Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/05/14
TV twee keer effectiever dan ander advertentiemedium

TV is twee keer effectiever dan enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert TV de hoogste ROI op de reclame-investering. SPOT publiceert deze unieke resultaten uit het onlangs door Ebiquity uitgevoerde onderzoek ‘Payback 4, Pathways to profit’, uitgevoerd in opdracht van Thinkbox.

Thinkbox, de marketingorganisatie van alle Engelse commerciële TV-zenders, heeft Ebiquity de opdracht gegeven voor dit vierde effectiviteitsonderzoek Payback 4, waarin € 2 miljard aan Engelse reclamebestedingen is geanalyseerd. Ebiquity presenteerde de resultaten op 15 mei in London.  In totaal zijn 4.500 campagnes onderzocht van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014.
screenforce-tv-meest-effectief-en-renderend-medium-1

Hoofdconclusies

  • TV is het meest effectieve advertentiemedium, twee keer zo effectief als enig ander medium.
  • De afgelopen 3 jaar is de effectiviteit van TV toegenomen met 2,5%. In de retail branche was deze stijging maar liefst 11%
  • TV levert de hoogste rendement (winst) op de reclame investering. Binnen de FMCG branche ligt het ROI van TV minimaal drie maal zo hoog als elke ander gemeten medium.
  • TV genereert 33% meer online merk zoekgedrag vanwege de toename van multi screening
  • TV verhoogt de search resultaten. Voor elke 100 GRP’s krijg je 5% meer resultaten.

screenforce-tv-meest-effectief-en-renderend-medium-2

De ‘effectiveness index’ is gebaseerd op de gemiddelde verkoopstijging per 100 GRP’s

TV levert ook hoogste ROI
Elke pond TV besteding levert gemiddeld over de verschillende branches bijna 0,8 pond winst op. Voor de retail branche is dit effect zelfs meer dan dubbel zo groot. Daar levert elke pond TV besteding zelfs 1,9 pond winst op.

Onderzoeksopzet en definities Effectiveness index en ROI
Voor het onderzoek zijn alle reclame-effecten geanalyseerd bij meer dan 4.500 campagnes van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014. Uit de database werden uitbijters en inconsistente meetwaarden vooraf verwijderd. De gebruikte econometrische modellen zijn 10 jaar methodologisch getest en consistent. Hiermee werd de performance onderzocht van de mediumtypen, TV, radio, print, online display en buitenreclame. Ebiquity maakt gebruik van gedetailleerde marketingdata afkomstig van de adverteerders die gebruik maken van hun expertise en analyse modellen. Dat betekent dat Ebiquity  inzicht heeft in reclamekosten per mediumtype, reclamebereik per mediumtype, verkoopcijfers en de netto winst per product.

De ‘effectiveness index’ is gebaseerd op de gemiddelde verkoopstijging per 100 GRP’s/100% bruto mediumbereik, waarbij de verkoopstijging bij TV de index is (index = 100).  ‘Return on investment (ROI)’ betekent hoeveel extra netto winst een adverteerder maakt na aftrek van de reclamekosten. Elk pond TV-besteding levert 0,8 pond netto winst op.

Het volledige Engelse persbericht en de webstreams en Engelse sheets van de presentatie met alle resultaten zijn te vinden op de Thinkbox-website.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

04/05/21

Wereldwijd overzicht effectonderzoek: TV is de aanjager voor bedrijfsresultaten

Nieuws Onderzoek

De Global TV Group heeft een overzicht gepubliceerd van wereldwijd recente effectonderzoeken. De publicatie is de eerste uit een reeks van drie updates van het

Topics: Reclame-effect, ROI

12/03/18

Effectiviteit TV en radio veel groter dan adverteerders en bureaus denken

Re-evaluating media

Nieuws

Adverteerders, media- en reclameprofessionals hebben de gewoonte om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en die van traditionele media te onderschatten. Dit

Topics: Reclame-effect, ROI

19/02/24

A Force For Good deel 2: Nog meer TV-adverteerders stimuleren goed gedrag

Kennis

Volgens de Nederlandse Reclamecode wordt onder reclame verstaan: ‘Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder

Topics: TV-reclame

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met