De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) hebben gezamenlijk hun handtekening gezet onder het contract voor het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO).
NOBO, dat wordt uitgevoerd door TNS-Nipo en Kantar Media, betekent de nieuwe standaard voor het digitale bereiksonderzoek in Nederland. NOBO betreft een unieke samenwerking in de markt omdat alle grote mediabedrijven, PMA en BVA, participeren.
De samenwerking tussen VINEX en SKO levert de mediabranche en beide partijen grote voordelen op. Binnen NOBO wordt het voor het eerst mogelijk om het internetgedrag van personen op alle platformen, cross-device en op detailniveau te meten en te rapporteren. De samenwerking leidt tot een groter, kwalitatief hoogwaardig panel van 5.000 panelleden. Door de uitbreiding van het panel kan alle relevante online video content en online commercials nog beter worden gemeten. SKO moet zo in staat zijn om eind 2015 het “VideoTotaal” aan de markt te leveren. Het “VideoTotaal” betreft een nieuwe standaard waarin het totale kijkgedrag, online en offline, wordt geïntegreerd
Inzicht in het totale internetgedrag
Naast het meten van bereik in een panel, gaat NOBO ook censusdata van websites, apps en digitale content leveren. Censusdata zijn tellingen van bijvoorbeeld het aantal pageviews, sessies, streamstarts, downloads, en visits. Door censusdata en paneldata met elkaar te combineren ontstaat een hybride model dat het totale internetgedrag van de Nederlandse bevolking in beeld brengt. De eerste resultaten van NOBO worden in het 4e kwartaal van 2015 verwacht.
Marktbrede standaard
Belangrijk is dat NOBO breed geaccepteerd wordt in de markt. BVA bond van adverteerders is een groot voorstander van NOBO en de samenwerking tussen VINEX en SKO.
Olaf Croon, directeur van BVA: “Vanuit de wetenschap dat de advertentiemarkt steeds meer acteert op basis van een digital driven society, hecht BVA er belang aan dat er een door de markt geïnitieerd en breed gedragen online bereiks- en censusonderzoek komt. BVA is verheugd dat NOBO niet alleen draait om het meten van content en websites, maar ook een basis vormt om campagne-evaluaties mogelijk te gaan maken.”
Joris van Lierop, voorzitter van VINEX: “De totstandkoming van NOBO en de samenwerking met SKO vormen het nieuwe fundament van VINEX. De weg die we nu inslaan, zal leiden naar de nieuwe standaard voor het meten en rapporteren van online bereik. Dat is voor alle grote mediabedrijven van groot belang. Ik ben enorm trots dat VINEX hierin een belangrijke rol speelt.”
Bas de Vos, directeur van SKO: “NOBO levert een groot aantal voordelen op waar de markt in de breedte en wij als SKO specifiek van profiteren. De mogelijkheden om het bereik van online video content en online video advertising nog beter te meten voor een brede groep van media exploitanten, nemen toe en verstevigen de kwaliteit van de cijfers en straks van het VideoTotaal.”