Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/08/21
Testen TV-commercial in vroeg stadium kan veel kosten en tijd besparen

Screenforce en commercialreview.nl werken al twee jaar samen om wekelijks de nieuwste Nederlandse commercials te selecteren voor het Commercial Prikbord. Commercialreview.nl is een platform waar commercials kunnen worden aangemeld om te worden voorgelegd aan een groot en divers Nederlands panel. Op die manier wordt bijgehouden welke commercials opvallen en goed worden beoordeeld. Marketing Tribune publiceerde onlangs een artikel over creative pre- en posttesting, waarin Ruben Balfoort en Pieter Meinema meer vertellen over hun platform. Screenforce heeft een bewerking gemaakt van dit artikel. In samenwerking met Screenforce biedt commercialreview.nl deze zomer een korting aan op het laten doen van een pre-test.

Pre- en posttesting door de jaren heen
De opties en soorten van pre- en posttesting zijn flink toegenomen de afgelopen jaren. Een goed voorbeeld hiervan is de sterke ontwikkeling op het gebied van neuroscience. Er wordt meer getest omdat het belang van data steeds groter is geworden. Steeds meer bedrijven zijn ervan overtuigd dat goede marketing ook datagedreven marketing is. Bedrijven zoeken vormen van validatie/zekerheid, om impact te meten en te vergroten.

Veel marktonderzoeksbureaus borduren vaak voort op traditionele vormen van offline onderzoek. Deze onderzoeken zijn vaak diepgaand en kostbaar, terwijl de markt juist ook vraagt om een snelle en efficiënte aanpak. Dit is de insteek van commercialreview.nl vanaf het begin geweest. Deze, vaak online tests, vragen om een andere insteek en aanpak dan het traditionele testen.

Over commercialreview.nl
Ruben en Pieter zijn zo’n drie jaar geleden begonnen met het opzetten van een testomgeving waar zoveel mogelijk een ‘huiskamersetting’ wordt nagebootst. Zij waren zich ervan bewust dat de belangrijkste feedback gewonnen kan worden als het zo puur mogelijk, dus bijvoorbeeld vanaf de bank. Een onderzoekssetting maakt het nadenken over marketinguitingen vaak anders dan wanneer je gewoon een uiting ziet en je daar je eerste reacties over geeft. Dat is het fundament van het platform van commercialreview.nl: heel makkelijk en snel feedback kunnen geven. Belangrijk vinden Ruben en Pieter dat het ook leuk voor de panelleden is om feedback te geven. Dit bereiken ze door hun zelf ontwikkelde spaarprogramma. Hun insteek is om het opzetten van een test gemakkelijk te maken voor bureaus en bedrijven. Ze zijn constant bezig de tests per soort onderzoek te verbeteren en hier zoveel mogelijk standaardmodellen voor te maken op basis van hun ervaringen en samenwerkingen met adverteerders en bureaus.


De verkregen data
Hetzelfde geldt voor de terugkoppeling van data: dit kan ook steeds beter en visueler op standaard dashboards waar gebruikers zelf in kunnen filteren en selecteren. Ruben en Pieter zijn veel in gesprek met experts en ervaringsdeskundigen om de onderzoeksmodellen en datavisualisaties steeds verder te optimaliseren. Uniek is ook dat zij een enorme database met commercials hebben opgebouwd waar ze inzichten uit kunnen halen. Zo wordt benchmarken heel toegankelijk gemaakt. Deze database breidt constant uit omdat het voor adverteerders heel makkelijk is om hun commercials aan te melden. Hun insteek vanaf het begin was: “Hoe kunnen we met behulp van software en van datamodellen testen zo schaalbaar en zo efficiënt mogelijk maken.

Maak van (pre-)testen een standaard onderdeel in het creatieproces
Het testen in een vroeg stadium kan veel tijd en kosten besparen. Het is echter wel van belang om er een vast onderdeel in het gehele proces van te maken, zodat alle teams er in hun planning rekening mee houden en het niet overgeslagen wordt omdat er eigenlijk geen tijd meer is. Details kunnen het verschil maken.

Testen in een vroeg stadium kan veel tijd en kosten besparen
Het is vaak verrassend hoeveel informatie uit snel onderzoek naar boven komt, zeker op basis van reacties als open antwoorden. Vaak is al snel een lijn in de reacties te ontdekken en is het mogelijk om op basis daarvan goede verbeterpunten te herkennen. Dat kunnen details zijn die net het verschil kunnen maken. Regelmatig komen er duidelijke reacties binnen over de muziek, belichting, voice-over, personages of beelden die eerder niet waren opgevallen. Daarom is het altijd aan te raden een test te doen geeft Ruben aan. Het vergelijken van twee of meer concepten kan vaak ook al een sterke indicator zijn. In een vroeg stadium het juiste concept kiezen door middel van testen, kan ervoor zorgen dat je niet verder gaat met het ontwikkelen van diverse andere concepten. Dit kan heel veel tijd en kosten besparen.

Laat je commercial testen met korting via Screenforce
Bij commercialreview.nl kan een kleine test al uitgevoerd worden vanaf €299, waarbij een eerste indruk van de effecten van een commercial wordt verkregen. Een uitgebreide test naar alle soorten marketinguitingen met N=100 in een zelf gekozen doelgroep kan uitgevoerd worden voor €1250, waarbij binnen 24 uur de resultaten gedeeld worden.

Wil jij je TV-commercial uitgebreid laten (pre-)testen? Dat kan nu met 20% korting. Deze korting geldt voor een eerste test. Vraag een test aan via https://commercialreview.nl/request-test/ en zet in de algemene informatie ‘SCREENFORCE20’.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel op Marketingtribune.nl.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/05/21

Reclame in het brein: Wat werkt wel en wat werkt niet

Nieuws Onderzoek

In maart hebben Beeckestijn Business School en Neurensics een online clinic georganiseerd over de learnings voor reclames uit neuro-onderzoek onder consumenten. Omdat het overgrote deel

Topics: Reclame-effect

05/08/19

Onderzoek: hoe maak je de meest effectieve TV-commercial?

Nieuws Onderzoek

Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van TV-commercials hebben Screenforce Duitsland en salesorganisatie IP Duitsland gezamenlijk een onderzoeksproject opgezet: Mission Impact: Optimal Spot Design,

24/06/19

Screenforce roept op tot integratie A/B-testen in TV-planning voor beter effect commercial

Inspiratie Nieuws

Aan het eind van de vorige eeuw werd er in de Nederlandse markt volop geëxperimenteerd met direct respons TV. Verschillende onderzoeksprogramma’s werden opgezet om erachter

Topics: TV-reclame

19/08/22

Waarom is het tijd voor ‘Aandacht versie 2’: Aandachtwetenschap

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader geeft Karen Nelson-Field een overzicht van de onderwerpen die ze de afgelopen 12 maanden heeft behandeld. Gedurende die

Topics: Reclame-effect, ROI

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

12 september

‘Best of IBC-tour’ 2022

Van 9 tot en met 12 september vindt in RAI Amsterdam de International Broadcast Convention

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en