Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/07/17
TV in Nederland eerste half jaar 2017

Internettoegang via het TV-toestel in 42% van de Nederlandse huishoudens. 88% van de huishoudens heeft digitale TV. In twee op de drie huishoudens is een tablet aanwezig.

Dit blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) die door Kantar TNS wordt uitgevoerd in opdracht van SKO en de andere organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken. In de eerste helft van 2017 werden er 2.981 huishoudens en 2.506 individuen van 13 jaar of ouder ondervraagd.

Connected TV in 42% van de Nederlandse huishoudens. Mediacenter of dongle voor op de TV aanwezig in 15% van de huishoudens.
Internettoegang via de computer blijft met 93% gelijk aan de tweede helft van 2016. Het aantal huishoudens met directe internettoegang via de televisie (Connected TV) groeit fors verder van 37% in de tweede helft van 2016 naar 42% in de eerste helft van 2017. In 15% van de huishoudens is een mediacenter of dongle voor op de TV (zoals Apple TV of Google Chromecast) aanwezig.

88% van de Nederlandse huishoudens is voorzien van digitale televisie op één of meer toestellen.
Dit percentage digitale ontvangst bleef op het niveau van de tweede helft van 2016.

De helft van de huishoudens (50%) geeft aan een digitale aansluiting via de kabel te hebben. 18% procent van de huishoudens heeft digitale aansluiting via internet. In 11% van de huishoudens is glasvezel te vinden als bron van digitale ontvangst. 6% van de huishoudens ontvangt TV via Digitenne op één van de toestellen en 3% heeft een schotel. Deze percentages zijn vergelijkbaar met die van de tweede helft van vorig jaar. Wel daalde het aantal huishoudens met analoge ontvangst op één of meer TV-toestellen verder van 22% in de tweede helft van 2016 naar 18% in de eerste helft van 2017.

35% van de huishoudens heeft een harddiskrecorder aangesloten op één of meer toestellen.
Dit percentage is vergelijkbaar met de tweede helft van 2016. 25% van de Nederlandse huishoudens heeft een harddiskrecorder geïntegreerd in de settopbox.

84% van personen van 13 jaar en ouder in bezit van een smartphone.
Dit percentage is gelijk aan de tweede helft van 2016.

Tablet aanwezig in 67% van de huishoudens.
In 78% van de huishoudens is een laptop aanwezig en in 45% een desktop computer. Het aantal huishoudens met een tablet is gestegen van 63% in de tweede helft van 2016 naar 67% in de eerste helft van 2017.

Kijkcijfers huishoudens per halfjaar (alle toestellen)

 

Kerncijfers huishoudens per halfjaar (apparatuur aanweizg in het huishouden)

 

Kerncijfers personen 13+ per halfjaar (bezit apparatuur)

Over de MSS
Sinds 2011 voert Kantar TNS (voorheen TNS NIPO) de Media Standaard Survey (MSS) uit in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk zijn voor de belangrijkste mediabereikonderzoeken: SKO, NLO, NOM en VINEX.
De doelstelling van MSS is het verkrijgen van betrouwbare en stabiele populatiecijfers over de Nederlandse bevolking ten behoeve van werving, weging en controle van de mediabereiksonderzoeken. Tevens levert dit onderzoek adressen van potentiële nieuwe panelleden voor het Kijkonderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor alle huishoudens in Nederland en alle individuen van 13 jaar en ouder. In de eerste helft van 2017 werden er 2.981 huishoudens en 2.506 individuen (13+) in Nederland ondervraagd.

Bron: Stichting KijkOnderzoek/MSS.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en