – Rudy, IPG Mediabrands/ Magna
“Afscheid Mathijs van Nieuwkerk – Na 15 jaar valt er een TV monument” – Lex, Media Content House
“Bijzonder om te zien hoeveel mensen klaar zitten voor de persconferenties die worden gegeven op TV. Doodstil in de straat en als je naar binnen kijkt, hangt iedereen met zijn lippen aan de TV. Tof om te zien dat alle adverteerders ook zo snel hun boodschappen en commercials hebben aangepast, met een passende boodschap rondom het Corona virus.” – Julia, Carat
“Dag na de eerste conferentie ervoor zorgen dat met man en macht de Corona reclame spot van de overheid op TV werd uitgezonden zodat iedereen goed geïnformeerd wordt.” – Savannah, MAGNA
“De eerste live toespraak richting het volk van Mark Rutte. Vanwege de manier van het toespreken en instrueren van het volk. Daarnaast natuurlijk de start van een enorme toename in RTV consumptie” – Roan, Carat
“De persconferenties + nieuwsuitzendingen, maar ook het bericht dat de 1-jarige Madina uit Oegstgeest ontslagen is uit het ziekenhuis en weer naar huis mocht. Een sprankje hoop in deze bizarre periode :)” – Babette, Media Buying Systems (MBS)
“De toespraak van de Koning op 20 maart omdat hij met de gekozen woorden heel Nederland wist toe te spreken.” – Pravin, OMD Nederland
“De toespraak van Mark Rutte vanuit zijn kantoor. Dit gebeurd zeer zelden en wordt als een historisch moment gezien. Daarnaast stijgen op dit moment de kijkcijfers enorm omdat iedereen massaal inschakelt, meestal naar de NPO.” – Francien, Wavemaker
“Doventolk die “hamsteren” uitbeeldt.” – Robbert, M2Media
“Ik vind de toespraak van premier Rutte op 16 maart wel een bijzonder TV moment. Het was al even geleden dat een premier op deze manier het volk toesprak, dus voor mij gaf dat wel duidelijk de ernst van de situatie weer.” – Wendy, MAGNA
“Niet erg origineel denk ik, maar ik vind de toespraken van Willem Alexander en Rutte toch wel het moment.” – Emma, M2media
“Samen met mijn kinderen de toespraak van de koning bekijken, waren ze zeer van onder de indruk. Deze Corona crisisperiode zal mijzelf én mijn kinderen ons leven lang blij blijven.” – Anita, Dentsu Aegis / Carat
“De aankondiging van premier Rutte dat we in Nederland ook tot een lockdown over zouden gaan. Ik vind sowieso dat hij het heel goed doet in deze periode. Kippenvel.” – Suzanne MediaCom
“TV toespraken van de president en de koning. Dat heeft toch wel veel impact gemaakt en is iets om niet te vergeten.” – Anja, OMD
“Nederland slaat de handen ineen en laat zien te zorgen voor de medemens” – Sophie, Wavemaker
“Boer zoekt vrouw op de zondagavond. Even een moment zoals die altijd al is, zonder te (hoeven) denken aan de huidige crisis gezellig samen op de bank genieten van hollandse kneuterigheid” – Frank, Carat
“Chateau Meiland op de buis. Wat een heerlijke show is dat :)” – Marieke, RTV planner
“Dat de TV heel Nederland samenbrengt in deze periode, zowel bij de persconferenties als amusement programma’s” – Mariska, AreaMedia
“Herhalingen van Van Koot en De Bie, (jeugdsentiment)” – Silvia, Vizeum
“Jack van Gelder tijdens Nederland – Argentinië. Kippenvel!” – Martijn, MAGNA
“Lekker ongegeneerd veel TV/VOD kijken.” – Marcia Vizeum
“Troost TV en dan specifiek het herbeleven van het EK ’88.” – Aschwin, Magna Global
“TV is en blijft het medium om een boodschap duidelijk over te kunnen brengen met emotie, zeker in deze periode.” Jorine, Abovo Media
“Arjen Lubach, omdat hij mijn frustratie in een item van 10-15 minuten perfect heeft weten te verwoorden. Onnozelheid adresseren, dat zouden meer mensen moeten doen.” – Arthur, MAGNA (IPG Mediabrands)
“Bij Jinek zag ik een IC arts en hem werd de vraag gesteld wat hij zou doen op het moment dat er te weinig IC bedden zouden zijn. Met tranen in zijn ogen vertelde hij dat hij dat echt niet wist. Je moet dan namelijk een keuze maken tussen mensen in dezelfde situatie. Ik werd echt geraakt door dit moment, omdat we soms te weinig stil staan bij wat mensen in de zorg op dit moment allemaal meemaken.” – Kelly, PHD Media
“Dat de reclameblokken opeens maar 2 minuten duren. Nog nooit meegemaakt.” – Jane, Carat Nederland
“De heerlijke nuchtere, maar o zo rake opmerkingen van dhr. Gommers (‘baas’ van de IC’s) in de diverse porogramma’s” – Jeroen, MAGNA
