Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/08/24
De kracht van live TV tijdens een sportzomer

Deze zomer stond weer in het teken van sport, met naast de jaarlijks terugkerende evenementen als de Tour de France, nu ook weer het Europees Kampioenschap en de Olympische Spelen. In beide toernooien is Nederland behoorlijk verdienstelijk geweest en daar hebben we massaal naar gekeken. Verschillende broadcasters kwamen met cijfers naar buiten. Wij zetten in dit artikel het een en ander op een rijtje, nu al het uitgesteld kijken ook bekend is.

Olympische programmering NOS en Eurosport bijzonder goed bekeken
In hun persbericht op 12 augustus, de dag na de sluiting van de Olympische Spelen, rapporteerde de NOS al mooie cijfers over de Olympische Spelen. Met uitgesteld kijken erbij komen sommige van die cijfers nog wat hoger uit. In de twee weken die de Olympische Spelen duurden hebben bij elkaar bijna 12,3 miljoen mensen gekeken naar de Olympische programmering van de NOS en Eurosport. Dat aantal staat gelijk aan 74,4% van de Nederlandse bevolking van 6 jaar en ouder. De NOS bereikte alleen al 12,2 miljoen mensen met hun Olympische programmering. Eurosport bereikte in die twee weken 4,6 miljoen mensen met de Olympische uitzendingen, een kleine 28% van alle Nederlanders van 6 jaar en ouder. In 2024 ligt het maandbereik van die zender op gemiddeld 3,2 miljoen mensen per maand. Indrukwekkende cijfers dus!

Ook de zenderaandelen van deze Olympische zenders in de doelgroep 6 jaar en ouder laten een mooie stijging zien, zoals te zien is in onderstaande grafieken. Het Europees kampioenschap zorgde al voor een stijging in het zenderaandeel van NPO 1 in de maand juni. In de periode van het EK (14 juni – 14 juli) was het gemiddelde zenderaandeel van NPO 1 over de gehele dag al 38,1%. Tijdens de Olympische Spelen steeg dat zenderaandeel door naar een indrukwekkende 42,7%.

Grafiek 1: zenderaandeel NPO 1 bij 6 jaar e.o. in % (02:00-26:00)

Bron: NMO/Media Buying Systems

Eurosport wist tijdens de Olympische Spelen gemiddeld 1,9% zenderaandeel te halen bij de doelgroep 6 jaar en ouder, zoals te zien is in onderstaande grafiek. Opvallend in die grafiek is de gelijke score in mei. De zender scoorde in die maand erg goed met vooral de Giro D’Italia, maar ook met Roland Garros en de Vuelta voor Dames.

Grafiek 2: zenderaandeel Eurosport bij 6 jaar e.o. in % (02:00-26:00)

Bron: NMO/Media Buying Systems

Napraatprogramma’s op de grote zenders streden om de kijker
Zoals gebruikelijk programmeerden de drie grote zenders NPO 1, RTL 4 en SBS6 in de avond talkshows om de Olympische dag te bespreken: NOS Studio Parijs op NPO 1, Humberto in Parijs op RTL 4 en De Oranjezomer op SBS6. Ondanks het latere uitzendtijdstip scoorde Studio Parijs op NPO 1 gemiddeld 902.000 kijkers, zoals te zien in onderstaande grafiek.

Grafiek 3: gemiddeld aantal kijkers 6+ Late Night talkshows

Bron: NMO/Media Buying Systems

Uitschieters bij Studio Parijs waren er op de openingsdag en de sluitingsdag met respectievelijk 1,4 en 1,2 miljoen kijkers. Daarnaast scoorden nog twee uitzendingen meer dan een miljoen kijkers: op 3 en 9 augustus. Op 3 augustus werden er door Nederland vijf medailles gewonnen: het goud op de 4×400 meter gemengd met de befaamde eindsprint van Femke Bol, drie roeimedailles en brons voor foiling. Op 9 augustus was er aandacht voor het dubbele goud voor het heren en dames hockey, de tweede gouden medaille voor Lavreysen en het brons voor Sifan Hassan op de 10 kilometer.

Sport kijkt men het liefste live
De eerdergenoemde bereikscijfers inclusief uitgesteld kijken wijken nauwelijks af van de al eerder door onder andere de NOS gerapporteerde cijfers op uitzenddag. Het zal niet verbazen dat er voornamelijk live is gekeken. Dat is vrij gebruikelijk bij sport, maar het grote aanbod zal daarbij ongetwijfeld ook een rol hebben gespeeld. In onderstaande grafiek is te zien hoe het verschillende kijkgedrag zich dit jaar heeft ontwikkeld, tot en met de Olympische Spelen.

