Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/10/15
Nielsen halfjaarrapport netto mediabestedingen 2015

Ondanks het economisch herstel zijn de netto mediabestedingen in Nederland in de eerste helft van 2015 licht gedaald met 0,9% tot € 1,78 miljard. Internet, out of home en bioscoop zagen de advertentie-inkomsten toenemen.

Alle overige mediumtypen hadden te maken met dalende mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2015. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen 2015 dat Nielsen binnenkort publiceert.

De ontwikkeling van de netto mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2015 stond haaks op de opleving van de economie die onder impuls van een dalende olieprijs herstelde. De bestedingsruimte van consumenten nam daardoor toe, wat zich vertaalde in een positief consumentenvertrouwen. Het vertrouwen van producenten was al positief. Het herstel van de economie werd niet alleen gedragen door de export, maar ook door een groeiende consumptie, aantrekkende bedrijfsinvesteringen en een krachtig herstel in belangrijke sectoren als de bouw en de woningmarkt. Desondanks krompen de mediabudgetten van adverteerders.

Stijging netto mediabestedingen internet

De stijging van de netto mediabestedingen aan internet verbloemden de ontwikkeling van de totale markt enigszins. De groei van internet was met 7% weliswaar de helft lager dan in dezelfde periode een jaar eerder, maar zonder internet zouden de totale netto mediabestedingen zijn gedaald met meer dan 5%. Daar waren televisie en radio mede debet aan. Beide kenden een heel positief eerste halfjaar van 2014 met een forse groei van respectievelijk 6,7% en 8,5%. In de eerste helft van 2015 zag dat beeld er opeens heel anders uit: televisie leverde ruim 4% in, radio zelfs bijna 5%.

Printmedia bleven in de hoek waar de klappen vallen. Dagbladen zagen de advertentie-inkomsten dalen met ruim 8%. Dat is overigens wel minder dan de daling van bijna 14% in dezelfde periode vorig jaar. Ook publiekstijdschriften moesten opnieuw toezien dat adverteerders minder budget reserveerden voor printadvertenties. De daling was met 8,5% iets minder groot dan een jaar eerder (-10%). Met -12,5% zagen huis-aan-huisbladen de reclamebestedingen net als in de voorgaande jaren, opnieuw fors krimpen.

Out of home noteert stijging

Out of home daarentegen noteerde voor het vierde halfjaar op rij een stijging van de netto mediabestedingen. Na de toename van 3% in de eerste zes maanden en 4,5% in de tweede helft van 2014 zette de groei ook in de eerste helft van 2015 gewoon door: 4,6%. Veruit de grootste groei vond plaats bij bioscoop met meer dan 50%, mede dankzij de sterke toename van 12% van het bioscoopbezoek en twee grote Nederlandse producties (Gooische Vrouwen 2 en Michiel de Ruyter).

Over het onderzoek naar de netto mediabestedingen

Voor het berekenen van de netto mediabestedingen doet Nielsen twee keer per jaar onderzoek onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Daarin wordt gevraagd een opgave te doen van de netto advertentie-inkomsten over het betreffende jaar. Deze opgaven aggregeert Nielsen tot een totaalcijfer per mediumtype. Waar nodig worden cijfers gewogen en geëxtrapoleerd om een zo volledig mogelijk beeld van de werkelijke omvang van de netto mediabestedingen per mediumtype en van de markt te kunnen geven.

De netto mediabestedingen over het eerste halfjaar van 2015 en de vergelijking van deze bestedingen met die van het eerste halfjaar van 2014 zijn gebaseerd op de volgende mediumtypen: televisie, radio, bioscoop, internet, dagbladen, h-a-h-bladen, publiekstijdschriften en out of home.

Over Nielsen

Nielsen Holdings plc (NYSE: NLSN) is een mondiaal opererend performancemanagementbedrijf dat inzicht biedt in het kijk- en koopgedrag van consumenten. Voor meer informatie, ga naar www.nielsen.com.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/02/19

Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames

Nieuws Onderzoek Kennis

Influencer marketing heeft grote behoefte aan transparantie en professionaliteit. Dat vindt althans Farhad Divecha, de oprichter en managing director van Accuracast. Veel simpele aannames van

Topics: Reclame-effect, ROI

02/04/24

De woonkamer is de plek met de meeste reclame-impact

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft nieuw onderzoek gepresenteerd naar de invloed van de context op de effectiviteit van reclame. Voorafgaand aan de presentatie van de

Topics: Case studies, Reclame-effect, TV-reclame

31/03/16

TV-reclames die een verhaal vertellen zijn effectiever

SPOT TV-reclames die een verhaal vertellen zijn effectiever

Onderzoek

Een TV-commercial die een verhaal vertelt en niet schreeuwt wordt beter herinnerd en is effectiever. Dit blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

13 juni

NIMA Marketing Day 2024

Op 13 juni 2024 organiseren NIMA en MarketingTribune de achtste NIMA Marketing Day. De NMD is

26 juni

M100 Summer Edition

Op woensdag 26 juni 2024, tegen het begin van de zomervakantie, presenteert Media Meetings & Magazines

Account Manager/ Client Lead

Ad Alliance is op zoek naar een Account Manager/ Client Lead Als Client Lead ben je medeverantwoordelijk voor het behalen van

Media Director

ZIGT is per direct op zoek naar Media Director-Hoofddorp. Je hebt je strepen verdiend aan mediabureauzijde, waar je minimaal 5 jaar

Strategy Director

ZIGT is per direct op zoek naar Strategy Director-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met