Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/11/19
WARC Media Allocation Benchmarks: 1.130 campagnes onderzocht op verdeling mediabudget

Het internationale instituut voor marketing intelligence, WARC, heeft cases van prijswinnende succesvolle campagnes tussen 2009 en 2018 geanalyseerd met gegevens over de budgetten en de verdeling daarvan tussen de verschillende mediumtypen. Uit het nieuwe Media Allocation Benchmarks-rapport van WARC blijkt dat in 2018 succesvolle merken 82% van hun budget hebben uitgeven aan TV en online platforms.

Data van 1.130 campagnes
WARC analyseerde tussen 2009 en 2018 meer dan 1.130 casestudies met gegevens over budgetten en de verdeling daarvan tussen TV, digitaal (inclusief online en mobiel), Out-of-Home/POS demonstraties, print en andere media zoals radio, film, direct marketing en design. De lijst met campagnes wordt samengesteld op basis van een lijst van prijswinnaars van verschillende internationale prijzenfestivals, zoals bijvoorbeeld de Cannes Lions en de Nederlandse EFFIES. Uit het nieuwe Media Allocation Benchmarks-rapport van WARC blijkt dat in 2018 succesvolle merken 82% van hun budget hebben uitgegeven aan TV en online platforms.

Categorieën met lage budgetten zijn zeer digitaal georiënteerd
Volgens het rapport is vooral de grootte van het budget bepalend voor de manier waarop het geld wordt verdeeld. Succesvolle, prijswinnende low budget-campagnes zijn erg gericht op online platforms. Prijswinnende merken met hoge budgetten geven hun geld vooral uit aan TV (tot wel 60%). De manier waarop budgetten worden verdeeld verschilt per branche. Categorieën met lage budgetten zijn zeer online georiënteerd, terwijl categorieën met hoge budgetten – dranken bijvoorbeeld – veel uitgeven aan TV. Bijvoorbeeld merken die alcoholische dranken verkopen geven gemiddeld iets minder dan de helft (49%) uit aan TV; frisdrankmerken 41%.

Prijswinnende storytelling-campagnes spenderen 44% van hun budget aan TV
Het blijkt ook dat campagnes die meer geld uitgeven aan TV vaker storytelling toepassen als creatieve strategie. Prijswinnende storytelling-campagnes spenderen 44% van hun budget aan TV en geven bovendien het minste uit aan digitaal. Campagnes die zijn gebaseerd op een stunt besteden hun geld op de meest gevarieerde manier. Digitaal domineert hier, maar er wordt daarnaast 19% uitgegeven aan OOH en 14% aan media anders dan TV, online, OOH of print.

Toename budget TV en online
“Het succes van een campagne staat of valt bij een gebalanceerde verdeling van het mediabudget“, stelt Amy Rodgers, Managing Editor Research & Rankings van WARC. “De resultaten van het rapport wijzen op een toename van het budget voor TV en online. TV resulteert in bereik, online ondersteunt dat bereik en stimuleert de activatie.

Aandeel TV bij succesvolle merken constant gebleven bij groeien aandeel voor online
Succesvolle merken hebben het budget dat ze besteden aan online de afgelopen jaren steeds vergroot. Maar deze groei van online is verminderd in de afgelopen jaren. Het aandeel van TV is daarbij constant gebleven.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit rapport op warc.com. Op de WARC site is voor WARC leden het hele rapport te downloaden. WARC is een internationaal instituut voor marketing intelligence dat adverteerders toegang geeft tot analyses en rapporten op het gebied van reclame-effectiviteit.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/02/19

WARC: adverteerders en bureaus positief over ROI en effectiviteit korte commercial

Nieuws Onderzoek

Het mediabudget voor online video groeit en korte spots – minder dan 10 seconden – krijgt een steeds groter aandeel. Dat blijkt uit een rapport

Topics: Reclame-effect, ROI

30/04/18

WARC Top 100 | Learnings uit de meest effectieve campagnes in de wereld

Warc Top 100 - Lessen uit de meest effectieve campagnes in de wereld

Onderzoek Kennis Nieuws

WARC – het internationale instituut voor marketing intelligence – heeft de learnings samengevat van de 100 meest succesvolle internationale communicatiecampagnes uit het Gunn Report. De

12/04/17

Global players Apple, Facebook en Google investeren € 1,7 miljard in offline media

Nieuws

De grootste global players Facebook, Apple en Google/YouTube besteden € 1,7 miljard in offline media. Dit blijkt uit een analyse die Nielsen in opdracht van

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

11/12/18

TV-attributie onderzoek volwassen door gebruik van meer online data

TV-attributie - home

Nieuws

Attributie onderzoek beschrijft in termen van oorzaak en gevolg waarom consumenten bepaald gedrag – zoals het kopen van specifieke merken en producten – vertonen. Volgens

Topics: TV-reclame, Reclame-effect, ROI

26/08/15

TV-reclamemarkt uit op € 456 mio

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op € 456 miljoen, een daling van 4,2%. Dat blijkt uit het

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met