Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/05/15
Unieke samenwerking tussen alle grote mediabedrijven

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) hebben gezamenlijk hun handtekening gezet onder het contract voor het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO). 

NOBO, dat wordt uitgevoerd door TNS-Nipo en Kantar Media, betekent de nieuwe standaard voor het digitale bereiksonderzoek in Nederland. NOBO betreft een unieke samenwerking in de markt omdat alle grote mediabedrijven, PMA en BVA, participeren.

De samenwerking tussen VINEX en SKO levert de mediabranche en beide partijen grote voordelen op. Binnen NOBO wordt het voor het eerst mogelijk om het internetgedrag van personen op alle platformen, cross-device en op detailniveau te meten en te rapporteren. De samenwerking leidt tot een groter, kwalitatief hoogwaardig panel van 5.000 panelleden. Door de uitbreiding van het panel kan alle relevante online video content en online commercials nog beter worden gemeten. SKO moet zo in staat zijn om eind 2015 het “VideoTotaal” aan de markt te leveren. Het “VideoTotaal” betreft een nieuwe standaard waarin het totale kijkgedrag, online en offline, wordt geïntegreerd

Inzicht in het totale internetgedrag

Naast het meten van bereik in een panel, gaat NOBO ook censusdata van websites, apps en digitale content leveren. Censusdata zijn tellingen van bijvoorbeeld het aantal pageviews, sessies, streamstarts, downloads, en visits. Door censusdata en paneldata met elkaar te combineren ontstaat een hybride model dat het totale internetgedrag van de Nederlandse bevolking in beeld brengt. De eerste resultaten van NOBO worden in het 4e kwartaal van 2015 verwacht.

Marktbrede standaard

Belangrijk is dat NOBO breed geaccepteerd wordt in de markt. BVA bond van adverteerders is een groot voorstander van NOBO en de samenwerking tussen VINEX en SKO.

Olaf Croon, directeur van BVA: “Vanuit de wetenschap dat de advertentiemarkt steeds meer acteert op basis van een digital driven society, hecht BVA er belang aan dat er een door de markt geïnitieerd en breed gedragen online bereiks- en censusonderzoek komt. BVA is verheugd dat NOBO niet alleen draait om het meten van content en websites, maar ook een basis vormt om campagne-evaluaties mogelijk te gaan maken.

Joris van Lierop, voorzitter van VINEX: “De totstandkoming van NOBO en de samenwerking met SKO vormen het nieuwe fundament van VINEX. De weg die we nu inslaan, zal leiden naar de nieuwe standaard voor het meten en rapporteren van online bereik. Dat is voor alle grote mediabedrijven van groot belang. Ik ben enorm trots dat VINEX hierin een belangrijke rol speelt.”

Bas de Vos, directeur van SKO: “NOBO levert een groot aantal voordelen op waar de markt in de breedte en wij als SKO specifiek van profiteren. De mogelijkheden om het bereik van online video content en online video advertising nog beter te meten voor een brede groep van media exploitanten, nemen toe en verstevigen de kwaliteit van de cijfers en straks van het VideoTotaal.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/10/19

Bundeling van krachten noodzakelijk in snelgroeiende VOD-markt

Nieuws

De Video on Demand-markt groeit snel – steeds meer consumenten kijken on demand, ten koste van lineaire televisie. Dit biedt mogelijkheden voor video- en contentmakers,

Topics: Online Video

25/08/20

Video Impact rapport SevenOne Media: alles over video

Nieuws Onderzoek

SevenOne Media, het sales house van het Duitse ProSiebenSat.1, heeft een Engelstalig onderzoeksrapport opgesteld met de learnings van maar liefst vijf verschillende onderzoeken. Het gaat

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Online Video

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

13 juni

NIMA Marketing Day 2023

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is hét

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

(Meewerk)Stage Marketing & Communicatie

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand uitgespeeld, altijd je draadloze oordopjes in en

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met