Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/03/21
De TV-reclamemarkt is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen

De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen. Kijkend naar de schade die de pandemie in veel markten heeft aangericht, waaronder de reclamemarkt, kijkt Screenforce tevreden terug naar een TV-reclamemarkt die in 2020 met ‘maar’ 9% is gedaald. De tevredenheid zit in de snelheid waarmee de TV-markt zich hersteld heeft na een dramatische eerste helft. De TV-reclamemarkt groeide in de tweede helft van het jaar al met 3,4%, waar de eerste helft van het jaar nog daalde met 22,8%. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2020 dat op 9 maart door Screenforce is gepubliceerd. 

TV-reclamemarkt komt uit op € 753 miljoen 
De totale TV-reclamemarkt met spot en non-spotreclame is uitgekomen op € 753 miljoen, een daling van 9,1% in vergelijking met 2019. De daling heeft vooral in het tweede kwartaal plaatsgevonden. Over de eerste helft van het jaar was de daling 22,8%. Hierna volgde een eerste herstel in het derde kwartaal (+0,5%) en een verdere groei in het vierde kwartaal (+5,3%). Noemenswaardig is de bijzondere groei van de spotmarkt in het vierde kwartaal met maar liefst 8,5% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019.


Spotbestedingen en non-spotbestedingen

In 2020 is het aantal TV-adverteerders gegroeid naar 1.095. In totaal is voor € 669 miljoen geïnvesteerd in spotcampagnes op de TV- en online videoplatforms van de Screenforce broadcasters, een daling van 8,8% ten opzichte van 2019. Screenforce schrijft het snelle hertstel van de TV-bestedingen toe aan de nieuwe realiteit waar veel adverteerders in de zomer toe omschakelden. Gecombineerd met het massale bereik van TV en de centrale rol van TV juiste ten tijde van de pandemie heeft geleid tot een snel herstel van de TV-bestedingen.

De omvang van de non-spotmarkt bedroeg in 2020 € 84 miljoen, een daling van 11,6%. Deze daling was sterker dan die op de spotmarkt en is veroorzaakt door herijking van de samenwerking op de online platforms tussen broadcasters en social influencers.

Retail grootste TV-branche, Procter & Gamble grootste TV-adverteerder
De retailbranche heeft in 2020 haar nummer 1 positie verstevigd door met 4% te groeien, waar de markt met 6% daalde. Volgens de tellingen van onderzoeksbureau Nielsen investeerde de retailbranche in totaal € 978 miljoen (tariefkaar prijs) in spotcampagnes op het TV-platform. Opvallende stijgers in 2020 waren de bouwmarkt en de tuincentra (+21%). De grootste groeier was echter de medische branche, waartoe ook de vitaminen behoren. Zij besteedden 23% meer aan TV-campagnes in 2020.

Dalende branches waren onder meer financiën en consumenten elektronica. De sterkst daler was de door corona hard geraakte horeca en toerisme branche. Haar bestedingen op TV daalden met maar liefst 30%.

Adverteerders hebben het afgelopen jaar voor een waarde van € 3,9 miljard (tariefkaart prijs) geïnvesteerd. De 25 grootste TV-adverteerders zijn goed voor 30% van alle TV-bestedingen in 2020. Opvallend is dat in deze top 25 maar liefst 14 adverteerders een groei hebben laten zien in 2020. De grootste groeier in euro’s was Omega Pharma, die haar markt voor vitaminen zeer fors zag groeien. De procentueel grootste groeier was Bol.com, met een verdubbeling van de TV-bestedingen (tariefkaart prijs) van € 12,9 naar € 27,6 miljoen. Procter & Gamble was in 2020, net als in 2019 en 2018, de grootste adverteerder met TV-investering van € 85 miljoen (tariefkaart prijs).

TV-Schermtijd naar recordhoogte in 2020
In 2020 hebben we meer naar het TV-scherm gekeken, in totaal 206 minuten. Dat is 7% meer dan in 2019. Er is vooral meer gekeken tijdens de eerste lockdown. Maar ook tijdens de tweede lockdown zat Nederland massaal aan het TV-scherm gekluisterd. Nog nooit lag de TV-schermtijd zo hoog als in het afgelopen jaar.

Lineair (live) en uitgesteld bij elkaar kijken we 159 minuten per dag naar de programma’s van de TV-zenders. Dat is goed voor een stijging van 3%. Naast de TV-zenders bekijken we per dag 46 minuten content van andere platforms. Dit zijn vooral de Video On Demand platforms als Netflix, YouTube, Videoland, Disney+ en Amazon Prime. Deze vorm van kijken is met 31% sterk gegroeid ten tijden van de lockdown.


TV Jaarrapport 2020 

Download het TV Jaarrapport hier.

Begrippenlijst
In het TV Jaarrapport is een begrippenlijst opgenomen waarin de gebruikte begrippen zijn uitgelegd.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

03/05/22

A force for good: steeds meer TV-commercials stimuleren goed gedrag

Inspiratie Nieuws

Volgens de Nederlandse Reclamecode wordt onder reclame verstaan: ‘Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder

Topics: TV-reclame

Radio- en TV Planner

Op de afdeling Sales Planning & Traffic zijn wij opzoek naar een nieuwe collega! Wil

Legal Counsel

Paramount is een van de grootste entertainment bedrijven ter wereld. Wij zijn expert in het

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

7 juli

Wat is de status van het NMO? Ontdek het tijdens het webinar

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Op donderdag 7 juli

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en