De belangrijkste reden waarom mensen zo veel TV-kijken is vanwege de dagelijkse stroom van hoog kwalitatieve content die tegelijkertijd, voor de consument, goedkoop is. Deze content is divers en populair, aandacht vragend en ontspannend.
En voldoende onderhoudend en informatief zodat kijkers steeds blijven kijken. Naast de behoeftes aan ontspanning en informatie voldoet TV aan nog een derde menselijke kernbehoefte: sociale interactie. Dit concludeert Deloitte in het rapport ‘TV: Why?’ op grond van recent onderzoek in Engeland uitgevoerd door GfK. Het onderzoek is parallel uitgevoerd met het onderzoek TV+ dat Deloitte in Nederland uitgevoerde in samenwerking met SPOT en Intomart GfK.
In Engeland wordt in een gemiddelde maand 6,5 miljard uur TV gekeken, inclusief het kijken via computers, tablets en smartphones. Dat zijn net zo veel uren als totaal wereldwijd besteed wordt aan social media. De doelstelling van het Deloitte onderzoek is te verklaren waarom TV, ondanks de komst van nieuwe media en nieuwe technologie, nog steeds zo’n belangrijke rol speelt in het leven van de consument.
Samenvatting
- TV biedt een dagelijkse stroom van hoog kwalitatieve maar tegelijkertijd, voor de consument, goedkope content
- Meerderheid kan zich geen leven zonder TV voorstellen
- TV is de beste manier om te ontspannen
- TV is het eerste sociale netwerk
- Meerderheid vindt kwaliteit van TV programma’s verbeterd
- Driekwart leert iets nieuws van TV programma’s
- Second screen gebruik betreft vaker inhoud van programma dan interactie met programma
- Multitasken tijdens TV kijken is niets nieuws
- TV Reclame is en blijft populair
Voor het volledige onderzoek, klik hier.