Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

14/07/15
Uitgesteld TV-kijken gemeten tot 28 dagen na uitzending

SKO breidt per 17 juli 2015 de rapportage over het uitgesteld kijken via het tv-scherm uit naar 28 dagen na uitzending. Deze belangrijke innovatie in het kijkonderzoek geeft nog meer inzicht in het veranderend kijkgedrag.

Sinds januari 2015 meet GfK voor SKO het uitgesteld kijken tot en met 28 dagen na de oorspronkelijke uitzending. Met ingang van 17 juli 2015 levert SKO deze data dagelijks aan de markt. De uitbreiding van de meetperiode voor uitgesteld kijken levert aanvullende, waardevolle informatie op over een langere periode waarin TV-content op een later moment via de TV wordt bekeken.

De standaard rapportage van SKO verandert niet en zal het zogenaamde KijkTotaal blijven. Dit betreft het kijken op de dag zelf en de daaropvolgende 6 dagen. De data over uitgesteld kijken tot en met 28 dagen na uitzending zijn data waarmee vooral programmamakers en zenders kunnen inzien wat er gedurende die weken met hun content gebeurt. Meer informatie over ontwikkelingen in het uitgesteld kijkgedrag via het TV-scherm is te lezen in de nieuwe brochure ‘Trends in uitgesteld kijken via de televisie’.

SKO directeur Bas de Vos: “Het nog nauwkeuriger rapporteren over uitgesteld kijken via het TV-scherm is de eerste van een reeks belangrijke innovaties in het bestaande kijkonderzoek. Daarmee maken we het Kijkonderzoek toekomstbestendig”.

Uitgesteld kijken

SKO rapporteert uitgesteld kijken (UGK) sinds 2008. Het betreft het kijken naar TV-content op een tv scherm op een later moment dan waarop deze programma’s worden uitgezonden. Dit kan op verschillende manieren. Het kan gaan om ‘bijna live’ kijken, dat wil zeggen verder kijken na een korte onderbreking. Andere vormen van uitgesteld kijkgedrag zijn het kijken naar een film die een week daarvoor op de harddisk is opgeslagen, naar een programma ‘on demand’ via de set-top box, de connected-tv, of andere apparaten die op de televisie zijn aangesloten zoals een gameconsole, mediacenter of dongle voor de tv (Apple TV, Google Chromecast etc.). Het terugkijken op dezelfde dag van uitzending of op één van de zes daaropvolgende dagen wordt in de prestaties van de zender meegerekend. Ten behoeve van betrokken softwarebureaus geeft SKO richtlijnen uit voor de bewerking en rapportage van het uitgesteld kijken tot en met 28 dagen na uitzending. Deze richtlijnen kunnen worden geraadpleegd op www.kijkonderzoek.nl onder “uitgesteld kijken”.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/01/17

Jaaroverzicht kijkcijfers 2016: gemiddeld 183 minuten per dag TV

screenforce-sko-jaarcijfers-2016

Onderzoek

De Nederlander keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag TV (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7% lager dan in 2015. De daling

Topics: Kijkcijfers, Online Video

24/04/17

SKO start met fusie van TV en online kijkcijfers

Nieuws

Stichting KijkOnderzoek (SKO) levert vanaf 21 april een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en TV kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd.

Topics: Kijkcijfers, Online Video

11/12/17

Kloof tussen mediaprofessionals en gewone man

Kloof tussen mediaprofessional en gewone man

Nieuws

Net zoals de bewoners van de Amsterdamse grachtengordel slecht kunnen invoelen hoe de gewone man of vrouw in de provincie over Zwarte Piet denkt, schatten

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

13 november

Marketing & Effie Live! 

Ontdek de grenzeloze wereld van marketing op het MarketingLive! congres, waar elk jaar het motto ‘Bright

9 -
10 december

The Future Of TV Advertising

Al meer dan 15 jaar is The Future of TV Advertising Global hét internationale event waar

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met