Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/03/21
De TV-reclamemarkt is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen

De TV-reclamemarkt voor spot- en non-spotbestedingen is in 2020 uitgekomen op € 753 miljoen. Kijkend naar de schade die de pandemie in veel markten heeft aangericht, waaronder de reclamemarkt, kijkt Screenforce tevreden terug naar een TV-reclamemarkt die in 2020 met ‘maar’ 9% is gedaald. De tevredenheid zit in de snelheid waarmee de TV-markt zich hersteld heeft na een dramatische eerste helft. De TV-reclamemarkt groeide in de tweede helft van het jaar al met 3,4%, waar de eerste helft van het jaar nog daalde met 22,8%. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Jaarrapport 2020 dat op 9 maart door Screenforce is gepubliceerd. 

TV-reclamemarkt komt uit op € 753 miljoen 
De totale TV-reclamemarkt met spot en non-spotreclame is uitgekomen op € 753 miljoen, een daling van 9,1% in vergelijking met 2019. De daling heeft vooral in het tweede kwartaal plaatsgevonden. Over de eerste helft van het jaar was de daling 22,8%. Hierna volgde een eerste herstel in het derde kwartaal (+0,5%) en een verdere groei in het vierde kwartaal (+5,3%). Noemenswaardig is de bijzondere groei van de spotmarkt in het vierde kwartaal met maar liefst 8,5% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2019.


Spotbestedingen en non-spotbestedingen

In 2020 is het aantal TV-adverteerders gegroeid naar 1.095. In totaal is voor € 669 miljoen geïnvesteerd in spotcampagnes op de TV- en online videoplatforms van de Screenforce broadcasters, een daling van 8,8% ten opzichte van 2019. Screenforce schrijft het snelle hertstel van de TV-bestedingen toe aan de nieuwe realiteit waar veel adverteerders in de zomer toe omschakelden. Gecombineerd met het massale bereik van TV en de centrale rol van TV juiste ten tijde van de pandemie heeft geleid tot een snel herstel van de TV-bestedingen.

De omvang van de non-spotmarkt bedroeg in 2020 € 84 miljoen, een daling van 11,6%. Deze daling was sterker dan die op de spotmarkt en is veroorzaakt door herijking van de samenwerking op de online platforms tussen broadcasters en social influencers.

Retail grootste TV-branche, Procter & Gamble grootste TV-adverteerder
De retailbranche heeft in 2020 haar nummer 1 positie verstevigd door met 4% te groeien, waar de markt met 6% daalde. Volgens de tellingen van onderzoeksbureau Nielsen investeerde de retailbranche in totaal € 978 miljoen (tariefkaar prijs) in spotcampagnes op het TV-platform. Opvallende stijgers in 2020 waren de bouwmarkt en de tuincentra (+21%). De grootste groeier was echter de medische branche, waartoe ook de vitaminen behoren. Zij besteedden 23% meer aan TV-campagnes in 2020.

Dalende branches waren onder meer financiën en consumenten elektronica. De sterkst daler was de door corona hard geraakte horeca en toerisme branche. Haar bestedingen op TV daalden met maar liefst 30%.

Adverteerders hebben het afgelopen jaar voor een waarde van € 3,9 miljard (tariefkaart prijs) geïnvesteerd. De 25 grootste TV-adverteerders zijn goed voor 30% van alle TV-bestedingen in 2020. Opvallend is dat in deze top 25 maar liefst 14 adverteerders een groei hebben laten zien in 2020. De grootste groeier in euro’s was Omega Pharma, die haar markt voor vitaminen zeer fors zag groeien. De procentueel grootste groeier was Bol.com, met een verdubbeling van de TV-bestedingen (tariefkaart prijs) van € 12,9 naar € 27,6 miljoen. Procter & Gamble was in 2020, net als in 2019 en 2018, de grootste adverteerder met TV-investering van € 85 miljoen (tariefkaart prijs).

TV-Schermtijd naar recordhoogte in 2020
In 2020 hebben we meer naar het TV-scherm gekeken, in totaal 206 minuten. Dat is 7% meer dan in 2019. Er is vooral meer gekeken tijdens de eerste lockdown. Maar ook tijdens de tweede lockdown zat Nederland massaal aan het TV-scherm gekluisterd. Nog nooit lag de TV-schermtijd zo hoog als in het afgelopen jaar.

Lineair (live) en uitgesteld bij elkaar kijken we 159 minuten per dag naar de programma’s van de TV-zenders. Dat is goed voor een stijging van 3%. Naast de TV-zenders bekijken we per dag 46 minuten content van andere platforms. Dit zijn vooral de Video On Demand platforms als Netflix, YouTube, Videoland, Disney+ en Amazon Prime. Deze vorm van kijken is met 31% sterk gegroeid ten tijden van de lockdown.


TV Jaarrapport 2020 

Download het TV Jaarrapport hier.

Begrippenlijst
In het TV Jaarrapport is een begrippenlijst opgenomen waarin de gebruikte begrippen zijn uitgelegd.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/10/17

TV meest effectieve medium in digitale landschap

Kennis Nieuws

Traditionele media hebben zich aangepast aan het digitale landschap en zijn daardoor nog effectiever geworden. TV blijft het meest effectieve massamedium en presteert het beste

Topics: ROI, TV-reclame

30/05/16

Eerste release online video campagnedata per 1 juni van start

Onderzoek

Als eerste in de wereld gaat Stichting Kijkonderzoek (SKO) dagelijks kijkcijfers leveren voor online bekeken commercials en campagnes. De eerste release van de online video

Topics: Kijkcijfers, Online Video

29/07/19

Conclusie top 5 best gelezen onderzoeks- artikelen: aandacht is nieuwe currency

Nieuws Onderzoek

Op zoek naar leestips en inspiratie? Screenforce heeft de vijf best gelezen onderzoekartikelen op onze website van het afgelopen half jaar op een rij gezet.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met