Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/07/19
Conclusie top 5 best gelezen onderzoeks- artikelen: aandacht is nieuwe currency

Op zoek naar leestips en inspiratie? Screenforce heeft de vijf best gelezen onderzoekartikelen op onze website van het afgelopen half jaar op een rij gezet. Centraal in de onderzoeken staat hoe de aandacht van de consument getrokken kan worden in een overvol medialandschap. Van de top vijf best gelezen artikelen gaan er twee over de lengte van TV-commercials. De andere artikelen gaan over de effectiviteit van influencers, trends in digitale media en Media:Tijd 2018.

  1. Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar
    Ter onderbouwing van deze stelling heeft het Amerikaanse merk- en communicatie-onderzoeksbureau Phoenix MI 100 verschillende korte TV-commercials – die zijn bekeken door 38.000 Amerikaanse volwassen respondenten – qua effectiviteit vergeleken met de benchmark resultaten van lange TV-commercials. Het blijkt dat de korte TV-commercials bijna op hetzelfde niveau scoren als de lange TV-commercials wat betreft reclamebekendheid, merkconnectie en merkherinnering.
  2. Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames
    Uit onderzoek door het bureau Accuracast blijkt dat het aantal volgers van een influencer omgekeerd evenredig is aan de engagement ratio van zijn posts. Dat geldt voor posts van influencers op alle platforms behalve YouTube.
  3. Opmars gebruik VOD-platforms op Smart-TV
    Volgens de ‘Video highlights’-rapportage over het Trends In Digitale Media 2018 onderzoek kijken steeds meer Nederlanders TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage respectievelijk 23% en 24%. De Smart-TV wordt zowel in bezit als in gebruik steeds meer een vast onderdeel in de Nederlandse huishoudens. Van alle huishoudens beschikt bijna de helft over een smart-TV en meer dan de helft maakt minimaal eens per week gebruik van de apps die hierop staan.
  4. Waarom de lengte van een TV-commercial belangrijk is
    Uit onderzoek van het Engelse onderzoeksbureau Work Research blijkt dat zowel lange als korte TV-commercials elk een belangrijke rol spelen binnen TV-planning. De uitdaging is om gebruik te maken van hun individuele sterktes. Langere commercials kunnen een verhaal beter vertellen en storytelling is de hoeksteen van de effectiviteit van TV. Daarom zijn langere TV-commercials ook beter in staat dan kortere om een positieve merkhouding te creëren. Langere commercials werken als ‘geheugen-ankers’. Dat verhoogt op zijn beurt weer de effectiviteit van korte commercials. Korte commercials werken het beste indien ze worden uitgezonden na lange commercials.
  5. Analyse Media:Tijd 2018 – Jongeren kijken meer TV dan on demand of online video
    Uit de video-analyse die Screenforce heeft uitgevoerd op de resultaten van de 2018 editie van het Media:Tijd onderzoek blijkt dat de totale tijd besteed aan media de afgelopen vijf jaar stabiel is gebleven. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8½ uur aan media. Het grootste deel van de mediatijd wordt besteed aan het kijken van video, 184 minuten per dag. Dit is in de afgelopen vijf jaar met 6 minuten gegroeid. Het aandeel van TV-content in het totaal is wel afgenomen. Gamen en TV-kijken zijn de twee media activiteiten, die met de meeste aandacht geconsumeerd worden. Dat blijkt uit de percentages singletasken, die op respectievelijk 44% en 68% liggen. Dit zijn enkele uitkomsten

Aandacht is de nieuwe currency
De rode draad in communicatieplanning anno 2019 en de onderzoeksartikelen: Hoe trek ik de aandacht van de consument in het overvolle medialandschap? De Australische marketingprofessor Karen Nelson-Field heeft al in haar onderzoek uit 2017 aangetoond dat hoe groter de aandacht voor reclame is, hoe vaker het merk wordt gekocht.

Uit deze top 5 onderzoeksartikelen blijkt dat veel mediaplanners en adverteerders zich afvragen:

  • Aan welke media besteedt de consument de meeste tijd: aan traditionele, digitale, social media en/of influencers?
  • Wat zijn de trends in mediagebruik: what is hot and what is not?
  • Is een lange boodschap het meest effectief? Of is kort en krachtig beter qua lengte van je boodschap?
  • Welke communicatie uitingen zijn het best zichtbaar en trekken de meeste aandacht?

De afgelopen jaren is het aanbod aan media en platforms enorm toegenomen, terwijl de vrije tijd die mensen hebben niet is toegenomen. Dat blijkt onder andere uit het Media:Tijd onderzoek. De aandacht krijgen van de consument is de grote uitdaging in het huidige medialandschap. Want als de consument geen tijd voor je maakt, gaat dit ten koste van de aandacht en dat gaat dan weer ten koste van je omzet.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/06/19

Screenforce roept op tot integratie A/B-testen in TV-planning voor beter effect commercial

Inspiratie Nieuws

Aan het eind van de vorige eeuw werd er in de Nederlandse markt volop geëxperimenteerd met direct respons TV. Verschillende onderzoeksprogramma’s werden opgezet om erachter

Topics: TV-reclame

11/06/19

Industry Meetup Influencer Marketing: samen op scherp voor transparante reclame

Nieuws

Maandag 3 juni heeft de Industry Meetup Influencer Marketing plaatsgevonden. Sprekers van SRC (Stichting Reclame Code), DDMA (Data Driven Marketing Association), OCW (ministerie van Onderwijs,

22/05/18

Korte commercials beter afwisselen met langere

Nieuws

Short-form, oftewel korte, commercials die ongeveer 6 seconden lang zijn hebben voordelen voor adverteerders maar moeten afwisselend worden ingezet met meer traditionele, langere formats binnen

02/01/18

Geen alcoholreclame in 2018 op drie jongerenzenders

Kennis Nieuws

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) laat jaarlijks vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

11/12/17

Merry Christmas commercials op het Commercials Prikbord

Inspiratie

It’s the most wonderful time of the year again! De afgelopen weken maakte Nederland kennis met de leukste, grappigste en meest ontroerende kerstcommercials. Opvallende kerstcommercials

Topics: TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met