Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/12/16
TV-reclame zorgt voor hoogste ROI en enige break-even ROI op korte termijn

Voor elke Australische dollar die FMCG-merken investeren in TV-reclame krijgen ze 1,74 dollar omzet terug. En uit hetzelfde onderzoek blijkt dat TV daarin beter scoort dan alle andere mediumtypen.

TV is het enige medium dat op korte termijn winst oplevert
Deze conclusies zijn gebaseerd op een analyse van 200 miljoen Australische dollar aan advertentiebestedingen door negen grote FMCG-adverteerders, waaronder Unilever, Pfizer, Lindt, Kimberley-Clark, en McCain. Voor het Australische Payback-onderzoek gaven de deelnemende adverteerders marketinganalysebedrijf Ebiquity toegang tot drie jaar aan verkoop- en mediabestedingen-data. De ROI’s van print (A$ 0,79), video (A$ 0,72), radio (A$ 0,71), OOH (A$ 0,62) en online display (A$ 0,41) lagen allemaal beneden het break-even punt van een Australische dollar. TV is het enige medium dat op korte termijn winst oplevert.

screenforce-tv-leads-in-payback

Impact TV houdt langer stand
Bovendien blijkt uit het onderzoek dat de impact van TV veel langer duurt dan die van de andere media. Rond de 65% van de impact van TV uit de vorige week blijft de week erop nog in stand. Dat is tussen twee en drie maal zo veel als bij de andere mediumtypen. OOH houdt nog de meeste impact vast (28%), gevolgd door video (23%), online display (22%), print (19%) en radio (17%).

screenforce-tv-impact-lasts-longer

TV duidelijke winnaar volgens econometrische modellering
Volgens Richard Basil-Jones, CEO Ebiquity Australië & Nieuw Zeeland, is voor FMCG-adverteerders het gevecht voor elk procentpunt extra omzet zwaar. “Op grond van uitgebreide econometrische modellering blijkt dat TV-reclame, in vergelijking met de andere mediumtypen, de duidelijke winnaar is als het gaat om return on investment voor de FMCG-branche.”

Kritiek door IAB Australië
De voorzitter van IAB Australië, Vijay Solanka, was het niet eens met deze inschatting door Ebiquity. Volgens hem levert dit geen goede data aan marketeers omdat het mediamultiplier-effect er niet bij betrokken wordt en er alleen gefocust wordt op de korte termijn ROI. Volgens hem investeren goede marketeers niet in mediakanalen en strategieën indien deze niet werken.

Resultaten financiën en automative branches volgen nog
Het eerste deel van de Ebiquity ‘Payback Australia’ analyse over de FMCG-branche, is afgelopen november in Sydney gepresenteerd. In Q1 2017 worden ook het tweede en het derde deel gepubliceerd over respectievelijk de financiële en de automotive branche.

Meer over Payback ROI-onderzoeken
Deze tekst is een Nederlandse vertaling door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op warc.com aangevuld met de informatie over het onderzoek op bandt.com.au. Op de website van Screenforce vind je meer artikelen over ROI, onder meer de Engelse onderzoeken van Thinkbox en Ebiquity onder de noemer Payback.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/11/15

TV-reclames vooral thematisch van karakter

Reclames vooral thematisch van karakter

Onderzoek

Adverteerders verkiezen klassieke thematische tv-campagnes boven reclames gericht op introducties of directe transacties. Van de 650 nieuwe commercials die in oktober 2015 werden uitgezonden, is

Topics: TV-reclame

13/01/25

Exponentiele merkgroei door consistentie in campagnes

Nieuws Onderzoek Kennis

Onlangs publiceerde onderzoeksbureau System1 en de Britse bond van adverteerders IPA een onderzoek naar de effecten van consistentie in merkreclame. Consistentie blijkt een krachtig middel

Topics: TV-reclame, Creatie, Effectiviteit

11/06/15

Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV 2014

SPOT Nielsen rapporteert groei netto marktaandeel TV 2014

Onderzoek

Nielsen heeft haar voorpublicatie op het jaarrapport netto mediabestedingen 2014 gepubliceerd. Hierin staan de belangrijkste cijfers uit het jaarrapport dat zij binnenkort publiceert. De omvang

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met