Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/10/22
Ster onderzoek De magie van aandacht

Aandacht is essentieel voor een goede campagne en tegelijkertijd een van de grootste uitdagingen voor iedereen die adverteert. Consumenten komen immers dagelijks honderden, al dan niet duizenden reclame-uitingen tegen: in het bushokje naar werk, in de apps op hun smartphone en in de rust van een voetbalwedstrijd. Het is daarom van cruciaal belang dat jouw TV- of radiocampagne opvalt en door de lawine van reclames heen breekt. Gelukkig zijn er zowel voor radio als tv toegankelijke en praktische manieren om de kans op goede aandacht van je consument te vergroten. In deze Ster whitepaper lees je alles over de magie van aandacht en vind je nuttige handvatten voor je campagneplanning en voor de inhoud en creatie van je commercial.

Onderzoeksopzet
Deze whitepaper is gebaseerd op innovatief neuro-onderzoek waarin de aandacht van ruim 150 participanten voor TV- en radiocommercials is onderzocht. Dit onderzoek is uitgevoerd door Motivaction en Alpha.One in opdracht van Ster. Tijdens het onderzoek keken en luisterden deelnemers naar TV en radiofragmenten waarin ook reclameblokken terugkwamen. De TV- en radiofragmenten bestonden uit verschillende programmagenres, namelijk: amusement, informatief en sport. Op deze manier kon het effect van de programmagenres op de aandacht voor de commercials worden bepaald. Aandacht wordt via eeg-scans en Eye tracking gemeten.

Key learnings

  • Radio is een kosten efficiënt medium, je kan je aandacht boosten met radio en TV.

  • Zoek de juiste context op, profiteer van de aandacht voor sport op TV.
  • Hou rekening met het effect van de programmaomgeving op je commercial, na een amusementsprogramma genereert het instrumentale middenstuk van een TV-commercial de meeste aandacht, terwijl dit na een informatief of sportprogramma juist de merkboodschap is.

 

  • Inhoudstips: Uit het onderzoek blijkt dat er zowel voor radio als televisie handige technieken zijn die je in je commercial kan toepassen om de aandacht van de consument te vergroten. Hierna vind je drie tips voor de inhoud van je spot:
  1. Houdt het simpel
  2. Vertel een verhaal
  3. Vermeld je merk

 

  • Creatie tips:
  1. Stuur de aandacht van de kijker
  2. Zet belangrijke informatie in het midden, met contrast
  3. Ontwijk ongewenste aandachtstrekkers op belangrijke momenten

 

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de Ster whitepaper. Je kunt de pdf van de whitepaper hier aanvragen.

 

 

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13/08/21

Lessen van STER AdMeasure – deel 2 Reclameherkenning

Nieuws Onderzoek

In september dit jaar bestaat AdMeasure, de commercialtest van Ster, 15 jaar. In die 15 jaar heeft Ster bijna 2000 commercials getest en daarbij een

Topics: Reclame-effect, ROI

07/06/21

Lessen van STER AdMeasure – deel 1: aandacht

Nieuws Onderzoek

In september dit jaar bestaat AdMeasure, de commercialtest van Ster, 15 jaar. In die 15 jaar heeft Ster bijna 2000 commercials getest en daarbij een

Topics: Reclame-effect, ROI

21/07/14

Tien tips voor versterken TV-commercial

Inspiratie

MediaTest publiceerde onlangs tien tips om de kracht van een TV-commercial te versterken. MediaTest is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in media- en communicatie onderzoek.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en