Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/05/14
TV twee keer effectiever dan ander advertentiemedium

TV is twee keer effectiever dan enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert TV de hoogste ROI op de reclame-investering. SPOT publiceert deze unieke resultaten uit het onlangs door Ebiquity uitgevoerde onderzoek ‘Payback 4, Pathways to profit’, uitgevoerd in opdracht van Thinkbox.

Thinkbox, de marketingorganisatie van alle Engelse commerciële TV-zenders, heeft Ebiquity de opdracht gegeven voor dit vierde effectiviteitsonderzoek Payback 4, waarin € 2 miljard aan Engelse reclamebestedingen is geanalyseerd. Ebiquity presenteerde de resultaten op 15 mei in London.  In totaal zijn 4.500 campagnes onderzocht van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014.
screenforce-tv-meest-effectief-en-renderend-medium-1

Hoofdconclusies

  • TV is het meest effectieve advertentiemedium, twee keer zo effectief als enig ander medium.
  • De afgelopen 3 jaar is de effectiviteit van TV toegenomen met 2,5%. In de retail branche was deze stijging maar liefst 11%
  • TV levert de hoogste rendement (winst) op de reclame investering. Binnen de FMCG branche ligt het ROI van TV minimaal drie maal zo hoog als elke ander gemeten medium.
  • TV genereert 33% meer online merk zoekgedrag vanwege de toename van multi screening
  • TV verhoogt de search resultaten. Voor elke 100 GRP’s krijg je 5% meer resultaten.

screenforce-tv-meest-effectief-en-renderend-medium-2

De ‘effectiveness index’ is gebaseerd op de gemiddelde verkoopstijging per 100 GRP’s

TV levert ook hoogste ROI
Elke pond TV besteding levert gemiddeld over de verschillende branches bijna 0,8 pond winst op. Voor de retail branche is dit effect zelfs meer dan dubbel zo groot. Daar levert elke pond TV besteding zelfs 1,9 pond winst op.

Onderzoeksopzet en definities Effectiveness index en ROI
Voor het onderzoek zijn alle reclame-effecten geanalyseerd bij meer dan 4.500 campagnes van meer dan 100 grote Engelse adverteerders, voor tien verschillende branches, in de periode van 2008 tot en met 2014. Uit de database werden uitbijters en inconsistente meetwaarden vooraf verwijderd. De gebruikte econometrische modellen zijn 10 jaar methodologisch getest en consistent. Hiermee werd de performance onderzocht van de mediumtypen, TV, radio, print, online display en buitenreclame. Ebiquity maakt gebruik van gedetailleerde marketingdata afkomstig van de adverteerders die gebruik maken van hun expertise en analyse modellen. Dat betekent dat Ebiquity  inzicht heeft in reclamekosten per mediumtype, reclamebereik per mediumtype, verkoopcijfers en de netto winst per product.

De ‘effectiveness index’ is gebaseerd op de gemiddelde verkoopstijging per 100 GRP’s/100% bruto mediumbereik, waarbij de verkoopstijging bij TV de index is (index = 100).  ‘Return on investment (ROI)’ betekent hoeveel extra netto winst een adverteerder maakt na aftrek van de reclamekosten. Elk pond TV-besteding levert 0,8 pond netto winst op.

Het volledige Engelse persbericht en de webstreams en Engelse sheets van de presentatie met alle resultaten zijn te vinden op de Thinkbox-website.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en