Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/05/15
GfK Studie toont sterke relatie tussen Twitter en TV

Er is een sterke relatie tussen Tweets en televisiebereik. Programma’s die op televisie een groot bereik kennen, zorgen ook op Twitter voor veel Tweets. Gebeurt er iets in een TV programma, dan is dit van invloed op het aantal Tweets. Een omgekeerd effect komt ook voor; activiteit op Twitter zorgt ervoor dat mensen op een bepaalde zender afstemmen.

De sterkte van de relatie wordt met name bepaald door het genre van het TV programma waarbij sport en amusementsprogramma’s de lijst aanvoeren. Dit blijkt uit de GfK Twitter TV Study, een onderzoek van GfK in samenwerking met Twitter en SPOT naar de relatie tussen Twitter en Nederlandse TV programma’s.

In de periode tussen oktober 2013 en mei 2014 is voor een groot aantal TV programma’s de relatie tussen Twitter en TV geanalyseerd. Hieruit komt naar voren dat TV programma’s een aanzienlijk bereik hebben op Twitter: het aantal personen dat tegelijk met het kijken naar het TV programma ook de ontwikkelingen over dit TV programma op Twitter volgt, loopt op tot 15% van het totale kijkerspubliek.

Bij een aantal programma’s zien we dat TV Twitter beïnvloedt, maar omgekeerd zorgt ook Twitter in bepaalde gevallen voor extra televisiebereik. Dit laatste is bijvoorbeeld het geval bij de finale van het Eurovisie Songfestival in 2014. Het Oostenrijkse optreden zorgde voor relatief veel Tweets; in de minuten erna steeg het aantal televisiekijkers binnen de groep Twitteraars. Ook bij de Kerstspecial van All you need is Love en het TV programma van 3FM Serious Request is te zien dat Twitter extra televisiebereik genereert.

Twitter ambassadeurs

Binnen de geanalyseerde programma’s is een groep Twitter accounts waargenomen die telkens zorgt voor een toename van het aantal Tweets. Deze groep ambassadeurs bestaat onder andere uit fan-sites, bekende Nederlanders en officiële Twitter accounts van de betreffende programma’s. 8% van het totale aantal Tweets over deze programma’s komt van deze ambassadeurs. Over 76% van de geselecteerde programma’s heeft deze groep ambassadeurs iets getwitterd. Eén op de tien Tweets over de geselecteerde programma’s is afkomstig van een ambassadeur (rechtstreeks of via een Retweet).

 

Over de GfK Twitter TV Study

De GfK Twitter TV Study geeft inzicht in de relatie en afhankelijkheid tussen Twitter en het TV bereik. Meer dan 300 populaire TV programma’s en 1,5 miljoen Tweets zijn geanalyseerd om de relatie tussen TV en Twitter te duiden. Deze studie is uitgevoerd in Nederland en is tot stand gekomen in samenwerking met SPOT.

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

SPOTNews

In haar publicatie van 11 mei 2015 liet GfK zien dat er een sterke relatie is tussen Tweets en TV bereik. Niko Waesche, Global Industry Lead for Media and Entertainment GfK, vertelt over de GfK Twitter TV Analytics Tool.

GfK Twitter TV Ratings

Sinds januari 2015 zijn ook de GfK Twitter TV Ratings beschikbaar. De GfK Twitter TV Ratings laten zien over welke Nederlandse TV programma’s en -zenders het meest getwitterd wordt. De wekelijkse rapportages van januari 2015 t/m december 2015 zijn opvraagbaar bij Screenforce.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

11/02/22

NLZIET breidt aanbod uit met Vlaamse zenders

Persberichten

Vanaf vandaag zijn de Vlaamse zenders Eén, Canvas en Ketnet toegevoegd aan het zenderaanbod van streamingdienst NLZIET. Het aanbod van live zenders op NLZIET groeit

Topics: 2nd screening

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en