Op zoek naar leestips en inspiratie? Screenforce heeft de vijf best gelezen onderzoekartikelen op onze website van het afgelopen half jaar op een rij gezet. Centraal in de onderzoeken staat hoe de aandacht van de consument getrokken kan worden in een overvol medialandschap. Van de top vijf best gelezen artikelen gaan er twee over de lengte van TV-commercials. De andere artikelen gaan over de effectiviteit van influencers, trends in digitale media en Media:Tijd 2018.
- Korte TV-commercials zijn de nieuwste trend dit jaar
Ter onderbouwing van deze stelling heeft het Amerikaanse merk- en communicatie-onderzoeksbureau Phoenix MI 100 verschillende korte TV-commercials – die zijn bekeken door 38.000 Amerikaanse volwassen respondenten – qua effectiviteit vergeleken met de benchmark resultaten van lange TV-commercials. Het blijkt dat de korte TV-commercials bijna op hetzelfde niveau scoren als de lange TV-commercials wat betreft reclamebekendheid, merkconnectie en merkherinnering. - Eerste inzicht in ROI van influencers ontkracht simpele aannames
Uit onderzoek door het bureau Accuracast blijkt dat het aantal volgers van een influencer omgekeerd evenredig is aan de engagement ratio van zijn posts. Dat geldt voor posts van influencers op alle platforms behalve YouTube. - Opmars gebruik VOD-platforms op Smart-TV
Volgens de ‘Video highlights’-rapportage over het Trends In Digitale Media 2018 onderzoek kijken steeds meer Nederlanders TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage respectievelijk 23% en 24%. De Smart-TV wordt zowel in bezit als in gebruik steeds meer een vast onderdeel in de Nederlandse huishoudens. Van alle huishoudens beschikt bijna de helft over een smart-TV en meer dan de helft maakt minimaal eens per week gebruik van de apps die hierop staan. - Waarom de lengte van een TV-commercial belangrijk is
Uit onderzoek van het Engelse onderzoeksbureau Work Research blijkt dat zowel lange als korte TV-commercials elk een belangrijke rol spelen binnen TV-planning. De uitdaging is om gebruik te maken van hun individuele sterktes. Langere commercials kunnen een verhaal beter vertellen en storytelling is de hoeksteen van de effectiviteit van TV. Daarom zijn langere TV-commercials ook beter in staat dan kortere om een positieve merkhouding te creëren. Langere commercials werken als ‘geheugen-ankers’. Dat verhoogt op zijn beurt weer de effectiviteit van korte commercials. Korte commercials werken het beste indien ze worden uitgezonden na lange commercials. - Analyse Media:Tijd 2018 – Jongeren kijken meer TV dan on demand of online video
Uit de video-analyse die Screenforce heeft uitgevoerd op de resultaten van de 2018 editie van het Media:Tijd onderzoek blijkt dat de totale tijd besteed aan media de afgelopen vijf jaar stabiel is gebleven. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8½ uur aan media. Het grootste deel van de mediatijd wordt besteed aan het kijken van video, 184 minuten per dag. Dit is in de afgelopen vijf jaar met 6 minuten gegroeid. Het aandeel van TV-content in het totaal is wel afgenomen. Gamen en TV-kijken zijn de twee media activiteiten, die met de meeste aandacht geconsumeerd worden. Dat blijkt uit de percentages singletasken, die op respectievelijk 44% en 68% liggen. Dit zijn enkele uitkomsten
Aandacht is de nieuwe currency
De rode draad in communicatieplanning anno 2019 en de onderzoeksartikelen: Hoe trek ik de aandacht van de consument in het overvolle medialandschap? De Australische marketingprofessor Karen Nelson-Field heeft al in haar onderzoek uit 2017 aangetoond dat hoe groter de aandacht voor reclame is, hoe vaker het merk wordt gekocht.
Uit deze top 5 onderzoeksartikelen blijkt dat veel mediaplanners en adverteerders zich afvragen:
- Aan welke media besteedt de consument de meeste tijd: aan traditionele, digitale, social media en/of influencers?
- Wat zijn de trends in mediagebruik: what is hot and what is not?
- Is een lange boodschap het meest effectief? Of is kort en krachtig beter qua lengte van je boodschap?
- Welke communicatie uitingen zijn het best zichtbaar en trekken de meeste aandacht?
De afgelopen jaren is het aanbod aan media en platforms enorm toegenomen, terwijl de vrije tijd die mensen hebben niet is toegenomen. Dat blijkt onder andere uit het Media:Tijd onderzoek. De aandacht krijgen van de consument is de grote uitdaging in het huidige medialandschap. Want als de consument geen tijd voor je maakt, gaat dit ten koste van de aandacht en dat gaat dan weer ten koste van je omzet.