Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/07/17
TV in Nederland eerste half jaar 2017

Internettoegang via het TV-toestel in 42% van de Nederlandse huishoudens. 88% van de huishoudens heeft digitale TV. In twee op de drie huishoudens is een tablet aanwezig.

Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door Kantar TNS wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken. In de eerste helft van 2017 werden er 2.981 huishoudens en 2.506 individuen van 13 jaar of ouder ondervraagd.

Connected TV in 42% van de Nederlandse huishoudens. Mediacenter of dongle voor op de TV aanwezig in 15% van de huishoudens.
Internettoegang via de computer blijft met 93% gelijk aan de tweede helft van 2016. Het aantal huishoudens met directe internettoegang via de televisie (Connected TV) groeit fors verder van 37% in de tweede helft van 2016 naar 42% in de eerste helft van 2017. In 15% van de huishoudens is een mediacenter of dongle voor op de TV (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig.

88% van de Nederlandse huishoudens is voorzien van digitale televisie op één of meer toestellen.
Dit percentage digitale ontvangst bleef op het niveau van de tweede helft van 2016.

De helft van de huishoudens (50%) geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 18% procent van de huishoudens heeft digitale aansluiting via internet. In 11% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 6% van de huishoudens ontvangt TV via Digitenne op één van de toestellen en 3% heeft een schotel. Deze percentages zijn vergelijkbaar met die van de tweede helft van vorig jaar. Wel daalde het aantal huishoudens met analoge ontvangst op één of meer TV-toestellen verder van 22% in de tweede helft van 2016 naar 18% in de eerste helft van 2017.

35% van de huishoudens heeft een harddiskrecorder aangesloten op één of meer toestellen.
Dit percentage is vergelijkbaar met de tweede helft van 2016. 25% van de Nederlandse huishoudens heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settopbox.

84% van personen van 13 jaar en ouder in bezit van een smartphone.
Dit percentage is gelijk aan de tweede helft van 2016.

Tablet aanwezig in 67% van de huishoudens.
In 78% van de huishoudens is een laptop aanwezig en in 45% een desktop computer. Het aantal huishoudens met een tablet is gestegen van 63% in de tweede helft van 2016 naar 67% in de eerste helft van 2017.

Kijkcijfers huishoudens per halfjaar (alle toestellen)

 

Kerncijfers huishoudens per halfjaar (apparatuur aanweizg in het huishouden)

 

Kerncijfers personen 13+ per halfjaar (bezit apparatuur)

Over de MSS
Sinds 2011 voert Kantar TNS (voorheen TNS NIPO) de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO, NOM en VINEX.
De doelstelling van MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Tevens levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In de eerste helft van 2017 werden er 2.981 huishoudens en 2.506 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Bron: Stichting KijkOnderzoek/MSS.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met