Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

16/04/20
Nederlanders houden zich via TV op de hoogte van de aanpak van de crisis

Sinds Nederlanders wordt gevraagd zoveel mogelijk binnen te blijven vanwege het coronavirus, zitten ze veel meer voor de TV. Van 9 t/m 22 maart keken Nederlanders gemiddeld 225 minuten per dag naar het TV-scherm. Dat is 33 minuten langer dan in dezelfde periode vorig jaar, meldt Stichting KijkOnderzoek. Screenforce heeft daarom marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel gevraagd om Nederlanders te ondervragen over de redenen om tijdens de coronacrisis TV-programma’s te bekijken. Een van de resultaten van het onderzoek is dat Jinek genoemd wordt als meest opvallende programma.

Ruigrok NetPanel heeft in opdracht van Screenforce en RAB van 8 tot en met 14 april netto 1.052 Nederlanders van 18 jaar en ouder ondervraagd via het online panel van PanelClix. De steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau voor de Nederlandse bevolking. Gevraagd naar de thuissituatie geeft ruim één derde van de 20 tot 59 jarigen (n=662) aan voornamelijk thuis te werken (36%), één derde voornamelijk op de normale werkplek (33%), 11% werkt tijdelijk niet vanwege de coronacrisis en 13% werkte daarvoor al niet.

Het nieuws volgen, ontspanning en tijdverdrijf zijn belangrijker geworden
Ruigrok NetPanel heeft gevraagd welke van de hieronder in de grafiek genoemde zeven redenen belangrijker zijn geworden om TV te kijken tijdens de coronacrisis. Uit het onderzoek door Ruigrok NetPanel blijkt dat achtereenvolgens het nieuws volgen, ontspanning en tijdverdrijf voor Nederlanders het vaakst belangrijkere redenen zijn geworden om TV te kijken. Tijdverdrijf is vooral voor ondervraagden die tijdelijk niet werken vanwege de coronacrisis een belangrijkere reden geworden om TV te kijken (47% versus 33%). Of dat men thuis of op de normale werkplek werkt heeft geen invloed op het oordeel over de redenen die belangrijker zijn geworden om TV te kijken tijdens de coronacrisis.

Uit eerder onderzoek van de NPO was al gebleken dat het Nederlandse kijkerspubliek naast actuele nieuwsverslaggeving over de coronacrisis, in deze tijden juist ook meer behoefte heeft aan humor, cabaret en satire op TV.

Jinek meest opvallende programma tijdens coronacrisis
In het onderzoek is gevraagd welk TV-programma men het meest positief is opgevallen tijdens de coronacrisis. Met positief opgevallen bedoelen we dat een programma bijvoorbeeld speciaal de aandacht trok of dat het volgens de ondervraagden op een bijzondere wijze omgaat met de coronacrisis. De meest genoemde TV-programma’s zijn achtereenvolgens Jinek, Op1, het NOS Journaal, All You Need Is Love en de persconferenties van de regering.

Nederlanders houden zich via TV op de hoogte van de aanpak van de crisis
De ondervraagden konden aangeven in hoeverre ze het eens zijn met zeven stellingen over hoe men het TV-kijken tijdens de coronacrisis ervaart. Het merendeel van Nederland ervaart TV-programma’s als een belangrijke bron van informatie van hoe de overheid en bedrijven omgaan met de coronacrisis en vindt het goed dat er speciale TV wordt gemaakt die inspeelt op de coronacrises. Blijkbaar vinden heel veel Nederlanders TV-kijken een goede tijdbesteding gezien de uitzonderlijke situatie waarin we ons allemaal bevinden. Mannen en vrouwen verschillen slechts zeer gering in hun beoordeling van het TV-kijken tijdens de coronacrisis. Of dat men thuis of op de normale werkplek werkt heeft ook weinig invloed op hoe men TV kijkt tijdens de coronacrisis. Wel voelen thuiswerkers zich meer verbonden met de rest van Nederland door TV te kijken tijdens de coronacrisis (43% versus 37%) dan diegenen die op kantoor werken (32% versus 37%).

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met