“De show van Beau vanuit zijn woonkamer” – Dewi, GroupM
“Het Zondag Met Lubach fragment over de Corona-actie van Rumag, wat daarna breeduit werd opgepakt door andere media. Het bedrijf maakte winst over de rug van het Rode Kruis, maar na ZML is er veel meer geld voor het goede doel opgehaald.” – Meryam, Omnicommediagroup
“Huiskamer TV van Beau van Erven Dorens, bijzondere televisie die nooit mogelijk was geweest zonder deze crisis. Nieuwe vorm van TV content die de tijdsgeest mooi vangt” – Pol, Wavemaker
“Ik denk toch echt de creatieve programma’s die op TV te zien zijn zoals livestreams/videobellen en zo in contact komen met mensen en over deze bizarre situatie praten. Hoe de kanalen inspelen op het feit dat er geen liveshows en publieksprogramma’s kunnen worden opgenomen en hier oplossingen voor zoeken.” – Nafiesa, Publicis Groupe
“Lubach omdat je de lachspieren moet blijven trainen in deze tijden maar de realiteit niet uit het oog mag verliezen” – Laurens, UM
“Frontberichten. Indrukwekkend om te zien hoe zorgverleners nu werken.” – Robert, Vizeum
“Voor mij was een gek moment toen talkshows opeens zonder publiek waren. Toen werd het allemaal wel heel ‘real’ met de crisis.” – Emma, Wavemaker
“De TV spot van Topbloemen die speciaal voor de corona crisis is aangepast. Zodat mensen bloemen blijven bestellen, inclusief gratis
verzendkosten.” – Melissa, Abovo Media
“De vele inhakers op het Coronavirus, hoe snel merken hier op in kunnen spelen. En de flexibiliteit van exploitanten om adverteerders te helpen in deze tijd, ondanks dat ze hier zelf ook onder lijden.” – Marieke, De Media Maatschap
“Het last-minute on air krijgen van de Kruidvat 60″ Manifest TVC en RC welke met een bijzondere boodschap direct inspeelt op de Corona-actualiteiten.” – Angelique, MAGNA Global (IPG Mediabrands)
“Het snelle schakelen van adverteerders qua commercials. Bijv. Ikea met de thuiswerkcommercial.” – Liane, MediaCom
“Ik vind het heel mooi om te zien dat adverteerders die hun campagnes nog laten staan in deze tijden, de creatie aanpassen naar versterkende berichten naar mensen in de zorg en overige cruciale beroepen. Je kunt merken dat men veel bezig is met saamhorigheid en het gevoel dat we er samen weer bovenop komen. Mooi om te zien!” – Simone, MAGNA
“In deze periode vind ik het spotje ‘Nederland doet het‘ van ASR heel sterk. Het blijft in mijn hoofd zitten en het sluit zeer goed aan op de actualiteit.” – Joyce, Lead Today
“Mijn meest bijzondere TV en radiomoment is dat wij voor half maart en april met spoed alles moesten annuleren. Het is wel fijn om te zien dat wij nu samen met klanten kunnen kijken naar wat er wel mogelijk is. Bijvoorbeeld om de boodschap van de campagne aan het te passen zodat campagnes gewoon door kunnen gaan. Hopelijk worden dit steeds meer campagnes.” – Luka, Mindshare
“Mijn voorliefde voor de traditionele mediakanalen is niet minder geworden sinds mijn overstap naar het digitale team van Vizeum. Het moment wat er bij mij is uitgesprongen is het bereik van de NOS website op zondag 15 maart, de dag dat bekend werd gemaakt dat de scholen gingen sluiten. Het bereik van NOS.nl op de doelgroep 13-19 jaar steeg, van 12% op een gemiddelde zondag, naar een imposante 40%. Het bereik binnen deze doelgroep op deze historische dag, lag volgens GfK hoger dan bij welke doelgroep dan ook.” – Tobias, Vizeum
“Prachtig hoe de geplande campagne van a.s.r. binnen 1,5 dag volledig omgegooid is naar een ‘Coronaproof’ campagne: ter motivatie van alle Nederlanders. Daarnaast, los van de reclamewereld, fascinerend en bovenal hoopgevend hoe Rutte alle Nederlanders tijdens de persconferentie aan de buis gekluisterd krijgt en Nederland zich één laat voelen.” – Kelly, Media Reverse
“Wanneer ik onze eigen adverteerders zie op TV! Trots dat ze ondanks de gekke tijd op een creatieve manier door blijven gaan.” -Marjolein, Mediabureau ZIGT
“If you ever dreamed of playing for millions around the world, now is your chance (Nike). Play inside, play for the world.” – Twan, Mindshare
Heb jij ook een bijzonder TV moment dat jou is bijgebleven in deze periode? Laat het ons weten via info@screenforce.nl.