Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/07/19
Conclusie top 5 best gelezen onderzoeks- artikelen: aandacht is nieuwe currency

Op zoek naar leestips en inspiratie? Screenforce heeft de vijf best gelezen onderzoekartikelen op onze website van het afgelopen half jaar op een rij gezet. Centraal in de onderzoeken staat hoe de aandacht van de consument getrokken kan worden in een overvol medialandschap. Van de top vijf best gelezen artikelen gaan er twee over de lengte van TV-commercials. De andere artikelen gaan over de effectiviteit van influencers, trends in digitale media en Media:Tijd 2018.

  1. Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar
    Ter onderbouwing van deze stelling heeft het Amerikaanse merk- en communicatie-onderzoeksbureau Phoenix MI 100 verschillende korte TV-commercials – die zijn bekeken door 38.000 Amerikaanse volwassen respondenten – qua effectiviteit vergeleken met de benchmark resultaten van lange TV-commercials. Het blijkt dat de korte TV-commercials bijna op hetzelfde niveau scoren als de lange TV-commercials wat betreft reclamebekendheid, merkconnectie en merkherinnering.
  2. Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames
    Uit onderzoek door het bureau Accuracast blijkt dat het aantal volgers van een influencer omgekeerd evenredig is aan de engagement ratio van zijn posts. Dat geldt voor posts van influencers op alle platforms behalve YouTube.
  3. Opmars gebruik VOD-platforms op Smart-TV
    Volgens de ‘Video highlights’-rapportage over het Trends In Digitale Media 2018 onderzoek kijken steeds meer Nederlanders TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage respectievelijk 23% en 24%. De Smart-TV wordt zowel in bezit als in gebruik steeds meer een vast onderdeel in de Nederlandse huishoudens. Van alle huishoudens beschikt bijna de helft over een smart-TV en meer dan de helft maakt minimaal eens per week gebruik van de apps die hierop staan.
  4. Waarom de lengte van een TV-commercial belangrijk is
    Uit onderzoek van het Engelse onderzoeksbureau Work Research blijkt dat zowel lange als korte TV-commercials elk een belangrijke rol spelen binnen TV-planning. De uitdaging is om gebruik te maken van hun individuele sterktes. Langere commercials kunnen een verhaal beter vertellen en storytelling is de hoeksteen van de effectiviteit van TV. Daarom zijn langere TV-commercials ook beter in staat dan kortere om een positieve merkhouding te creëren. Langere commercials werken als ‘geheugen-ankers’. Dat verhoogt op zijn beurt weer de effectiviteit van korte commercials. Korte commercials werken het beste indien ze worden uitgezonden na lange commercials.
  5. Analyse Media:Tijd 2018 – Jongeren kijken meer TV dan on demand of online video
    Uit de video-analyse die Screenforce heeft uitgevoerd op de resultaten van de 2018 editie van het Media:Tijd onderzoek blijkt dat de totale tijd besteed aan media de afgelopen vijf jaar stabiel is gebleven. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8½ uur aan media. Het grootste deel van de mediatijd wordt besteed aan het kijken van video, 184 minuten per dag. Dit is in de afgelopen vijf jaar met 6 minuten gegroeid. Het aandeel van TV-content in het totaal is wel afgenomen. Gamen en TV-kijken zijn de twee media activiteiten, die met de meeste aandacht geconsumeerd worden. Dat blijkt uit de percentages singletasken, die op respectievelijk 44% en 68% liggen. Dit zijn enkele uitkomsten

Aandacht is de nieuwe currency
De rode draad in communicatieplanning anno 2019 en de onderzoeksartikelen: Hoe trek ik de aandacht van de consument in het overvolle medialandschap? De Australische marketingprofessor Karen Nelson-Field heeft al in haar onderzoek uit 2017 aangetoond dat hoe groter de aandacht voor reclame is, hoe vaker het merk wordt gekocht.

Uit deze top 5 onderzoeksartikelen blijkt dat veel mediaplanners en adverteerders zich afvragen:

  • Aan welke media besteedt de consument de meeste tijd: aan traditionele, digitale, social media en/of influencers?
  • Wat zijn de trends in mediagebruik: what is hot and what is not?
  • Is een lange boodschap het meest effectief? Of is kort en krachtig beter qua lengte van je boodschap?
  • Welke communicatie uitingen zijn het best zichtbaar en trekken de meeste aandacht?

De afgelopen jaren is het aanbod aan media en platforms enorm toegenomen, terwijl de vrije tijd die mensen hebben niet is toegenomen. Dat blijkt onder andere uit het Media:Tijd onderzoek. De aandacht krijgen van de consument is de grote uitdaging in het huidige medialandschap. Want als de consument geen tijd voor je maakt, gaat dit ten koste van de aandacht en dat gaat dan weer ten koste van je omzet.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/06/19

Screenforce roept op tot integratie A/B-testen in TV-planning voor beter effect commercial

Inspiratie Nieuws

Aan het eind van de vorige eeuw werd er in de Nederlandse markt volop geëxperimenteerd met direct respons TV. Verschillende onderzoeksprogramma’s werden opgezet om erachter

Topics: TV-reclame

11/06/19

Industry Meetup Influencer Marketing: samen op scherp voor transparante reclame

Nieuws

Maandag 3 juni heeft de Industry Meetup Influencer Marketing plaatsgevonden. Sprekers van SRC (Stichting Reclame Code), DDMA (Data Driven Marketing Association), OCW (ministerie van Onderwijs,

22/05/18

Korte commercials beter afwisselen met langere

Nieuws

Short-form, oftewel korte, commercials die ongeveer 6 seconden lang zijn hebben voordelen voor adverteerders maar moeten afwisselend worden ingezet met meer traditionele, langere formats binnen

03/05/22

A force for good: steeds meer TV-commercials stimuleren goed gedrag

Inspiratie Nieuws

Volgens de Nederlandse Reclamecode wordt onder reclame verstaan: ‘Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder

Topics: TV-reclame

25/04/22

Effect TV-sponsoring door Paramount in kaart gebracht

Nieuws Onderzoek

Er is veel onderzoek bekend naar de effectiviteit van de sponsoring van TV-programma’s. Uit al deze onderzoeken blijkt dat sponsoring een significante positieve uitwerking heeft

Topics: TV-reclame

04/04/22

De vorm van de aandacht curve is het fundament van de voorspelling voor het merkresultaat

Onderzoek

Karen Nelson Field schrijft maandelijks blogs voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel. Daarin geeft ze een beschrijving van de state of the art van

Topics: Reclame-effect, ROI

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en