SPOT publiceert iedere week de GfK Twitter TV Ratings die inzicht geven in het bereik van Nederlandse TV-programma’s en zenders op Twitter. Deze cijfers laten per programma en zender zien hoeveel mensen erover getwitterd hebben.
Niet alleen wordt het aantal tweets gerapporteerd, ook geven deze cijfers inzicht in het aantal unieke twitteraars, het aantal twitteraars dat een tweet heeft gezien en het aantal impressies.
In de cijfers wordt een onderscheid gemaakt tussen TV- en sportprogramma’s. Hetzelfde geldt ook voor de cijfers op zenderniveau. In de top 5 van sportzenders wordt bijvoorbeeld RTL 7 wel mee genomen, maar worden alleen de tweets rond sportprogramma’s gerapporteerd. Over sportprogramma’s en sportzenders wordt vanaf week 11 gerapporteerd.
De wekelijkse rapportage bevat vier opties:
- Top 20 TV-programma’s waarover het meest getwitterd wordt (vanaf week 6)
- Top 20 TV-zenders met de meeste Tweets (vanaf week 6)
- Top 10 Sportprogramma’s waarover het meest getwitterd wordt (vanaf week 11)
- Top 5 Sportzenders met de meeste Tweets (vanaf week 11)