Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/07/16
TV in Nederland eerste helft 2016

Internettoegang via het TV-toestel in 37% van de Nederlandse huishoudens. 87% van de huishoudens heeft digitale TV en in bijna twee op de drie huishoudens is een tablet aanwezig. Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door TNS NIPO wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken.

In de eerste helft van 2015 werden er 2.821 huishoudens en 2.441 individuen van 13 jaar of ouder ondervraagd. 87% van de Nederlandse huishoudens is voorzien van digitale televisie op één of meer toestellen. Dit percentage digitale ontvangst bleef gelijk op het niveau van de tweede helft van 2015.

53% van de huishoudens geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 15% procent van de huishoudens heeft een IPTV aansluiting. In 9% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 7% van de huishoudens ontvangt TV via Digitenne op één van de toestellen en 4% heeft een schotel. Deze percentages zijn vergelijkbaar met die van de tweede helft van vorig jaar. Wel daalde het aantal huishoudens met analoge ontvangst op één of meer TV-toestellen van 27% in de tweede helft van 2015 naar 24% in de eerste helft van 2016.

37% van de huishoudens heeft een harddiskrecorder aangesloten op één of meer toestellen
Dit percentage is gedaald ten opzichte van de tweede helft van 2015 (40%). 26% van de Nederlandse huishoudens heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settop box. 10% heeft een DVD speler met ingebouwde harddiskrecorder. Het percentage huishoudens met een DVD-recorder zonder harddisk is gedaald van 10% in de tweede helft van 2015 naar 6%.

79% van personen van 13 jaar en ouder in bezit van een smartphone
Dit percentage is gelijk aan de tweede helft van 2015. Het bezit van mediaspelers (zoals een iPod touch) daalde van 23% in de tweede helft van 2015 naar 19%.

Tablet aanwezig in 62% van de huishoudens. Connected TV in 37%
Internettoegang via de computer blijft met 92% gelijk aan de tweede helft van 2015. Het aantal huishoudens met internettoegang via de televisie groeit fors verder van 32% in de tweede helft van 2015 naar 37%. In 12% van de huishoudens is een mediacenter of dongle voor op de TV (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig.

In 77% van de huishoudens is een laptop aanwezig en in 47% een desktop computer. Bijna twee derde van de huishoudens (62%) heeft een tablet. Deze percentages zijn gelijk gebleven ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar.

Over de MSS
Sinds 2011 voert TNS NIPO de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO, NOM en VINEX.
De doelstelling van het MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Tevens levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In de eerste helft van 2015 werden er 2.821 huishoudens en 2.441 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

31/08/23

TV-Reclamemarkt maakt pas op de plaats in eerste helft 2023

Persberichten Nieuws

Bestedingen TV-reclame dalen met 4,3% naar € 441 miljoen De TV-reclamemarkt maakt de eerste helft van dit jaar pas op de plaats en komt uit

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport, Kijkcijfers

11/02/16

Meer aandacht voor reclame rond TV-content dan YouTube-content

SPOT Watching the devices

Onderzoek

Meer aandacht voor reclame rond TV-content dan rond YouTube-content. Dit blijkt uit onderzoek van COG Research uit Engeland dat afgelopen september gepresenteerd is op het Esomar

Topics: Jongeren en media, Online Video, TV-reclame

06/07/21

Track the succes: hoge effectiviteit TV-reclame dankzij kijkgedrag en fit umfeld

Nieuws Onderzoek

Screenforce Duitsland heeft onderzoeksbureau Eye Square gevraagd om vervolgonderzoek te doen op het Duitse Not all Reach is Equal onderzoek dat Karen Nelson-Field begin 2020

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met