Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/05/19
Thinkbox onderzoek: het effect van TV-reclame voor kleine bedrijven

Een nieuwe econometrische analyse over de effectiviteit van reclame voor kleine bedrijven, uitgevoerd door Data2Decisions, een wereldwijd label van Dentsu Aegis Network, heeft veel waardevolle inzichten en praktische tips opgeleverd. Kleinere bedrijven die willen dat hun merken groeien kunnen daar hun voordeel mee doen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat door de onderzochte merken 66% van het totale reclamebudget werd uitgegeven aan TV, terwijl 80% van alle uit reclame voortvloeiende verkopen door TV wordt gegenereerd.

Bijdrage aan verkoop is groter dan investering
Het onderzoek, Supercharge: transform your business with TV, werd in opdracht van Thinkbox, de Britse marketingorganisatie voor commerciële TV, uitgevoerd door Data2Decisions, specialist in het meten van de effectiviteit van marketing. De hoofdconclusie: TV-reclame is verantwoordelijk voor 80% van de uit reclame voortvloeiende verkopen terwijl maar 66% van het reclamebudget aan TV-reclame wordt besteed. Data2Decisions heeft ook gekeken naar de performance van andere kanalen. Wat blijkt: andere online/below the line kanalen (internet search, affiliate marketing, display, CRM) nemen 17% van het budget in beslag en genereren 6% van de door reclame veroorzaakte sales.

300 campagnes van 78 kleine adverteerders
Data2Decisions voerde een econometrische analyse uit over 78 merken en 300 campagnes van kleine bedrijven, waarbij zowel naar de korte termijn als de effecten over de langere termijn (drie jaar) werd gekeken. Als definitie voor kleine bedrijven hanteerde het bureau bedrijven die een merkomvang hebben van minder dan 1% van de marktleiders; de kleinste 10% bedrijven in de database van D2D.

Belangrijkste resultaten

  1. TV genereert het merendeel van uit reclame voortvloeiende verkopen
    Binnen de 78 kleine bedrijven die Data2Decisions heeft onderzocht, werd 66% van het totale budget uitgegeven aan TV, maar TV genereerde 80% van alle uit reclame voortvloeiende verkopen.
  2. Pas TV toe als andere vraag-stimulerende kanalen zijn verzadigd
    Sommige kanalen zijn effectief bij lage investeringen (bijvoorbeeld search, CRM, display en affiliate marketing), maar raken snel verzadigd en leveren dan weinig extra resultaat meer op. Het aandeel van TV in het totale budget neemt af naar mate het totale budget zakt (circa 50% van een totaal budget van £100k bijvoorbeeld). Data2Decisions adviseert echter dat het aandeel van TV moet groeien naar mate het totale budget toeneemt. De return on investment vlakt bij TV pas bij veel hogere bedragen af dan bij andere kanalen.
  3. Richt je eerst op merkbekendheid
    Kleinere bedrijven moeten TV-reclame in eerste instantie inzetten om merkbekendheid te creëren en pas later om consumenten te activeren. Het effect van TV als het om activatie gaat neemt toe met 14% als de activatiecampagne volgt op een merkbekendheid-campagne.
  4. Begin met ‘korte’ reclames
    Adverteerders die voor het eerst starten met TV-reclame, kunnen zich het beste beperken tot spots van maximaal 30 seconden. Het onderzoek van D2D wijst uit dat 20 seconden de optimale lengte is qua ROI. Het optimum hangt daarbij wel af van de complexiteit van de reclameboodschap.
  5. Doe je voordeel met de seizoensontwikkelingen
    De verschillende branches moeten goed kijken naar seizoensaspecten als het gaat om GRP tarieven en verkoopacties. De beste maanden voor FMCG zijn bijvoorbeeld juli en augustus, de retail piekt in december en finance moet het vooral hebben van februari en maart, aldus D2D.
  6. Kort en krachtig verdient de voorkeur
    Om maximaal voordeel te halen uit seizoenseffecten, moeten adverteerders in eerste instantie inzetten op een korte en krachtige burst-campagne die wordt uitgerold op het optimale moment. Een langere reeks van kleinere campagnes, uitgesmeerd over een langere periode, heeft minder effect. Volgens het onderzoek kunnen bedrijven die de weg naar boven hebben gevonden, hun aandacht wat meer verschuiven van incidentele krachtige campagnes naar een meer continue aanwezigheid op TV.

Waardevolle handvatten voor bedrijven
“Kleine bedrijven kunnen er op vertrouwen dat TV voor hen het beste presteert” zegt Matt Hill, Director of Research and Planning bij Thinkbox. “Dit onderzoek toont op basis van echte bedrijfsresultaten aan dat TV een enorme impact heeft op de groei van kleine bedrijven. Als zodanig biedt het onderzoek waardevolle handvatten voor bedrijven die maximaal willen profiteren van het supercharging-potentieel van TV.

Maximale ROI voor kleine bedrijven
Katherine Munford, Managing Director van Data2Decisions, voegt toe: “Het Supercharge-onderzoek toont aan dat kleine bedrijven met alle vertrouwen in TV kunnen investeren. Het blijkt het meest effectieve kanaal te zijn voor kleine bedrijven die hun merk willen opbouwen. Het onderzoek omvat een aantal eenvoudige richtlijnen waarmee kleine bedrijven een maximale ROI kunnen behalen uit hun investering in TV-reclame.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op advanced-television.com. Het onderzoek kan worden gedownload op de site van thinkbox.tv.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/02/19

Update ROI TV-Analyzer nieuwe campagnes: ROI net zo hoog als in 2012

Kennis Nieuws Onderzoek

Volgens nieuw Duits onderzoek levert investeren in TV-reclame voor FMCG producten zowel op de korte als op de lange termijn geld op. De korte termijn

Topics: Reclame-effect, ROI

24/09/18

Nieuwe ROI analyse Les Binet: verhouding brand building versus sales activation

Kennis Nieuws Onderzoek

De gelauwerde marketingexpert Les Binet deelt in een interview zijn laatste bevindingen over de optimale balans tussen brand building en sales activation reclames. Ook vertelt

Topics: Reclame-effect, ROI

31/07/18

Onderzoek Ebiquity toont welke branches ROI kunnen verhogen met inzet TV

Kennis Nieuws Onderzoek

Het toonaangevende marketing analytics bureau Ebiquity heeft in opdracht van het Australische ThinkTV een uitgebreide ROI-analyse gedaan waarbij gekeken is naar de campagnes van 21

Topics: Reclame-effect, ROI

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

19/07/22

Aandacht elasticiteit: De kip of ei vraag van de aandachteconomie

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader legt Karen Nelson-Field uit dat de vraag wat het belangrijkste is voor de effectiviteit van een campagne, media

Topics: Reclame-effect, ROI

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en