Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/07/24
Warner Bros. Discovery bereikt door HBO Max een record in kijktijd voor de Olympische Spelen – bijna een miljard minuten kijktijd na twee dagen
* Het aantal kijkers dat de Olympische Spelen van Parijs 2024 streamt,
overtreft na twee dagen al dat van de volledige Spelen van Tokio 2020*
* Vijf keer zoveel mensen streamen Parijs 2024 vergeleken met Tokio 2020 in dezelfde periode
* WBD record voor het het dagelijkse aantal nieuwe abonnees dat direct bij de service abonneert

Parijs, Amsterdam, dinsdag 30 juli 2024 – De introductie van HBO Max, de vernieuwde streamingdienst van Warner Bros. Discovery, heeft de manier waarop kijkers de Olympische Spelen in Europa ervaren volledig veranderd. Het totale aantal unieke streamingkijkers voor Parijs 2024 op de streamingplatforms van Warner Bros. Discovery heeft na slechts twee dagen al dat van de vorige zomerspelen overtroffen. Tijdens het openingsweekend zag Warner Bros. Discovery een nieuw record voor het dagelijkse aantal personen dat direct bij de dienst een abonnement afsluit in Europa, ruim boven de verwachtingen.

De Olympische Spelen in Parijs hebben nu al bijna één miljard minuten aan streamingtijd gegenereerd op de verschillende streamingplatformen – in Nederland is dat HBO Max, in andere Europese landen zijn dat Max en discovery+. Dat is meer dan zeven keer zoveel als op hetzelfde moment tijdens Tokio 2020 en al goed voor 75% van het totale aantal minuten van die Spelen. De tijd die mensen besteden aan de streamingdiensten is ook aanzienlijk gestegen, het gemiddelde aantal gekeken minuten per kijker is tot nu toe met 63% significant gestegen in vergelijking met Tokio 2020.

Vijf keer meer streamingkijkers hebben de Spelen gevolgd vergeleken met dezelfde periode van Tokio 2020. De lancering van streamingdienst HBO Max (in Nederland HBO Max, in Europa Max) is een belangrijke factor geweest in de groei van het aantal kijkers, goed voor 80% van het totale streamingpubliek tot nu toe. Zaterdag 27 juli zag Warner Bros. Discovery een recordaantal streamingkijkers voor de Olympische Spelen.

JB Perrette, CEO en President van Global Streaming & Games bij Warner Bros. Discovery: “De Olympische Spelen van Parijs 2024 zijn fantastisch van start gegaan en de recente uitrol van (HBO) Max in Europa zorgt voor record kijkcijfers. De krachtige en unieke combinatie van premium films en scripted content, het beste van real-life entertainment en vele van de grootste evenementen in de internationale sport brengen meer mensen naar (HBO) Max en zorgen ervoor dat ze langer betrokken zijn. We zijn nog maar net begonnen en kijken er naar uit om dit succes voort te zetten.”

Gijs Poortman, Head of Eurosport Nederland: “Als Home of the Olympics proberen we een zo breed mogelijk doelgroep te bereiken via zoveel mogelijke manieren. Voor het eerst is HBO Max nu de plek waar je als kijker álle momenten kunt zien en daar krijgen we ook hier in Nederland ontzettend veel positieve reacties op van onze kijkers en abonnees. Uiteraard door het feit dat je zelf kunt bepalen welke sport je kijkt en deze van het begin tot einde kunt volgen. En mocht je toch iets gemist hebben, voorziet het avondprogramma Bonne Nuit Paris een perfecte samenvatting van de hoogtepunten van de dag. Onze Medaille Matties Nesim & Fraasie geven weer een hele andere en verfrissende blik op de Spelen en daarmee zijn we er voor de jongere generatie. Onze experts Jip van den Bos en Ranomi Kromowidjodjo worden ook erg goed ontvangen. Als ex-olympiër weet Ranomi als geen ander hoe de sporters zich daar voelen. Ze stelt verfrissende vragen en brengt het olympische gevoel perfect over. We kijken uit naar wat de rest van Olympische Spelen ons gaat brengen.

Ook lineair succes
De gemiddelde lineaire kijkcijfers van Eurosport zijn in alle grote markten gestegen in vergelijking met Tokio 2020 en zijn tot nu toe met 98% toegenomen tijdens de Spelen, wat tegen de trend ingaat van een daling in de totale lineaire tv-kijktijd van de afgelopen jaren**.

Er zijn veel lokale hoogtepunten van de openingsdagen van de Olympische Spelen, zo ook voor Nederland. De handbalwedstrijd tussen Nederland en Angola op donderdag 25 juli 2024 behoort tot de Top 30 best bekeken Eurosport 1 uitzendingen ooit, met gemiddeld 342,950 kijkers (allen 6+). Zowel zaterdag als zondag heeft Eurosport 1 meer dan 1 miljoen personen bereikt.***

De Olympische Spelen duren tot en met de sluitingsceremonie op zondag 11 augustus 2024. Voor het eerst georganiseerd door Warner Bros. Discovery, worden de Olympische Spelen van Parijs 2024 uitgezonden in bijna 50 markten en in 19 talen op HBO Max, Max, discovery+ en via Eurosport op lineaire televisie.

*Dag 1 en 2 van de Olympische Spelen vonden plaats op zaterdag 27 en zondag 28 juli 2024, maar sportevenementen tijdens de Spelen begonnen op woensdag 24 juli met de openingsceremonie op 26 juli.

** Lineaire tv-kijkers in de volgende gebieden: Denemarken, Frankrijk, Finland, Duitsland, Italië, Nederland, Noorwegen, Polen, Roemenië, Zweden, VK.

**NMO, allen 6+, uitzenddag 25 juli 2024, uitgesteld kijken t/m 29 juli 2024

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

31/08/23

TV-Reclamemarkt maakt pas op de plaats in eerste helft 2023

Persberichten Nieuws

Bestedingen TV-reclame dalen met 4,3% naar € 441 miljoen De TV-reclamemarkt maakt de eerste helft van dit jaar pas op de plaats en komt uit

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport, Kijkcijfers

07/02/23

Screenforce start 3e editie van masterclass TV Masters

Kennis Persberichten

Na twee succesvolle edities van TV Masters start op 23 maart 2023 een nieuwe masterclass. Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant. Wil jij

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

02/09/24

TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2024 uit op € 426 miljoen

Nieuws Persberichten

Stabilisatie lineaire kijktijd in zicht. De TV-reclamemarkt daalt de eerste helft van dit jaar met 3,3% en komt uit op € 426 miljoen. Op basis

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met