Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/01/17
Jaaroverzicht kijkcijfers 2016: gemiddeld 183 minuten per dag TV

De Nederlander keek in 2016 gemiddeld 183 minuten per dag TV (3 uur en 3 minuten). Dit is 3,7% lager dan in 2015. De daling is minder sterk dan vorig jaar. Er hebben twee grote sportevenementen in 2016 plaatsgevonden: het EK Voetbal en de Olympische Zomerspelen.

Een van de oorzaken voor de daling in kijktijd is het vaker bekijken van video on demand op het Tv-scherm en het vaker via andere apparaten online kijken van TV-programma’s en andere video content. Beide zitten niet in de hierboven gerapporteerde kijktijd. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzending steeg van 6,1% (2015) naar 6,9% van de totale kijktijd.

De TV-schermtijd ofwel de totale tijd die voor het TV-scherm werd doorgebracht was 192 minuten over de gehele dag in 2016. Daarin zit naast de kijktijd (inclusief live en uitgesteld kijken), ook de tijd aan het bekijken van bijvoorbeeld overige video on demand via het TV-scherm. De overige kijktijd, waaronder de kijkminuten naar on demand diensten vallen, bedroeg 9 minuten in 2016.

Meest bekeken programma’s in 2016
De top-25 meest bekeken programma’s in 2016 wordt aangevoerd door Eurovisie Songfestival Finale van 14 mei 2016 met 4.286.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Voetbal EK Finalewedstrijd Portugal –Frankrijk van 10 juli 2016 met 4.236.000 kijkers.

Meest uitgesteld bekeken programma’s in 2016
Wie Is De Mol van 20 februari 2016 is het meest uitgesteld bekeken programma met 1.091.000 kijkers die uitgesteld keken binnen 6 dagen na uitzenddag. Het programma dat het meest uitgesteld is bekeken binnen 7-27 dagen na uitzenddag is Flikken Rotterdam van 15 januari 2016 met 157.000 kijkers die uitgesteld keken in deze periode.

Marktaandelen zenders
Het marktaandeel in de avond (18:00- 24:00 uur) van de Publieke Omroep stijgt van 34,1% naar 35,1%. RTL Nederland daalt van 29,2% naar 28,6% en SBS stijgt van 18,4% naar 18,5%. NPO 1 heeft het hoogste marktaandeel, zowel gedurende de dag (21,9%) als de avond (24,1%). De SKO Light zenders bereikten gezamenlijk gemiddeld per maand 73,0% van de Nederlandse bevolking. Het marktaandeel van deze zendergroep is in 2016 uitgekomen op 3,9%.

Download pdf met het volledige jaaroverzicht.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/03/19

TV-reclamemarkt komt in 2018 uit op €821 miljoen

Nieuws Persberichten

De TV-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op € 821 miljoen. Hiermee stijgt de markt met 3% in vergelijking met 2017. De

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

30/05/16

Eerste release online video campagnedata per 1 juni van start

Onderzoek

Als eerste in de wereld gaat Stichting Kijkonderzoek (SKO) dagelijks kijkcijfers leveren voor online bekeken commercials en campagnes. De eerste release van de online video

Topics: Kijkcijfers, Online Video

18/01/21

SKO Jaarrapport TV 2020: Nederlander kijkt 160 minuten per dag TV

Kennis Nieuws

De Nederlander keek in 2020 gemiddeld 160 minuten per dag naar TV-zenders (2 uur en 40 minuten); dit is 4 minuten meer dan in 2019.

Topics: Kijkcijfers

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met