De bekende marketingeffectiviteit goeroe Peter Field is door hoofdredacteur Omar Oakes van The Media Leader in een podcast geïnterviewd naar aanleiding van zijn presentatie tijdens het The Future of TV Advertising Global 2023 event in London.
Marketingeffectiviteit database
In de podcast vertelt Peter Field hoe dat hij dertig jaar geleden begonnen is met het in kaart brengen van marketingeffectiviteit door het opzetten van een database met de Engelse EFFIE cases voor de IPA, The English Institute for Practitioners of Advertising. Zijn samenwerking met Les Binet, die het invullen van de EFFIE marketingeffectiviteit vragenlijst verplicht stelde voor alle EFFIE inzendingen, heeft vele publicaties opgeleverd en het inmiddels breed gedeelde framework dat marketeers zich moeten focussen op lange termijn merkbouw. Hun meest bekende publicatie hierover is The Long and Short of it.
TV niet terecht onder vuur
Peter Field en Les Binet hebben, gebaseerd op onderzoek data, vaak geschreven over de effectiviteit van TV. Als meest effectieve medium ligt TV vaak onder vuur, volgens Peter Field is dit niet terecht. Tijdens het The Future of TV Advertising Global 2023 event in London geeft hij een presentatie met de prikkelende titel ‘Why TV is so damned effective’. Op basis van Engelse en Australische onderzoeken maakt hij duidelijk wat de voordelen van TV zijn.
Minder aandacht aan online videoreclames
De intuïtie van veel marketeers is dat jongeren géén TV meer kijken. Volgens Field is dat deels overdreven. Ze kijken wel minder dan hun ouders maar ze kijken nog wel degelijk naar bepaalde TV-programma’s, zowel live als on demand. Uit aandachtonderzoek data blijkt dat de hoeveelheid aandacht die jongeren besteden aan online videoreclames veel minder is dan de aandacht die jongeren aan TV-reclames besteden.
TikTok
Hij vertelt in de podcast hoe je het contact met short-form content zoals dat van TikTok kunt onderzoeken. Deze content speelt ongetwijfeld een belangrijke rol in het leven van jongeren, en zal dat blijven doen, maar deze wordt op een veel oppervlakkigere manier geconsumeerd dan long-form TV-content.
Het milieu van de marketeers bepaalt inschatting mediagebruik consument
In de podcast stelt Omar Oakes de vraag of dat TV-reclame een vorm van belasting is voor arme mensen. Volgens Field is dit een nogal elitaire houding die uitgaat van het specifieke milieu waarin veel reclamemensen zich bevinden. Dat vervormt het beeld dat marketeers hebben van het mediagebruik van de gemiddelde consument. Het is een onderschatting van met hoeveel plezier de gemiddelde consument naar bepaalde TV programma’s kijkt.
Deze tekst is een samenvatting van de podcast van The Medialeader. Je kan de hele podcast hier terugluisteren.