Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/03/15
Ruim een derde van jongeren kijkt TV via laptop

Sinds de opkomst van breedbandinternet en mobiele devices als de smartphone en de tablet hebben Nederlanders meer mogelijkheden om naar TV-programma’s en andere TV-content te kijken. 

In 2013 keek 42% jongeren van 13 jaar en ouder wel eens naar TV-programma’s via een ander apparaat dan het TV-toestel. In 2014 is dit percentage significant gestegen tot 44%. De populariteit van deze devices om naar TV-programma’s te kijken is groter onder jongeren. Zo kijkt ruim een derde (36%) van de jongeren van 13 tot 19 jaar weleens naar TV-programma’s via de laptop, bijna een kwart via de tablet (24%), en eveneens bijna een kwart via de smartphone (23%). Dit zijn enkele van de resultaten uit het Media Standaard Survey, die de organisaties voor de Nederlandse bereiksonderzoeken, NLO, NOM en SKO  voor de vierde keer hebben gerapporteerd.

De belangrijkste conclusies uit MSS 2014

  • De penetratie van digitale TV steeg van 71% in 2011 naar 84% in 2014 in de Nederlandse huishoudens.
  • In 2014 zegt 41% van de 13-plussers wel eens buitenshuis naar televisie te kijken,dat is vergelijkbaar met 2013. Jongeren kijken vaker buitenshuis TV dan ouderen. Van de jongeren van 13 tot 19 jaar kijkt 61% televisie buitenshuis, voor personen in de leeftijd tussen 20 en 34 jaar is dit percentage 57%.
  • Internettoegang nadert steeds meer de 100%. De thuislocatie heeft met bijna 94% de hoogste score, maar de sterkste groei is te zien bij ‘onderweg’. In 2011 beschikte krap 20% over mobiel internet. In 2014 is dit ruim verdubbeld naar 43%.
  • Het gebruik van internet is in 2014 verder opgelopen naar bijna 91%. Omgerekend zijn dit 12,8 miljoen mensen van 13 jaar of ouder.
  • Per week zijn we gemiddeld 14 uur online, dat is twee uur per dag.
  • Ook bij het internetten is het succes van de mobiele devices goed zichtbaar in de cijfers van de MSS. In 2011 gebruikte slechts 27% van de populatie de smartphone om het internet op te gaan, in 2014 is dit meer dan verdubbeld naar bijna 57% en overstijgt daarmee voor het eerst de PC. De tablet zit daar met 43% nog ruim onder, maar de groei is enorm. Ten opzichte van 2011 is het gebruik van de tablet voor internet meer dan vervijfvoudigd.
  • Uit de MSS cijfers blijkt dat dagbladen zich goed lenen voor het lezen op digitale platformen: in totaal leest 48% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder wel eens digitaal. 46% een dagblad en 16% een tijdschrift.
  • Bij het radioluisteren worden de autoradio (58%) en de ‘’klassieke’’ radio/stereo installatie (51%) nog steeds veruit het vaakst genoemd, hoewel weleens luisteren via de radio/stereo installatie daalt. Weleens luisteren via de tablet is in 2014 gestegen ten opzichte van 2013 van 4,5% naar 5,4%, via de smartphone is gedaald van 13,3 naar 12,5%.

Nieuwe trends in mediagebruik

De Media Standaard Survey (MSS) wordt sinds 2011 uitgevoerd door TNS NIPO, in opdracht van de Nederlandse JIC’s. Deze gezamenlijke Establishment Survey levert normcijfers op die in de afzonderlijke bereiksonderzoeken worden gebruikt voor weging en werving. Het levert ook de definities van doelgroepen, zodat iedereen dezelfde uitgangspunten hanteert. Verder werpt de MSS een blik op nieuwe trends in mediagebruik. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In de rapportage komen resultaten van mediumgebruik op diverse locaties en platformen aan de orde. Daarnaast worden crossmediale resultaten gepresenteerd in de vorm van media-imperatives per mediumtype naar doelgroepen. In 2014 zijn 6.349 huishoudens en 5.331 personen van 13 jaar en ouder ondervraagd.

Media Standard Survey rapportage

De 32 pagina’s tellende rapportage van de Media Standaard Survey 2014 kun je hier bekijken.
Lees meer over de ontwikkelingen op de TV-markt in het rapport TV in Nederland 2014 van het SKO dat gebaseerd is op de MSS resultaten.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/02/23

Update QRP-onderzoek GroupM

Onderzoek Kennis

Learnings impactfactoren straks van 40 naar 400 en MediaMarkt case Screenforce heeft Loïs Schut, Strategic Product & Brand Lead bij GroupM, gevraagd om een update

Topics: Online Video, TV-reclame, Cases

01/09/16

Online Video Handboek beschikbaar

Screenforce publicatie Online Video Handboek

Nieuws

De Taskforce Online Video van IAB Nederland, de branchevereniging voor digitale marketing, publiceren het Online Video Handboek. Het handboek biedt een helder overzicht van de

Topics: Online Video

16/01/17

Jaarbericht online kijkcijfers 2016

Screenforce SKO Jaarcijfers online

Onderzoek Nieuws

Stichting KijkOnderzoek (SKO) is op 1 januari 2016 gestart met het meten van het online kijkgedrag naar televisieprogramma’s. In eerste instantie van de zendergroepen NPO,

Topics: Kijkcijfers, Online Video

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met