Deze zomer stond weer in het teken van sport, met naast de jaarlijks terugkerende evenementen als de Tour de France, nu ook weer het Europees Kampioenschap en de Olympische Spelen. In beide toernooien is Nederland behoorlijk verdienstelijk geweest en daar hebben we massaal naar gekeken. Verschillende broadcasters kwamen met cijfers naar buiten. Wij zetten in dit artikel het een en ander op een rijtje, nu al het uitgesteld kijken ook bekend is.
Olympische programmering NOS en Eurosport bijzonder goed bekeken
In hun persbericht op 12 augustus, de dag na de sluiting van de Olympische Spelen, rapporteerde de NOS al mooie cijfers over de Olympische Spelen. Met uitgesteld kijken erbij komen sommige van die cijfers nog wat hoger uit. In de twee weken die de Olympische Spelen duurden hebben bij elkaar bijna 12,3 miljoen mensen gekeken naar de Olympische programmering van de NOS en Eurosport. Dat aantal staat gelijk aan 74,4% van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder. De NOS bereikte alleen al 12,2 miljoen mensen met hun Olympische programmering. Eurosport bereikte in die twee weken 4,6 miljoen mensen met de Olympische uitzendingen, een kleine 28% van alle Nederlanders van 6 jaar en ouder. In 2024 ligt het maandbereik van die zender op gemiddeld 3,2 miljoen mensen per maand. Indrukwekkende cijfers dus!
Ook de zenderaandelen van deze Olympische zenders in de doelgroep 6 jaar en ouder laten een mooie stijging zien, zoals te zien is in onderstaande grafieken. Het Europees kampioenschap zorgde al voor een stijging in het zenderaandeel van NPO 1 in de maand juni. In de periode van het EK (14 juni – 14 juli) was het gemiddelde zenderaandeel van NPO 1 over de gehele dag al 38,1%. Tijdens de Olympische Spelen steeg dat zenderaandeel door naar een indrukwekkende 42,7%.
Grafiek 1: zenderaandeel NPO 1 bij 6 jaar e.o. in % (02:00-26:00)
Bron: NMO/Media Buying Systems
Eurosport wist tijdens de Olympische Spelen gemiddeld 1,9% zenderaandeel te halen bij de doelgroep 6 jaar en ouder, zoals te zien is in onderstaande grafiek. Opvallend in die grafiek is de gelijke score in mei. De zender scoorde in die maand erg goed met vooral de Giro D’Italia, maar ook met Roland Garros en de Vuelta voor Dames.
Grafiek 2: zenderaandeel Eurosport bij 6 jaar e.o. in % (02:00-26:00)
Bron: NMO/Media Buying Systems
Napraatprogramma’s op de grote zenders streden om de kijker
Zoals gebruikelijk programmeerden de drie grote zenders NPO 1, RTL 4 en SBS6 in de avond talkshows om de Olympische dag te bespreken: NOS Studio Parijs op NPO 1, Humberto in Parijs op RTL 4 en De Oranjezomer op SBS6. Ondanks het latere uitzendtijdstip scoorde Studio Parijs op NPO 1 gemiddeld 902.000 kijkers, zoals te zien in onderstaande grafiek.
Grafiek 3: gemiddeld aantal kijkers 6+ Late Night talkshows
Bron: NMO/Media Buying Systems
Uitschieters bij Studio Parijs waren er op de openingsdag en de sluitingsdag met respectievelijk 1,4 en 1,2 miljoen kijkers. Daarnaast scoorden nog twee uitzendingen meer dan een miljoen kijkers: op 3 en 9 augustus. Op 3 augustus werden er door Nederland vijf medailles gewonnen: het goud op de 4×400 meter gemengd met de befaamde eindsprint van Femke Bol, drie roeimedailles en brons voor foiling. Op 9 augustus was er aandacht voor het dubbele goud voor het heren en dames hockey, de tweede gouden medaille voor Lavreysen en het brons voor Sifan Hassan op de 10 kilometer.
Sport kijkt men het liefste live
De eerdergenoemde bereikscijfers inclusief uitgesteld kijken wijken nauwelijks af van de al eerder door onder andere de NOS gerapporteerde cijfers op uitzenddag. Het zal niet verbazen dat er voornamelijk live is gekeken. Dat is vrij gebruikelijk bij sport, maar het grote aanbod zal daarbij ongetwijfeld ook een rol hebben gespeeld. In onderstaande grafiek is te zien hoe het verschillende kijkgedrag zich dit jaar heeft ontwikkeld, tot en met de Olympische Spelen.
Grafiek 4: kijktijd in minuten per week, doelgroep 6+
Bron: NMO/Media Buying Systems
Het aantal minuten dat er live naar de lineaire zenders is gekeken stijgt sterk tijdens het EK. Na een normalisatie in de korte periode tussen het EK en de Olympische Spelen stijgt het aantal minuten live kijken weer sterk tijdens dat laatstgenoemde toernooi. Het aandeel uitgesteld kijken daalt vanaf de start van het EK met zo’n 25% gedurende de sportzomer.
Zoals gezegd kijkt men sport nou eenmaal liever live. Kijkend naar de afzonderlijke uitzendingen, is de Openingsceremonie in verhouding het meest teruggekeken. Gevolgd door de uitzending van Studio Parijs op 31 juli, de dag waarop Nederland de eerste medailles binnenhaalde (bij het roeien en het zwemmen).
Overig schermgebruik daalt fors
Ook opvallend aan bovenstaande grafiek is de daling in overig schermgebruik. Er was er al een daling zichtbaar tijdens het EK, maar tegen het geweld van de Olympische Spelen en de urgentie van live is andere content op het grote TV-scherm amper opgewassen. Deze daalt in de tweede week van de Olympische Spelen naar gemiddeld 59 minuten.
Recordaantal streamstarts
Ook online werd er in Nederland volop meegeleefd met de prestaties op de Olympische Spelen. De NOS meldde al dat er in totaal 46 miljoen keer een livestream gestart is. Op 8 augustus – de dag van Femke Bol op de 400 meter horden, de finale van de hockeymannen en Sharon Rouwendaal bij het openwaterzwemmen – waren er maar liefst 3,1 miljoen mensen die via de livestream van de NOS inschakelden.
Warner Bros. Discovery meldde al dat er op HBO Max in Europa 7 miljard minuten aan olympische content gestreamd is en dat er al vier keer zoveel unieke streamingkijkers waren dan tijdens de Olympische Spelen Tokio 2020. Zondag 4 augustus was voor Warner Bros. Discovery een recordbrekende dag met in Europa 600 miljoen gestreamde minuten op één dag. Dit was de dag van de finale van de 100 meter voor mannen, de gouden medaillewedstrijd van Novak Djokovic vs. Carlos Alcaraz bij het tennissen voor mannen, de laatste dag van de zwemevenementen en de wegwedstrijd voor vrouwen bij het wielrennen.
Het is mooi om te zien hoe groot de aantrekkingskracht van grote sportevenementen is, de grote urgentie van live kijken en de rol die het grote TV-scherm speelt in het bereiken van de kijkers.