Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/09/24
Groei in vooruitkijken en in gebruik van lokale VOD diensten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2024

Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media (TIDM) onderzoek blijkt dat Nederlanders in toenemende mate gebruik maken van de mogelijkheid om vooruit te kijken terwijl het aantal mensen dat live TV kijkt en het streamen van video’s stabiel is. Het Trends in Digitale Media onderzoek is uitgevoerd door GfK en representatief voor alle Nederlanders van 13 jaar en ouder met toegang tot internet. Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen samengevat. Zo laat het onderzoek verder zien dat van de vijf grootste on-demand aanbieders alleen NPO Start/Plus en Videoland groei laten zien in het aantal gebruikers.

Meer Nederlanders kijken vooruit, vooral jongeren
In het TIDM-onderzoek wordt gevraagd naar het gebruiken van de kijkplatforms voor de onderstaande vijf verschillende vormen van kijken naar TV- en videocontent. Waar de meeste kijkvormen stabiel zijn ten opzichte van de vorige meting in december 2022, laat vooruitkijken een duidelijke stijging zien. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door de groep 18-34 jarigen. Van hen kijkt 54% vooruit. Zij kijken bovendien bovengemiddeld uitgesteld en streamen ook vaker films, series en programma’s dan andere leeftijdsgroepen.

Figuur 1: Hoe vaak maakt u gebruik van onderstaande vormen van kijken?

 

Van de grote on-demand platforms laten alleen lokale spelers groei zien
In onderstaande grafiek wordt weergegeven welk percentage van de ondervraagden weleens een bepaald platform gebruikt voor een of meerdere vormen van kijken. In 2024 zijn de meest gebruikte kijkplatforms achtereenvolgens YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, Videoland en on demand kijken via de TV-aanbieder. Binnen de top 5 laten alleen lokale spelers NPO Start/Plus en Videoland een groei zien. Van de nieuwkomers in 2022laat SkyShowtime een mooie stijging zien, is HBO Max stabiel en daalt Viaplay.

Figuur 2: Welke platforms gebruikt u weleens voor kijken? (Klik op de afbeelding voor een grotere versie)


Gebruikers van Netflix en HBO Max hebben vaker zelf een abonnement
Van de gebruikers van HBO Max en Netflix heeft een ruime meerderheid zelf een betaald abonnement. Het percentage dat een abonnement deelt of die van een ander gebruikt is bij Netflix aanzienlijk gedaald sinds de vorige meting en zij het delen van accounts zijn gaan aanpakken. Het aantal mensen dat zelf betaalt voor een abonnement op Amazon Prime Video is flink gedaald sinds de vorige meting. Mogelijk is dit het volg van prijsstijgingen. SkyShowtime moet het voor 25% hebben van mensen die (tijdelijk) gebruik maken van een gratis abonnement.

Figuur 3: In welke mate betaalt u voor deze dienst? (Klik op de afbeelding voor een grotere versie)

Een nieuw abonnement wordt vaak afgesloten omdat men een specifieke sport of serie wil zien. Maar ook een aantrekkelijke aanbieding/prijs en het totale aanbod worden vaak genoemd. De kosten van een abonnement zijn de belangrijkste reden om dat abonnement op te zeggen, net zozeer als het te weinig gebruik maken van een mediadienst. Netflix heeft afgelopen periode groot ingezet om het aanpakken van het delen van accounts. Toch is het gebruikmaken van het abonnement van een ander nog steeds de belangrijkste reden om een bestaand abonnement te wijzigen.

Vertrouwen in nieuwsmedia op TV verder toegenomen, vertrouwen in social media gedaald
Het vertrouwen in de berichten en nieuws van traditionele media zoals TV, radio, nieuwssites en -apps is veel groter dan in nieuws via sociale media. Bovendien is het vertrouwen in berichten en nieuws op televisie, radio en nieuwssites en -apps gestegen. Meer dan de helft van alle ondervraagden geeft het nieuws via social media een onvoldoende. Bovendien is dat vertrouwen gedaald sinds de vorige meting, zoals in onderstaande afbeelding te zien is.

Figuur 4: In welke mate betaalt u voor deze dienst? (Klik op de afbeelding voor een grotere versie)


Download de volledige samenvatting
De volledige samenvatting met alle resultaten over het bezit en gebruik van apparaten, over de gebruikte kijkplatforms en het kijkgedrag is hier te downloaden.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

21/08/24

De kracht van live TV tijdens een sportzomer

Nieuws

Deze zomer stond weer in het teken van sport, met naast de jaarlijks terugkerende evenementen als de Tour de France, nu ook weer het Europees

Topics: Kijkcijfers

05/08/24

Meest gelezen: De kracht van lineair kijken, de rol van uitgesteld kijken en de waarheid over jongeren en kijken

Onderzoek Kennis

We zijn alweer halverwege het jaar en voor velen is dat eerste halfjaar voorbij gevlogen. In deze, normaal gesproken, wat luwere zomerperiode nemen we jullie

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

01/02/23

Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV-programma’s

Onderzoek Persberichten Nieuws

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2022 Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media onderzoek blijkt dat negen van de tien (90%) Nederlanders

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

18/04/17

Consumenten geven steeds meer geld uit aan TV-content

Nieuws

In plaats van dat consumenten hun betaalde TV-abonnementen opzeggen stellen ze hun eigen aanbod samen door hun TV-abonnement te combineren met aanvullende gratis en Subscription

Topics: Kijkcijfers, Online Video

21/01/15

TV meest complete videobeleving

SPOT Video Impact Onderzoek

Onderzoek

TV heeft de meest complete videobeleving. Dat blijkt uit extra analyses van MediaCom op de resultaten van het Video Impact Onderzoek. MediaCom en SPOT presenteerden

Topics: Online Video, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

06/09/17

TV-reclamemarkt naar €447 miljoen in eerste helft 2017

Nieuws

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op € 447 miljoen. De TV-reclamemarkt daalt in de eerste helft van 2017 met 6,9%

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

10 december

The Future of TV Advertising Global 2024

Recente onderzoeken van Kantar laten zien dat het aantal nieuwe Britse abonnees op VOD-diensten het laagste

10 december

Webinar: VIDEO OBSERVER 2024

Video Observer 2024 VIA nodigt je graag uit op de presentatie van de nieuwe editie van

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Client Lead

Media Reverse is per direct op zoek naar Client Lead. In deze rol ben je het eerste aanspreekpunt voor klanten en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met