Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/05/14
TV twee keer effectiever dan ander advertentiemedium

TV is twee keer effectiever dan enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert TV de hoogste ROI op de reclame-investering. SPOT publiceert deze unieke resultaten uit het onlangs door Ebiquity uitgevoerde onderzoek ‘Payback 4, Pathways to profit’, uitgevoerd in opdracht van Thinkbox.

Thinkbox, de marketingorganisatie van alle Engelse commerciële TV-zenders, heeft Ebiquity de opdracht gegeven voor dit vierde effectiviteitsonderzoek Payback 4, waarin € 2 miljard aan Engelse reclamebestedingen is geanalyseerd. Ebiquity presenteerde de resultaten op 15 mei in London.  In totaal zijn 4.500 campagnes onderzocht van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014.
screenforce-tv-meest-effectief-en-renderend-medium-1

Hoofdconclusies

  • TV is het meest effectieve advertentiemedium, twee keer zo effectief als enig ander medium.
  • De afgelopen 3 jaar is de effectiviteit van TV toegenomen met 2,5%. In de retail branche was deze stijging maar liefst 11%
  • TV levert de hoogste rendement (winst) op de reclame investering. Binnen de FMCG branche ligt het ROI van TV minimaal drie maal zo hoog als elke ander gemeten medium.
  • TV genereert 33% meer online merk zoekgedrag vanwege de toename van multi screening
  • TV verhoogt de search resultaten. Voor elke 100 GRP’s krijg je 5% meer resultaten.

screenforce-tv-meest-effectief-en-renderend-medium-2

De ‘effectiveness index’ is gebaseerd op de gemiddelde verkoopstijging per 100 GRP’s

TV levert ook hoogste ROI
Elke pond TV besteding levert gemiddeld over de verschillende branches bijna 0,8 pond winst op. Voor de retail branche is dit effect zelfs meer dan dubbel zo groot. Daar levert elke pond TV besteding zelfs 1,9 pond winst op.

Onderzoeksopzet en definities Effectiveness index en ROI
Voor het onderzoek zijn alle reclame-effecten geanalyseerd bij meer dan 4.500 campagnes van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014. Uit de database werden uitbijters en inconsistente meetwaarden vooraf verwijderd. De gebruikte econometrische modellen zijn 10 jaar methodologisch getest en consistent. Hiermee werd de performance onderzocht van de mediumtypen, TV, radio, print, online display en buitenreclame. Ebiquity maakt gebruik van gedetailleerde marketingdata afkomstig van de adverteerders die gebruik maken van hun expertise en analyse modellen. Dat betekent dat Ebiquity  inzicht heeft in reclamekosten per mediumtype, reclamebereik per mediumtype, verkoopcijfers en de netto winst per product.

De ‘effectiveness index’ is gebaseerd op de gemiddelde verkoopstijging per 100 GRP’s/100% bruto mediumbereik, waarbij de verkoopstijging bij TV de index is (index = 100).  ‘Return on investment (ROI)’ betekent hoeveel extra netto winst een adverteerder maakt na aftrek van de reclamekosten. Elk pond TV-besteding levert 0,8 pond netto winst op.

Het volledige Engelse persbericht en de webstreams en Engelse sheets van de presentatie met alle resultaten zijn te vinden op de Thinkbox-website.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

06/03/23

Ster onderzoek De kracht van muziek in reclame

Nieuws Onderzoek

Brenda Kompier, projectleider research bij Ster, deelt praktische inzichten over de impact van muziek voor je merk. Hoe trek je de aandacht met muziek? Wat

Topics: Reclame-effect

23/12/19

Commercials met een verhaal zijn volgens Kantar niet alleen rond de Kerst effectief

Nieuws

Kerstmis staat voor de deur en de afgelopen weken maakte Nederland kennis met de leukste, grappigste en meest ontroerende kerstcommercials, uit binnen- en buitenland. Maar

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

01/09/15

Meer TV-reclame leidt tot betere bedrijfsresultaten

SPOT betere bedrijfsresultaten

Onderzoek

De groei in omzet, winst per aandeel, en de aandelenkoers van bedrijven die meer in TV-reclame hebben geïnvesteerd is hoger dan die van bedrijven die

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met