Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/04/20
NPO corona-onderzoek: TV-kijker wil naast nieuws vooral meer humor en films

Het Nederlandse kijkerspubliek heeft naast actuele nieuwsverslaggeving over de coronacrisis, in deze tijden juist behoefte aan meer humor, cabaret en satire op TV. Ook het aanbod aan films mag worden uitgebreid. Dat blijkt uit een representatief online onderzoek, uitgevoerd door GfK, onder ruim 4000 Nederlandse TV-kijkers van 13 jaar en ouder, in opdracht van de NPO.

Doel van het onderzoek was om aan het Nederlandse publiek te vragen welke kijkbehoeften er op dit moment zijn, zowel live, uitgesteld en on demand, maar ook om te peilen wat men nog mist op TV in deze bijzondere periode, waarbij de meeste Nederlanders als gevolg van de coronamaatregelen aan huis gekluisterd zijn.

Van de ondervraagden wil 32% meer humor en comedy op TV. 28% wil meer buitenlandse films, terwijl 24% graag meer Nederlandse films zou willen zien. Verder is er bij een kwart van de ondervraagden vraag naar meer concerten en (natuur)documentaires.

Vanwege de coronacrisis hebben veel Nederlandse TV-zenders hun programmering aangepast, zo ook de zenders van de NPO. Er zijn natuurlijk extra ingelaste NOS Journaals, maar ook zijn er door de omroepen in korte tijd nieuwe programma’s ontwikkeld. Bekende talkshows en actualiteitenprogramma’s zijn vaker en langer op het scherm en het aanbod voor kinderen is fors uitgebreid. Overdag is de programmering aangevuld met Heimwee TV, waarbij elke werkdag een selectie uit de rijke archieven van de publieke omroepen wordt vertoond. Hier gaat het onder meer om oude comedy’s, natuurdocumentaires en klassieke films.

Uit het onderzoek komt in ieder geval naar voren dat ‘ontspanning’ en ‘op de hoogte blijven’ nog steeds de belangrijkste kijkbehoeften zijn. Maar mensen willen wel méér dan normaal op de hoogte blijven van de actuele ontwikkelingen: 39% nu, versus 36% normaal. Daarbij is ook de behoefte aan ‘ontspannende TV, als tijdverdrijf’ groter dan normaal: 13% versus 10% normaal.

Op de vraag welk TV-programma van vroeger de kijker nog wel een keer zou willen zien, kwamen diverse antwoorden. Het meest werden de volgende namen en programma’s genoemd: André van Duin, Swiebertje, Wie is de Mol en Van Kooten en De Bie.

Shula Rijxman, bestuursvoorzitter van de NPO: “We vinden het belangrijk om te weten wat ons publiek mist in de huidige programmering. We danken iedereen die heeft meegedaan aan het onderzoek en gaan ermee aan de slag.

De NPO laat weten binnenkort het aanbod aan klassieke buitenlandse films uit te breiden, elke donderdag zal er op NPO 2 overdag een buitenlandse film worden uitgezonden. Op het voor iedereen beschikbare on demandkanaal NPO Start is een rijk aanbod aan cabaret te vinden, maar ook op de gewone zenders is meer aandacht voor humor en cabaret, te beginnen met het uitzenden van de nieuwste show van Youp van ’t Hek, aanstaande vrijdag op NPO 1.

Bron: NPO

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

31/03/20

Consumenten willen dat adverteerders blijven adverteren

Covid 19 Nieuws Onderzoek

Kantar vroeg meer dan 25.000 mensen in meer dan 30 markten over de hele wereld, waaronder Nederland, of ze wilden aangeven hoe het coronavirus hun

Topics: Reclame-effect, ROI

27/03/20

Effectiviteit TV-reclame op online surfgedrag tijdens coronacrisis

Nieuws Covid 19

Eerder deze week publiceerde SKO een rapport waarin te zien is dat de schermtijd per dag significant is gestegen ten opzichte van vorig jaar (33

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24/03/20

SKO publicatie: Corona houdt Nederland thuis aan de buis

Nieuws Covid 19

Sinds 15 maart zijn in Nederland maatregelen van kracht om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Veel mensen werken vanuit huis, scholen en kinderdagverblijven

Topics: Kijkcijfers

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met