Aandacht is essentieel voor een goede campagne en tegelijkertijd een van de grootste uitdagingen voor iedereen die adverteert. Consumenten komen immers dagelijks honderden, al dan niet duizenden reclame-uitingen tegen: in het bushokje naar werk, in de apps op hun smartphone en in de rust van een voetbalwedstrijd. Het is daarom van cruciaal belang dat jouw TV- of radiocampagne opvalt en door de lawine van reclames heen breekt. Gelukkig zijn er zowel voor radio als tv toegankelijke en praktische manieren om de kans op goede aandacht van je consument te vergroten. In deze Ster whitepaper lees je alles over de magie van aandacht en vind je nuttige handvatten voor je campagneplanning en voor de inhoud en creatie van je commercial.
Onderzoeksopzet
Deze whitepaper is gebaseerd op innovatief neuro-onderzoek waarin de aandacht van ruim 150 participanten voor TV- en radiocommercials is onderzocht. Dit onderzoek is uitgevoerd door Motivaction en Alpha.One in opdracht van Ster. Tijdens het onderzoek keken en luisterden deelnemers naar TV en radiofragmenten waarin ook reclameblokken terugkwamen. De TV- en radiofragmenten bestonden uit verschillende programmagenres, namelijk: amusement, informatief en sport. Op deze manier kon het effect van de programmagenres op de aandacht voor de commercials worden bepaald. Aandacht wordt via eeg-scans en Eye tracking gemeten.
Key learnings
- Radio is een kosten efficiënt medium, je kan je aandacht boosten met radio en TV.
- Zoek de juiste context op, profiteer van de aandacht voor sport op TV.
- Hou rekening met het effect van de programmaomgeving op je commercial, na een amusementsprogramma genereert het instrumentale middenstuk van een TV-commercial de meeste aandacht, terwijl dit na een informatief of sportprogramma juist de merkboodschap is.
- Inhoudstips: Uit het onderzoek blijkt dat er zowel voor radio als televisie handige technieken zijn die je in je commercial kan toepassen om de aandacht van de consument te vergroten. Hierna vind je drie tips voor de inhoud van je spot:
- Houdt het simpel
- Vertel een verhaal
- Vermeld je merk
- Creatie tips:
- Stuur de aandacht van de kijker
- Zet belangrijke informatie in het midden, met contrast
- Ontwijk ongewenste aandachtstrekkers op belangrijke momenten
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de Ster whitepaper. Je kunt de pdf van de whitepaper hier aanvragen.