Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/05/19
Thinkbox onderzoek: het effect van TV-reclame voor kleine bedrijven

Een nieuwe econometrische analyse over de effectiviteit van reclame voor kleine bedrijven, uitgevoerd door Data2Decisions, een wereldwijd label van Dentsu Aegis Network, heeft veel waardevolle inzichten en praktische tips opgeleverd. Kleinere bedrijven die willen dat hun merken groeien kunnen daar hun voordeel mee doen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat door de onderzochte merken 66% van het totale reclamebudget werd uitgegeven aan TV, terwijl 80% van alle uit reclame voortvloeiende verkopen door TV wordt gegenereerd.

Bijdrage aan verkoop is groter dan investering
Het onderzoek, Supercharge: transform your business with TV, werd in opdracht van Thinkbox, de Britse marketingorganisatie voor commerciële TV, uitgevoerd door Data2Decisions, specialist in het meten van de effectiviteit van marketing. De hoofdconclusie: TV-reclame is verantwoordelijk voor 80% van de uit reclame voortvloeiende verkopen terwijl maar 66% van het reclamebudget aan TV-reclame wordt besteed. Data2Decisions heeft ook gekeken naar de performance van andere kanalen. Wat blijkt: andere online/below the line kanalen (internet search, affiliate marketing, display, CRM) nemen 17% van het budget in beslag en genereren 6% van de door reclame veroorzaakte sales.

300 campagnes van 78 kleine adverteerders
Data2Decisions voerde een econometrische analyse uit over 78 merken en 300 campagnes van kleine bedrijven, waarbij zowel naar de korte termijn als de effecten over de langere termijn (drie jaar) werd gekeken. Als definitie voor kleine bedrijven hanteerde het bureau bedrijven die een merkomvang hebben van minder dan 1% van de marktleiders; de kleinste 10% bedrijven in de database van D2D.

Belangrijkste resultaten

  1. TV genereert het merendeel van uit reclame voortvloeiende verkopen
    Binnen de 78 kleine bedrijven die Data2Decisions heeft onderzocht, werd 66% van het totale budget uitgegeven aan TV, maar TV genereerde 80% van alle uit reclame voortvloeiende verkopen.
  2. Pas TV toe als andere vraag-stimulerende kanalen zijn verzadigd
    Sommige kanalen zijn effectief bij lage investeringen (bijvoorbeeld search, CRM, display en affiliate marketing), maar raken snel verzadigd en leveren dan weinig extra resultaat meer op. Het aandeel van TV in het totale budget neemt af naar mate het totale budget zakt (circa 50% van een totaal budget van £100k bijvoorbeeld). Data2Decisions adviseert echter dat het aandeel van TV moet groeien naar mate het totale budget toeneemt. De return on investment vlakt bij TV pas bij veel hogere bedragen af dan bij andere kanalen.
  3. Richt je eerst op merkbekendheid
    Kleinere bedrijven moeten TV-reclame in eerste instantie inzetten om merkbekendheid te creëren en pas later om consumenten te activeren. Het effect van TV als het om activatie gaat neemt toe met 14% als de activatiecampagne volgt op een merkbekendheid-campagne.
  4. Begin met ‘korte’ reclames
    Adverteerders die voor het eerst starten met TV-reclame, kunnen zich het beste beperken tot spots van maximaal 30 seconden. Het onderzoek van D2D wijst uit dat 20 seconden de optimale lengte is qua ROI. Het optimum hangt daarbij wel af van de complexiteit van de reclameboodschap.
  5. Doe je voordeel met de seizoensontwikkelingen
    De verschillende branches moeten goed kijken naar seizoensaspecten als het gaat om GRP tarieven en verkoopacties. De beste maanden voor FMCG zijn bijvoorbeeld juli en augustus, de retail piekt in december en finance moet het vooral hebben van februari en maart, aldus D2D.
  6. Kort en krachtig verdient de voorkeur
    Om maximaal voordeel te halen uit seizoenseffecten, moeten adverteerders in eerste instantie inzetten op een korte en krachtige burst-campagne die wordt uitgerold op het optimale moment. Een langere reeks van kleinere campagnes, uitgesmeerd over een langere periode, heeft minder effect. Volgens het onderzoek kunnen bedrijven die de weg naar boven hebben gevonden, hun aandacht wat meer verschuiven van incidentele krachtige campagnes naar een meer continue aanwezigheid op TV.

Waardevolle handvatten voor bedrijven
“Kleine bedrijven kunnen er op vertrouwen dat TV voor hen het beste presteert” zegt Matt Hill, Director of Research and Planning bij Thinkbox. “Dit onderzoek toont op basis van echte bedrijfsresultaten aan dat TV een enorme impact heeft op de groei van kleine bedrijven. Als zodanig biedt het onderzoek waardevolle handvatten voor bedrijven die maximaal willen profiteren van het supercharging-potentieel van TV.

Maximale ROI voor kleine bedrijven
Katherine Munford, Managing Director van Data2Decisions, voegt toe: “Het Supercharge-onderzoek toont aan dat kleine bedrijven met alle vertrouwen in TV kunnen investeren. Het blijkt het meest effectieve kanaal te zijn voor kleine bedrijven die hun merk willen opbouwen. Het onderzoek omvat een aantal eenvoudige richtlijnen waarmee kleine bedrijven een maximale ROI kunnen behalen uit hun investering in TV-reclame.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op advanced-television.com.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/02/19

Update ROI TV-Analyzer nieuwe campagnes: ROI net zo hoog als in 2012

Nieuws Onderzoek Kennis

Volgens nieuw Duits onderzoek levert investeren in TV-reclame voor FMCG producten zowel op de korte als op de lange termijn geld op. De korte termijn

Topics: Reclame-effect, ROI

24/09/18

Nieuwe ROI analyse Les Binet: verhouding brand building versus sales activation

Nieuwe ROI analyse Les Binet (3)

Nieuws Onderzoek Kennis

De gelauwerde marketingexpert Les Binet deelt in een interview zijn laatste bevindingen over de optimale balans tussen brand building en sales activation reclames. Ook vertelt

Topics: Reclame-effect, ROI

31/07/18

Onderzoek Ebiquity toont welke branches ROI kunnen verhogen met inzet TV

Nieuw onderzoek Ebiquity toont welke branches hun ROI kunnen verhogen met inzet TV

Nieuws Onderzoek Kennis

Het toonaangevende marketing analytics bureau Ebiquity heeft in opdracht van het Australische ThinkTV een uitgebreide ROI-analyse gedaan waarbij gekeken is naar de campagnes van 21

Topics: Reclame-effect, ROI

24/11/17

TV verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle door reclame gegenereerde winst

TV-spotmarkt groeit met 6,8% in eerste kwartaal 2018

Nieuws Onderzoek

In vergelijking met alle andere media-investeringen is TV-reclame het meest effectief, zowel qua korte als qua langetermijneffecten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de effecten

Topics: ROI, TV-reclame

04/05/18

Niet de TV maar de direct response-bestedingen verschuiven naar online

Nieuws Onderzoek

Een onthullende analyse van Samuel Scott   De bewering dat de reclamebestedingen zijn verplaatst van TV naar online klopt niet, en dat staat los van

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

28/10/19

Dramatische daling van Effie-waardige campagnes komt door volgzaamheid in vak

Nieuws

Het tijdperk van fact-based advertising en big data klinkt als een gouden tijd voor een resultaatgerichte prijs als de Effie. Toch werd voor de aankomende

Topics: TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met