De reclame-uitgaven in de UK nemen in de eerste helft van 2015 met 5,8% toe naar een recordhoogte van £9.424 miljoen. Dit blijkt uit het Warc-uitgavenrapport dat Advertising Association op 20 oktober publiceerde.
Reclame-uitgaven blijven gedomineerd door de sterke prestaties van digitale platforms. Uitgaven aan online stegen in het eerste halfjaar met 13,3% naar £3.975 miljoen, waarbij mobiel internetten voor 79% van deze groei zorgde. Uitgaven aan mobiel adverteren namen met 52,1% toe, waarbij het de drempel van een miljard pond binnen een half jaar voor het eerst overschreed (£1.079 miljoen).
Een afzonderlijk onderzoek van Warcs Global Adspend Database legt de nadruk op de leidende positie van het Verenigd Koninkrijk, waarbij de grootste uitgave aan mobiel adverteren in Europa werd vastgesteld en de derde plek wereldwijd; na de VS en China.
Er werd eveneens een gestage toename in het eerste halfjaar geconstateerd voor radio (+2,9%), out-of-home (+2,3%), bioscoop (+2,7%) en direct mail (+4,5%). TV-reclame deed het bijzonder goed met een toename van 7,1% jaar-op-jaar, ondanks de impuls vanuit het FIFA Wereldkampioenschap in 2014. De voorspelling betreffende reclame-uitgaven voor televisie in 2015 is omhoog bijgesteld tot 7,1%.
Uitgaven TV-reclame groeien met 7,1%
TV-reclame zag een gestage jaar-op-jaar-groei van 2,9% naar £1.144 miljoen in het tweede kwartaal, in vergelijking met een kwartaal waarin vorig jaar het FIFA Wereldkampioenschap werd gehouden. TV-reclame had ook een uitzonderlijk eerste kwartaal, waarbij de reclameomzet steeg met 11,5%. De toename voor de eerste zes maanden stond op 7,1% en een toename van 6,7% werd voorspeld voor 2015 in zijn geheel. Tim Lefroy, Chief Executive van de Advertising Association: “De veerkracht van de reclamesector duidt op de kracht van de sterkere economie in het eerste halfjaar. Het VK is wereldwijd marktleider in e-commerce en de trend naar mobiel betekent dat de consument beter wordt gediend; met advertenties op de juiste plek en op het juiste moment.”
Voorspeld wordt dat de uitgaven aan adverteren de drempel van £20 miljard gaan overschrijden in 2016, met een toename van 5,8% in 2015 en een toename van 5,3% in 2016. Simon Tunstill, Head of Communications Thinkbox: “De nog altijd sterke prestaties van TV-reclame laten zowel de grote mate aan onafhankelijk bewijs zien dat zijn effectiviteit bewijst, evenals de ervaring van adverteerders dat het werkt. Als we kijken naar waar de groei vandaan komt, zien we dat er met toenemende mate wordt geïnvesteerd in alle voorname marketingcategorieën, waarbij de sterkste groei zit in zowel online bedrijven als langer bestaande FMCG-merken die het brand-building-vermogen van televisie willen benutten.”
Over het Warc-uitgavenrapport
Het Advertising Association Warc-uitgavenrapport is de voornaamste maatstaf van reclameactiviteit in het Verenigd Koninkrijk. Het is de enige bron die gegevens over reclame-uitgaven uit het gehele medialandschap gebruikt, in plaats van louter te berusten op geschatte of gemodelleerde gegevens. Door middel van mediagegevens van de gehele markt en individuele mediabedrijven vanaf 1982, biedt het het meest betrouwbare beeld van de sector en wordt het veel gebruikt door adverteerders, reclamebureaus, media-eigenaren en analisten.