Er is een sterke relatie tussen Tweets en televisiebereik. Programma’s die op televisie een groot bereik kennen, zorgen ook op Twitter voor veel Tweets. Gebeurt er iets in een TV programma, dan is dit van invloed op het aantal Tweets. Een omgekeerd effect komt ook voor; activiteit op Twitter zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde zender afstemmen.
De sterkte van de relatie wordt met name bepaald door het genre van het TV programma waarbij sport en amusementsprogramma’s de lijst aanvoeren. Dit blijkt uit de GfK Twitter TV Study, een onderzoek van GfK in samenwerking met Twitter en SPOT naar de relatie tussen Twitter en Nederlandse TV programma’s.
In de periode tussen oktober 2013 en mei 2014 is voor een groot aantal TV programma’s de relatie tussen Twitter en TV geanalyseerd. Hieruit komt naar voren dat TV programma’s een aanzienlijk bereik hebben op Twitter: het aantal personen dat tegelijk met het kijken naar het TV programma ook de ontwikkelingen over dit TV programma op Twitter volgt, loopt op tot 15% van het totale kijkerspubliek.
Bij een aantal programma’s zien we dat TV Twitter beïnvloedt, maar omgekeerd zorgt ook Twitter in bepaalde gevallen voor extra televisiebereik. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval bij de finale van het Eurovisie Songfestival in 2014. Het Oostenrijkse optreden zorgde voor relatief veel Tweets; in de minuten erna steeg het aantal televisiekijkers binnen de groep Twitteraars. Ook bij de Kerstspecial van All you need is Love en het TV programma van 3FM Serious Request is te zien dat Twitter extra televisiebereik genereert.
Twitter ambassadeurs
Binnen de geanalyseerde programma’s is een groep Twitter accounts waargenomen die telkens zorgt voor een toename van het aantal Tweets. Deze groep ambassadeurs bestaat onder andere uit fan-sites, bekende Nederlanders en officiële Twitter accounts van de betreffende programma’s. 8% van het totale aantal Tweets over deze programma’s komt van deze ambassadeurs. Over 76% van de geselecteerde programma’s heeft deze groep ambassadeurs iets getwitterd. Eén op de tien Tweets over de geselecteerde programma’s is afkomstig van een ambassadeur (rechtstreeks of via een Retweet).
Over de GfK Twitter TV Study
De GfK Twitter TV Study geeft inzicht in de relatie en afhankelijkheid tussen Twitter en het TV bereik. Meer dan 300 populaire TV programma’s en 1,5 miljoen Tweets zijn geanalyseerd om de relatie tussen TV en Twitter te duiden. Deze studie is uitgevoerd in Nederland en is tot stand gekomen in samenwerking met SPOT.
Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.
SPOTNews
In haar publicatie van 11 mei 2015 liet GfK zien dat er een sterke relatie is tussen Tweets en TV bereik. Niko Waesche, Global Industry Lead for Media and Entertainment GfK, vertelt over de GfK Twitter TV Analytics Tool.
GfK Twitter TV Ratings
Sinds januari 2015 zijn ook de GfK Twitter TV Ratings beschikbaar. De GfK Twitter TV Ratings laten zien over welke Nederlandse TV programma’s en -zenders het meest getwitterd wordt. De wekelijkse rapportages van januari 2015 t/m december 2015 zijn opvraagbaar bij Screenforce.