Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/12/19
Commercials met een verhaal zijn volgens Kantar niet alleen rond de Kerst effectief

Kerstmis staat voor de deur en de afgelopen weken maakte Nederland kennis met de leukste, grappigste en meest ontroerende kerstcommercials, uit binnen- en buitenland. Maar wat maakt een kerstcommercial nu een effectieve commercial? Onderzoeksbureau Kantar, een toonaangevend bedrijf op het gebied van data, insights en advies, is van mening dat merken hun storytelling strategie bij kerstcommercials het gehele jaar moeten toepassen.

Volgens Daren Poole, Global Head of Creative, Insights Division bij Kantar zijn er geen geheimen voor effectieve kerstcommercials, alleen best practices. “Veel adverteerders denken dat om onderscheidend te zijn rond de kerstperiode je veel moet investeren in een verhaal dat erop gericht is om de harten van de mensen thuis te veroveren.” Poole merkt op dat commercials die verhalen gebruiken veel beter zijn in het genereren van plezier en emotionele affiniteit dan commercials die dat niet doen: “Plezier fungeert als een trigger voor de hersenen om op te letten en emotionele affiniteit positioneert het merk positief voor toekomstige gelegenheden wanneer de consument een merk kiest.

In het Verenigd Koninkrijk staat in acht van de tien kerstcommercials een verhaal centraal. De rest van het jaar is dit bij vier van de tien commercials. Waarom volgen adverteerders de rest van het jaar niet dezelfde aanpak als tijdens de kerstperiode? Een gebrek aan een groot budget is een voor de hand liggende reden. Echter, het vertellen van verhalen hoeft geen kaskraker te zijn zoals de kerstcommercial van de Britse warenhuisketen John Lewis.

Naar de commercials van warenhuisketen John Lewis wordt altijd reikhalzend uitgekeken en de start van hun campagne duidt vaak het begin van het kerstcommercial seizoen aan. Alhoewel de commercials van John Lewis consumenten vaak ontroeren, heeft het niet altijd het beoogde effect. Poole legt uit dat in de ‘Moz the Monster’ commercial van 2017 de emotionele betrokkenheid, gemeten aan de hand van gezichtscodering, verloren ging in het laatste deel van de commercial. “Het bleek dat consumenten zich behoorlijk moesten concentreren op de verhaallijn om te begrijpen wat er aan de hand was.” Deze Kerst staat bij John Lewis het draakje Edgar centraal:

https://youtu.be/r9D-uvKih_k

Nederlandse kerstcommercials
Een ‘eenvoudiger’ aanpak kan net zo effectief zijn, stelt Poole. Vorig jaar waren een aantal van de meest emotioneel resonerende commercials geen epische producties, maar op kleinere schaal geproduceerde commercials met meer realistische en toegankelijke verhalen. Engelse adverteerders zoals Boots, Morrisons, Tesco en M&S gebruikten eenvoudige, meer traditionele ideeën en ‘echte’ scenario’s, waarbij gezinnen samen genieten. Ook Nederlandse adverteerders gebruiken deze aanpak. Bij supermarktketens Jumbo, Albert Heijn en Plus staat samenzijn centraal:

https://youtu.be/77StigRpkkI

Maar er is meer dan de kerstcommercials van John Lewis, Jumbo, Plus en Albert Heijn. Ook andere adverteerders, uit het binnen- en buitenland, pakken uit met kerst. De ene keer wat beter geslaagd dan de andere. Bekijk ze op ons Commercial Prikbord, onder het thema ‘Feestdagen en events’.

Dit artikel is een bewerking en aanvulling op het artikel van Warc: ‘Ad stories are for life not just for Christmas’.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/11/19

WARC Media Allocation Benchmarks: 1.130 campagnes onderzocht op verdeling mediabudget

Kennis Nieuws

Het internationale instituut voor marketing intelligence, WARC, heeft cases van prijswinnende succesvolle campagnes tussen 2009 en 2018 geanalyseerd met gegevens over de budgetten en de

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

29/08/19

Hersenonderzoek: een emotioneel filmpje mét een verhaal boeit het meest

Nieuws Onderzoek

Wetenschappers keken met scans wat zien mensen liever zien: filmpjes van vette achtervolgingen of een video met een verhaal dat je raakt. Kijkers vinden video’s

29/07/19

Conclusie top 5 best gelezen onderzoeks- artikelen: aandacht is nieuwe currency

Nieuws Onderzoek

Op zoek naar leestips en inspiratie? Screenforce heeft de vijf best gelezen onderzoekartikelen op onze website van het afgelopen half jaar op een rij gezet.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

19/07/22

Aandacht elasticiteit: De kip of ei vraag van de aandachteconomie

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader legt Karen Nelson-Field uit dat de vraag wat het belangrijkste is voor de effectiviteit van een campagne, media

Topics: Reclame-effect, ROI

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en