Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/02/15
Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

Menselijk gedrag wordt bepaald door emoties. Uit onderzoek door het internationale marketing en brand consultancybureau BrainJuicer blijkt dat emotionele TV-reclames de beste lange termijn brandbuilding en verkoopeffecten hebben.

Om inzicht te geven in de top 50 beste TV-commercials qua emotie werd een internationale selectie van 400 succesvolle TV-spots getest. Verrassende winnaar is de TV-commercial ‘Oh Emma’ voor het Franse wc-papier merk Le Trefle, gemaakt door Leo Burnett Parijs. Het blijkt dat je met een uiterst creatieve executie voor een klein lokaal merk kunt winnen van de allergrootste adverteerders ter wereld.

Hoe meer emoties mensen voelen hoe meer ze kopen

Volgens het bureau Brainjuicer zijn TV reclames die emotie bevatten een betere voorspeller van marktsucces op lange termijn dan reclames die een rationele, via argumenten overtuigende, communicatiestrategie bevatten. Zij baseren zich hierbij onder andere op onderzoek van de Britse vereniging voor marketing en adviesbureaus, de IPA. Hoe meer emoties mensen voelen, hoe meer ze kopen. BrainJuicer heeft een TV commercial test ontwikkeld waarbij het aantal sterren, van één tot vijf sterren, voorspelt hoe groot de kans is op marktsucces.

Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

Prijswinnaars, vak favorieten, populaire virals en de Super Bowl

Om de vierhonderd TV-commercials die getest werden te selecteren gebruikt BrainJuicer vier criteria:

  • TV-commercials uit 2014 die vakprijzen hebben gewonnen, waaronder de Nederlandse Effie winnaars.
  • Alle TV-commercials die positief worden genoemd in de vakpers, zoals Adweek.
  • TV-commercials die veel online worden bekeken.
  • TV-commercials voor de Amerikaanse Super Bowl en uit de Engelse kerstperiode.
  • Waar TV-commercials gemiddeld slechts twee sterren scoren, behalen de BrainJuicer Top 50 commercials allemaal vier of vijf sterren.

En de top 5 is geworden…

  1. De TV-commercials ‘Oh Emma’ voor het Franse wc-papier merk Le Trefle. De commercial drijft de spot met onze obsessie voor digitale apparaten en heeft een zeer humoristische afloop.
  2. Turkish Airlines ‘dreams’. De TV commercial maakt de magie van het vliegen duidelijk via de beleving van kinderen. Daarbij wordt tegelijkertijd gecommuniceerd dat Turkish Airlines het vliegen op bestemmingen in eigen land ook heel belangrijk vindt.
  3. ‘Puppy Love’ voor Budweiser. In deze commercial wekt de combinatie van cowboys, paarden en een trouwe hond ‘buddy’ gevoelens up die het ‘buddy’ gevoel in Budweiser versterken.
  4. Unsung Hero’ van Thai Life Insurence. In deze TV commercial lijkt het alsof de regel ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ niet opgaat. Pas aan het eind van de lange commercial blijkt het leven toch veel mooier is dan we misschien wel denken.
  5. Moms 1st Birthday’ van Pampers uit Japan. In deze commercial krijgen jonge moeders de erkenning van hun partner die ze verdienen, voor hun eerste en moeilijkste jaar als ouder.
    Op nummer 28 staat de enige Nederlandse TV-commercial. Dit is ‘Vodafone first Concert’, gemaakt door Achtung.

Beperk het aantal boodschappen en gebruik positieve emoties in je TV-commercials

Zoals BrainJuicer aangeeft bevestigt veel onderzoek de effectiviteit van emotie in de reclame. In Nederland heeft bijvoorbeeld MediaTest onlangs het gebruik van positieve emoties nog gepubliceerd in de top 10 tips om de kracht van een TV-commercial te versterken.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/07/14

WK Voetbal breekt wereldwijd records TV-zenders

SPOT WK finale breekt wereldwijd records TV-zenders

Nieuws

Het WK Voetbal in Brazilië heeft wereldwijd records gebroken bij TV-zenders. De groepswedstrijden hadden op een aantal markten al gezorgd voor nieuwe TV-records, van België

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

16/05/13

TV grootste invloed op surfgedrag product

POT TV grootste invloed op surfgedrag product

Onderzoek

Door de inzet van media, bezoeken consumenten vaker de websites van adverteerders en zoeken ze vaker informatie over het desbetreffende product of merk. Daarbij is

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

20/03/19

Volgens Binet & Field besteden financiële bedrijven te weinig aan brand building

Nieuws Onderzoek

Reclamegoeroes Les Binet en Peter Field analyseren in hun laatste boek ‘Effectiveness in context’ wat de meest effectieve communicatieaanpak voor een adverteerder is, afhankelijk van

Topics: ROI, Reclame-effect

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met