Grafiek 4: kijktijd in minuten per week, doelgroep 6+

Bron: NMO/Media Buying Systems

Het aantal minuten dat er live naar de lineaire zenders is gekeken stijgt sterk tijdens het EK. Na een normalisatie in de korte periode tussen het EK en de Olympische Spelen stijgt het aantal minuten live kijken weer sterk tijdens dat laatstgenoemde toernooi. Het aandeel uitgesteld kijken daalt vanaf de start van het EK met zo’n 25% gedurende de sportzomer.

Zoals gezegd kijkt men sport nou eenmaal liever live. Kijkend naar de afzonderlijke uitzendingen, is de Openingsceremonie in verhouding het meest teruggekeken. Gevolgd door de uitzending van Studio Parijs op 31 juli, de dag waarop Nederland de eerste medailles binnenhaalde (bij het roeien en het zwemmen).

Overig schermgebruik daalt fors
Ook opvallend aan bovenstaande grafiek is de daling in overig schermgebruik. Er was er al een daling zichtbaar tijdens het EK, maar tegen het geweld van de Olympische Spelen en de urgentie van live is andere content op het grote TV-scherm amper opgewassen. Deze daalt in de tweede week van de Olympische Spelen naar gemiddeld 59 minuten.

Recordaantal streamstarts
Ook online werd er in Nederland volop meegeleefd met de prestaties op de Olympische Spelen. De NOS meldde al dat er in totaal 46 miljoen keer een livestream gestart is. Op 8 augustus – de dag van Femke Bol op de 400 meter horden, de finale van de hockeymannen en Sharon Rouwendaal bij het openwaterzwemmen – waren er maar liefst 3,1 miljoen mensen die via de livestream van de NOS inschakelden.

Warner Bros. Discovery meldde al dat er op HBO Max in Europa 7 miljard minuten aan olympische content gestreamd is en dat er al vier keer zoveel unieke streamingkijkers waren dan tijdens de Olympische Spelen Tokio 2020. Zondag 4 augustus was voor Warner Bros. Discovery een recordbrekende dag met in Europa 600 miljoen gestreamde minuten op één dag. Dit was de dag van de finale van de 100 meter voor mannen, de gouden medaillewedstrijd van Novak Djokovic vs. Carlos Alcaraz bij het tennissen voor mannen, de laatste dag van de zwemevenementen en de wegwedstrijd voor vrouwen bij het wielrennen.

Het is mooi om te zien hoe groot de aantrekkingskracht van grote sportevenementen is, de grote urgentie van live kijken en de rol die het grote TV-scherm speelt in het bereiken van de kijkers.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

30/07/24

Warner Bros. Discovery bereikt door HBO Max een record in kijktijd voor de Olympische Spelen – bijna een miljard minuten kijktijd na twee dagen

Persberichten Nieuws

* Het aantal kijkers dat de Olympische Spelen van Parijs 2024 streamt, overtreft na twee dagen al dat van de volledige Spelen van Tokio 2020*

Topics: Kijkcijfers

22/04/24

Profiteer van de kansen van sportsponsoring

Onderzoek Kennis

Met de Olympische Spelen in Parijs en het EK Voetbal in Berlijn in het vooruitzicht belooft 2024 een mooi sportjaar te worden. En dan hebben

Topics: Cases, Reclame-effect, TV-reclame

01/02/23

Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV-programma’s

Onderzoek Persberichten Nieuws

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2022 Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media onderzoek blijkt dat negen van de tien (90%) Nederlanders

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

23/05/16

SKO en Kantar Media/TNS NIPO in AMMA Award

SPOT SKO wint AMMA

Nieuws

SKO en Kantar Media/TNS NIPO hebben donderdagavond 19 mei in Theater Amsterdam een AMMA Award uitgereikt gekregen. Het team ging naar huis met de prestigieuze

Topics: Kijkcijfers, Online Video

11/01/24

NMO Kijken – Jaaroverzicht 2023

Kennis Nieuws

In 2023 keek de Nederlander gemiddeld 132 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 12 minuten); in 2022 was dit 2 uur en 18

Topics: Kijkcijfers

02/09/24

TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2024 uit op € 426 miljoen

Nieuws Persberichten

Stabilisatie lineaire kijktijd in zicht. De TV-reclamemarkt daalt de eerste helft van dit jaar met 3,3% en komt uit op € 426 miljoen. Op basis

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met