Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/07/16
TV in Nederland eerste helft 2016

Internettoegang via het TV-toestel in 37% van de Nederlandse huishoudens. 87% van de huishoudens heeft digitale TV en in bijna twee op de drie huishoudens is een tablet aanwezig. Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door TNS NIPO wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken.

In de eerste helft van 2015 werden er 2.821 huishoudens en 2.441 individuen van 13 jaar of ouder ondervraagd. 87% van de Nederlandse huishoudens is voorzien van digitale televisie op één of meer toestellen. Dit percentage digitale ontvangst bleef gelijk op het niveau van de tweede helft van 2015.

53% van de huishoudens geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 15% procent van de huishoudens heeft een IPTV aansluiting. In 9% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 7% van de huishoudens ontvangt TV via Digitenne op één van de toestellen en 4% heeft een schotel. Deze percentages zijn vergelijkbaar met die van de tweede helft van vorig jaar. Wel daalde het aantal huishoudens met analoge ontvangst op één of meer TV-toestellen van 27% in de tweede helft van 2015 naar 24% in de eerste helft van 2016.

37% van de huishoudens heeft een harddiskrecorder aangesloten op één of meer toestellen
Dit percentage is gedaald ten opzichte van de tweede helft van 2015 (40%). 26% van de Nederlandse huishoudens heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settop box. 10% heeft een DVD speler met ingebouwde harddiskrecorder. Het percentage huishoudens met een DVD-recorder zonder harddisk is gedaald van 10% in de tweede helft van 2015 naar 6%.

79% van personen van 13 jaar en ouder in bezit van een smartphone
Dit percentage is gelijk aan de tweede helft van 2015. Het bezit van mediaspelers (zoals een iPod touch) daalde van 23% in de tweede helft van 2015 naar 19%.

Tablet aanwezig in 62% van de huishoudens. Connected TV in 37%
Internettoegang via de computer blijft met 92% gelijk aan de tweede helft van 2015. Het aantal huishoudens met internettoegang via de televisie groeit fors verder van 32% in de tweede helft van 2015 naar 37%. In 12% van de huishoudens is een mediacenter of dongle voor op de TV (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig.

In 77% van de huishoudens is een laptop aanwezig en in 47% een desktop computer. Bijna twee derde van de huishoudens (62%) heeft een tablet. Deze percentages zijn gelijk gebleven ten opzichte van de tweede helft van vorig jaar.

Over de MSS
Sinds 2011 voert TNS NIPO de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO, NOM en VINEX.
De doelstelling van het MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Tevens levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In de eerste helft van 2015 werden er 2.821 huishoudens en 2.441 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/01/23

SKO Jaaroverzicht 2022

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021.

Topics: Kijkcijfers

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en