Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/11/15
TV-reclames vooral thematisch van karakter
Adverteerders verkiezen klassieke thematische tv-campagnes boven reclames gericht op introducties of directe transacties. Van de 650 nieuwe commercials die in oktober 2015 werden uitgezonden, is meer dan 40 procent thematische van karakter.

Na thematisch tv-reclames werden introductiecommercials (33 procent) het meest ingezet, gevolgd door actiematige tv-commercials (24 procent). Veel tv-reclames worden bovendien gevolgd door een tag-on.

Dat blijkt uit een analyse van mediaonderzoeksbureau Adfact. Adverteerders zetten tv vooral in om kennis en attitude van de consument te beïnvloeden door middel van narratieve (verhalende) commercials. Veruit de zwaarst ingezette thematische tv-campagne was van TUI met hun reclame ‘Ontdek wat TUI met je doet’. De bruto mediawaarde van de reisorganisatie aan deze commercial bedroeg in oktober 5,6 miljoen euro.

In oktober waren 218 nieuwe commercials gericht op het introduceren van een product of dienst. De meest zichtbare introductiecampagne was een nieuwe anti-transpirant deodorant van Axe. De bruto mediawaarde van de producent van onder meer deodorant en parfum aan deze commercial bedroeg in oktober 2,5 miljoen euro.

Ten slotte werden in de maand oktober 160 tv-commercials ingezet met als doel een actie te communiceren. De Nederlandse supermarktketen Plus was met hun campagne “Plus groente en fruit variatie voordeel weken” één van de meest zichtbare nieuwe actiecampagnes van oktober.

Opvallend is verder dat van de onderzochte 650 nieuwe commercials ruim een kwart (26 procent) een zogenoemde tag-on hebben ingezet. Een tag-on is een kort extra stukje dat na uitzending van een hoofdcommercial verderop in het reclame blok wordt vertoond. De tag-on had in de meeste gevallen, 120 van de 170, een duidelijke call to action van ga naar de website en/of winkel.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/11/12

Waarom is TV-kijken zo populair?

SPOT topic targetted tv

Onderzoek

De belangrijkste reden waarom mensen zo veel TV-kijken is vanwege de dagelijkse stroom van hoog kwalitatieve content die tegelijkertijd, voor de consument, goedkoop is. Deze

Topics: Kijkcijfers, TV-reclame

19/10/15

Meer betrokkenheid TV-reclame dan online videoreclame

SPOT Video Advertising

Onderzoek

Uit nieuw biometrisch onderzoek blijkt dat kijkers viermaal zo veel betrokken zijn bij traditionele TV-commercials dan bij online videoreclame op Facebook.

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

18/09/17

Bereik en effectiviteit TV onmisbaar in digitale wereld

Afstandbediening

Nieuws Onderzoek

Het is onmiskenbaar dat beeldschermen een integraal onderdeel zijn van het leven van de consument, variërend van smartphones en social media tot TV en streaming

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

14 oktober

Ster Focus op 2026

Op dinsdag 14 oktober is het zo ver: dan organiseert Ster wederom het online evenement ‘Ster

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met