Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/10/22
Ster onderzoek De magie van aandacht

Aandacht is essentieel voor een goede campagne en tegelijkertijd een van de grootste uitdagingen voor iedereen die adverteert. Consumenten komen immers dagelijks honderden, al dan niet duizenden reclame-uitingen tegen: in het bushokje naar werk, in de apps op hun smartphone en in de rust van een voetbalwedstrijd. Het is daarom van cruciaal belang dat jouw TV- of radiocampagne opvalt en door de lawine van reclames heen breekt. Gelukkig zijn er zowel voor radio als tv toegankelijke en praktische manieren om de kans op goede aandacht van je consument te vergroten. In deze Ster whitepaper lees je alles over de magie van aandacht en vind je nuttige handvatten voor je campagneplanning en voor de inhoud en creatie van je commercial.

Onderzoeksopzet
Deze whitepaper is gebaseerd op innovatief neuro-onderzoek waarin de aandacht van ruim 150 participanten voor TV- en radiocommercials is onderzocht. Dit onderzoek is uitgevoerd door Motivaction en Alpha.One in opdracht van Ster. Tijdens het onderzoek keken en luisterden deelnemers naar TV en radiofragmenten waarin ook reclameblokken terugkwamen. De TV- en radiofragmenten bestonden uit verschillende programmagenres, namelijk: amusement, informatief en sport. Op deze manier kon het effect van de programmagenres op de aandacht voor de commercials worden bepaald. Aandacht wordt via eeg-scans en Eye tracking gemeten.

Key learnings

  • Radio is een kosten efficiënt medium, je kan je aandacht boosten met radio en TV.

  • Zoek de juiste context op, profiteer van de aandacht voor sport op TV.
  • Hou rekening met het effect van de programmaomgeving op je commercial, na een amusementsprogramma genereert het instrumentale middenstuk van een TV-commercial de meeste aandacht, terwijl dit na een informatief of sportprogramma juist de merkboodschap is.

 

  • Inhoudstips: Uit het onderzoek blijkt dat er zowel voor radio als televisie handige technieken zijn die je in je commercial kan toepassen om de aandacht van de consument te vergroten. Hierna vind je drie tips voor de inhoud van je spot:
  1. Houdt het simpel
  2. Vertel een verhaal
  3. Vermeld je merk

 

  • Creatie tips:
  1. Stuur de aandacht van de kijker
  2. Zet belangrijke informatie in het midden, met contrast
  3. Ontwijk ongewenste aandachtstrekkers op belangrijke momenten

 

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de Ster whitepaper. Je kunt de pdf van de whitepaper hier aanvragen.

 

 

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13/08/21

Lessen van STER AdMeasure – deel 2 Reclameherkenning

Nieuws Onderzoek

In september dit jaar bestaat AdMeasure, de commercialtest van Ster, 15 jaar. In die 15 jaar heeft Ster bijna 2000 commercials getest en daarbij een

Topics: Reclame-effect, ROI

07/06/21

Lessen van STER AdMeasure – deel 1: aandacht

Nieuws Onderzoek

In september dit jaar bestaat AdMeasure, de commercialtest van Ster, 15 jaar. In die 15 jaar heeft Ster bijna 2000 commercials getest en daarbij een

Topics: Reclame-effect, ROI

21/07/14

Tien tips voor versterken TV-commercial

SPOT Aanleveren TV-commercials

Inspiratie

MediaTest publiceerde onlangs tien tips om de kracht van een TV-commercial te versterken. MediaTest is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in media- en communicatie onderzoek.

Topics: ROI, TV-reclame, Reclame-effect

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met