Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/04/25
Wereldwijd onderzoek van Disney onthult vier streaming kijkersgroepen

Disney heeft vier doelgroepsegmenten geïdentificeerd die veel voorkomen in streaming en waarop adverteerders zich kunnen richten: “social shapers”, “reflective explorers”, “empathetic escapists” en “comfort connectors”. De publiekscategorieën zijn een onderdeel van het Generation Stream: Global Edition onderzoek van Disney dat door Lucy Gregory, vice-president, audience measurement and insight van Disney Advertising, onthuld werd op de Advertising Week Europe.

Vier duidelijk te onderscheiden doelgroepen

Het onderzoek, dat vijf jaar geleden begon in de VS, is een “single-source, platform-agnostische kijk op de streaming consument” die rekening houdt met alle streamers, niet alleen degenen die geabonneerd zijn op Disney+, aldus Gregory. Het onderzoek bestreek 14 markten wereldwijd, waaronder vijf in EMEA: Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, met 15.000 respondenten.

Social shapers (36%) willen op de hoogte blijven van de populaire cultuur, ook binnen hun vriendengroep, en gaan actief op zoek naar sociaal relevante inhoud. Ze zijn het meest geneigd om tv te “eventizen” en hun kijkgedrag te delen op sociale media. Voor deze groep zijn animatie en reality-TV topgenres. Disney ziet een oververtegenwoordiging van deze groep in Spanje en Italië.

Reflective explorers (21%) zijn ingetogener dan de eerste groep, maar “ze willen nog steeds betrokken zijn”, aldus Gregory. Ze zijn nostalgischer en houden van historische drama’s, documentaires en langlopende series en soaps.

Empathetic escapists (22%) vinden empathie door inhoud en personages. Ze hechten veel waarde aan tijd voor zichzelf tijdens het streamen en kijken daarom het vaakst ’s avonds laat en ’s nachts naar inhoud, met als belangrijkste genres anime, sciencefiction, fantasy en superhelden. Humor is belangrijk voor deze groep.

Tot slot zoeken “comfort connectors (21%), die overwegend vrouwelijk zijn, inhoud om “hun stemming te verbeteren”. Hun topgenres zijn komedies, romantische drama’s, misdaad en geschiedenis. Deze groep is sterker vertegenwoordigd in Noord-Europa.

Afbeelding: Lucy Gregory, Disney Advertising vice-president audience measurement and insight, tijdens Advertising Week Europe

 

Opkomende kijktrends in EMEA
Gregory identificeerde ook vier opkomende trends in EMEA-kijkers in het onderzoek.

De eerste is het streamen van events, met een opvallende stijging in gedeelde streamingervaringen. Uit het onderzoek bleek dat 65% van de respondenten samenkomt met vrienden en familie, persoonlijk of virtueel, om “grote evenementen” te streamen. En nog eens 32% geeft aan event-gerelateerde content te waarderen.

Er is ook een groeiende populariteit in “big bingeing”, wat Disney beschreef als het bekijken van drie uur of meer van dezelfde inhoud in één keer. Uit het onderzoek bleek dat 23% van de mensen zichzelf identificeert als big bingers, terwijl 69% minstens wekelijks tv-programma’s of films binget.

Ondertussen zegt 30% van de deelnemers dat ze van “niche” inhoud houden (content gericht op een kleinere doelgroep met specifieke interesses) en dit is het meest uitgesproken onder Gen-Z. “We hebben de mogelijkheid om onze persoonlijke passies te laten weerspiegelen in ons kijkgedrag,” zei Gregory. Ze beschreef dit als een “ander soort collectief kijken” in die zin dat, hoewel het misschien niche is in iemands lokale omgeving, dat niet het geval is in wereldwijde termen.

Tot slot is een groeiend aantal streamers (14%) geïnteresseerd in audio-inhoud die visueel wordt weergegeven, met name videopodcasts.

Algemene wereldwijde trends
Brede trends die uit het onderzoek naar voren kwamen, waren onder andere een behoefte aan content die hen helpt te ontspannen of te ontsnappen aan het leven (56%). Het publiek wil steeds meer een bepaald gevoel hebben bij wat ze kijken. Het is een soort “actieve ontspanning”, zegt Gregory.

Opvallend is bovendien de “daytime zone”: 77% streamt overdag. De lunch is nu een duidelijke focus, naast het nachtritueel.

Streamers kijken graag over de grens: 83% geniet van het streamen van series en films uit andere landen. Het weerspiegelt hoe streamers veel opener zijn geworden voor andere culturen en het onderdompelen in andere talen. Denk aan Shogun, of buiten Disney+ het succes van onder andere Squid Game en Casa de Papel.

Disney ziet dat streamers tenslotte behoefte hebben aan de “human-tech touch”: 76% van de deelnemers gaf aan video-aanbevelingen te willen die ook programma’s en films bevatten die door vrienden en familie worden bekeken. Dit toont aan dat gepersonaliseerde algoritmen nog een lange weg te gaan hebben, met mogelijkheden om aanbevelingen van dierbaren op te nemen. Zoals Gregory toevoegde: “Laten we nooit de impact van de menselijke maat onderschatten”.

Dit artikel is gebaseerd op artikelen die eerder verschenen in The Media Leader en Warc.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

03/02/25

VAB: De vijf voordelen van Multiscreen TV voor merk en performance

Onderzoek Kennis

Platformen voor premium content onderscheiden zich duidelijk ten opzichte van andere platformen door de lengte van de content, de sterke verhaallijnen met uitgediepte karakters, hoge

Topics: Effectiviteit, TV-reclame, Aandacht

28/11/24

Samen kijken verhoogt waardering content en advertenties: De impact van Total Video

Nieuws

De impact van Total Video Één van de strategische pijlers van Ad Alliance is Total Video: longform content in een kwalitatieve & brand safe omgeving,

Topics: Reclame-effect, Aandacht

30/09/24

Groei in vooruitkijken en in gebruik van lokale VOD diensten

Kennis Nieuws Onderzoek

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2024 Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media (TIDM) onderzoek blijkt dat Nederlanders in toenemende mate gebruik

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

06/05/15

Unieke samenwerking tussen alle grote mediabedrijven

SPOT Unieke samenwerking mediabrijven

Onderzoek

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) hebben gezamenlijk hun handtekening gezet onder het contract voor het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO).

Topics: 2nd screening, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

07/02/23

Screenforce start 3e editie van masterclass TV Masters

Persberichten Kennis

Na twee succesvolle edities van TV Masters start op 23 maart 2023 een nieuwe masterclass. Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant. Wil jij

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

25/05/16

Online kan niet tippen aan winst lange termijn-ROI’s TV

Onderzoek

In de mei maand zit de Amerikaanse TV-markt volop in de periode van de upfront markt. In de afgelopen twee en een halve week zijn

Topics: Online Video, Reclame-effect, ROI

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met