Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/02/15
Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

Menselijk gedrag wordt bepaald door emoties. Uit onderzoek door het internationale marketing en brand consultancybureau BrainJuicer blijkt dat emotionele TV-reclames de beste lange termijn brandbuilding en verkoopeffecten hebben.

Om inzicht te geven in de top 50 beste TV-commercials qua emotie werd een internationale selectie van 400 succesvolle TV-spots getest. Verrassende winnaar is de TV-commercial ‘Oh Emma’ voor het Franse wc-papier merk Le Trefle, gemaakt door Leo Burnett Parijs. Het blijkt dat je met een uiterst creatieve executie voor een klein lokaal merk kunt winnen van de allergrootste adverteerders ter wereld.

Hoe meer emoties mensen voelen hoe meer ze kopen

Volgens het bureau Brainjuicer zijn TV reclames die emotie bevatten een betere voorspeller van marktsucces op lange termijn dan reclames die een rationele, via argumenten overtuigende, communicatiestrategie bevatten. Zij baseren zich hierbij onder andere op onderzoek van de Britse vereniging voor marketing en adviesbureaus, de IPA. Hoe meer emoties mensen voelen, hoe meer ze kopen. BrainJuicer heeft een TV commercial test ontwikkeld waarbij het aantal sterren, van één tot vijf sterren, voorspelt hoe groot de kans is op marktsucces.

Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

Prijswinnaars, vak favorieten, populaire virals en de Super Bowl

Om de vierhonderd TV-commercials die getest werden te selecteren gebruikt BrainJuicer vier criteria:

  • TV-commercials uit 2014 die vakprijzen hebben gewonnen, waaronder de Nederlandse Effie winnaars.
  • Alle TV-commercials die positief worden genoemd in de vakpers, zoals Adweek.
  • TV-commercials die veel online worden bekeken.
  • TV-commercials voor de Amerikaanse Super Bowl en uit de Engelse kerstperiode.
  • Waar TV-commercials gemiddeld slechts twee sterren scoren, behalen de BrainJuicer Top 50 commercials allemaal vier of vijf sterren.

En de top 5 is geworden…

  1. De TV-commercials ‘Oh Emma’ voor het Franse wc-papier merk Le Trefle. De commercial drijft de spot met onze obsessie voor digitale apparaten en heeft een zeer humoristische afloop.
  2. Turkish Airlines ‘dreams’. De TV commercial maakt de magie van het vliegen duidelijk via de beleving van kinderen. Daarbij wordt tegelijkertijd gecommuniceerd dat Turkish Airlines het vliegen op bestemmingen in eigen land ook heel belangrijk vindt.
  3. ‘Puppy Love’ voor Budweiser. In deze commercial wekt de combinatie van cowboys, paarden en een trouwe hond ‘buddy’ gevoelens up die het ‘buddy’ gevoel in Budweiser versterken.
  4. Unsung Hero’ van Thai Life Insurence. In deze TV commercial lijkt het alsof de regel ‘Wie goed doet, goed ontmoet’ niet opgaat. Pas aan het eind van de lange commercial blijkt het leven toch veel mooier is dan we misschien wel denken.
  5. Moms 1st Birthday’ van Pampers uit Japan. In deze commercial krijgen jonge moeders de erkenning van hun partner die ze verdienen, voor hun eerste en moeilijkste jaar als ouder.
    Op nummer 28 staat de enige Nederlandse TV-commercial. Dit is ‘Vodafone first Concert’, gemaakt door Achtung.

Beperk het aantal boodschappen en gebruik positieve emoties in je TV-commercials

Zoals BrainJuicer aangeeft bevestigt veel onderzoek de effectiviteit van emotie in de reclame. In Nederland heeft bijvoorbeeld MediaTest onlangs het gebruik van positieve emoties nog gepubliceerd in de top 10 tips om de kracht van een TV-commercial te versterken.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/06/25

VAB analyse: langdurige zichtbaarheid op TV voor meer web- en appbezoek

Onderzoek Kennis

Elk jaar vinden nieuwe adverteerders hun weg naar TV om nieuwe klanten aan te trekken en groei te bewerkstelligen. Aanleiding voor VAB, zusterorganisatie van Screenforce

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Effectiviteit

02/11/17

Mark Ritson: “Techbedrijven liegen: TV is helemaal niet dood”

Mark Ritson

Nieuws

Marketeers, stop met elkaar napraten en kijk eens naar de cleane cijfers. Televisie is namelijk nog steeds hét bereiksmedium met grote impact waar we nog

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Reclame-effect, TV-reclame

05/04/17

RTL lanceert nieuw product: bumper ads

bumper ads

Nieuws

RTL breidt de video-advertentiemogelijkheden uit met een nieuw product: de bumper ad. Deze korte pre-rolls van maximaal zes seconden worden ingezet in de digitale en

Topics: Online Video, Reclame-effect, Targetted TV Advertising, TV-reclame

28 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf donderdag 28 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Digital Video & Audio Advertising Specialist

Start jouw carrière als Digital Video & Audio specialist bij GroupM! Ben jij klaar om de digitale marketingwereld te veroveren? Bij

Client Lead

Ben jij een gedreven klantleider met een scherpe commerciële blik en een passie voor strategische klantrelaties? Als Client Lead bij UM

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met