Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/03/22
TV-reclamebestedingen naar record in 2021: de markt groeit met 20% naar € 903 miljoen

2021 is voor de TV-reclamemarkt een bijzonder jaar geworden. De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen jaar. De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2021 uitgekomen op € 903 miljoen. De gezamenlijke bestedingen voor spot en non-spot op zowel het TV-platform als via het online videoplatform groeiden met maar liefst 20%. In de TV-kijkersmarkt zien we dat de kijktijd licht is afgenomen naar 200 minuten (-3%). Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2021 dat op 9 maart door Screenforce is gepresenteerd.

TV-reclamemarkt komt uit op € 903 miljoen
De totale TV-reclamemarkt met spot en non-spotreclame is uitgekomen op € 903 miljoen, een groei van 20% in vergelijking met 2020. De spotreclamemarkt is uitgekomen op € 806 miljoen in 2021. Zij groeide ten opzichte van vorig jaar met € 137 miljoen, oftewel 20,4%. De groei van de spotreclamemarkt zette zich in vanaf het tweede kwartaal, dat met maar liefst 79% groeide. Deze groei was meer dan alleen een herstel van de daling in de tweede kwartaal van 2020. Ook de tweede helft van 2021 liet een double digit groei zien.

Factoren die een rol speelde bij de toegenomen vraag naar TV-reclamezendtijd zijn de nog altijd stevige concurrentie op de retailmarkt, de doorgroei van e-commerce, het herstel van de economie en het grote aanbod van grote sport events. De toegenomen vraag naar zendtijd heeft ook een opstuwend effect op de prijs gehad. Onder meer omdat adverteerders in tijden van schaarste eerder opteren voor de duurdere inkoopvormen.

De non-spotbestedingen zijn in 2021 uitgekomen op € 98 miljoen. Deze vorm van advertising laat een groei zien van maar liefst 16,6%. Hiermee komen de non-spotbestedingen boven het niveau van vóór de coronacrisis uit.

Retail grootste TV-branche, Procter & Gamble grootste TV-adverteerder
De bruto TV-spotbestedingen zijn in 2021 volgens Nielsen met 9% gestegen ten opzichte van 2020 en is uitgekomen op een totaal van € 3.866 miljoen. Ook dit jaar is de retail branche de grootste branche in de TV-reclamemarkt. Die bestedingen zijn dit jaar gegroeid met maar liefst 22%, ruim boven het groeicijfer van de gehele markt (+9%).

Het aantal adverteerders lag in 2021 bijna op het niveau van 2019. We komen in 2021 uit op 1.063 adverteerders die met 1.515 merken op TV adverteren. Procter & Gamble is nog altijd de grootste TV-adverteerder. Ondanks een groei van 24% van haar bestedingen wordt ze wel op de hielen gezeten door Jumbo. Deze supermarktketen besteedde maar liefst 62% meer op TV.

TV-schermtijd daalt licht naar 200 minuten per dag
In 2021 hebben we dagelijks gemiddeld 3 uur en 20 minuten TV gekeken. Een daling van 3% ten opzicht van het recordjaar 2020. Met een TV-schermtijd van 200 minuten zaten we in 2021 nog altijd 5% boven het niveau 2019, het jaar vóór de coronacrisis. Van deze 200 minuten kijken we 2 uur en 8 minuten live en kijken we 27 minuten uitgesteld. We kijken dus 2 uur en 35 minuten per dag naar de programma’s en reclames van de TV-zenders. We kijken dagelijks 46 minuten naar andere content op het TV-scherm. Ook wel ‘overig schermgebruik’ genoemd. Het leeuwendeel van deze tijd gaat naar het bekijken van de Video On Demand-platforms zoals Amazon Prime, Disney+, KIJK, Netflix, NPO Start, RTL XL, Videoland en YouTube.

De daling in kijktijd, van 206 minuten in 2020 naar 200 minuten in 2021 (-3%), is veroorzaakt doordat we minder live zijn gaan kijken (-5%). Hier tegenover staat dat we meer uitgesteld zijn gaan kijken (+13%). Het overig schermgebruik is gelijk gebleven op 46 minuten per dag.

TV Jaarrapport 2021 en webinar
Download het TV Jaarrapport 2021 hier.
De webinar van woensdag 9 maart is vanaf vrijdagochtend 11 maart terug te kijken op de website van Screenforce.

Begrippenlijst
In het TV Jaarrapport is een begrippenlijst opgenomen waarin de gebruikte begrippen zijn uitgelegd.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en