Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/09/23
Vernieuwingen, verhuizingen en populaire thema’s; een kijkje in de najaarsprogrammering van 2023

Terwijl tot half september de mussen nog van het dak vielen, is op de meeste zenders de najaarsprogrammering al volop van start gegaan. Traditiegetrouw gaat de programmering op de ‘commerciële’ zenders in de laatste week van augustus rigoureus om. Bij de publieke omroep gaat dat wat geleidelijker. De hoogste tijd om de balans op te maken van de keuzes die Talpa Network, NPO en RTL gemaakt hebben.

Thema’s

Dating & Reizen
Dat het thema dating & reizen hot is, is van de zomer wederom gebleken door het succes van het afgelopen seizoen van B&B Vol Liefde. Al zullen de zenders op voorhand niet geweten hebben hoe succesvol het seizoen van deze zomer zou zijn toen zij de programmering voor het najaar bestelden. RTL 4 pakte direct door met Samen Uit, Samen Thuis, van de makers van B&B Vol Liefde. Dat een nieuw programma in hetzelfde thema, van dezelfde producent, geen garantie is voor succes is helaas gebleken uit het feit dat RTL na 2 weken heeft besloten het programma te verhuizen naar de rand van de programmering en toont maar weer aan hoe lastig het kan zijn om van een programma een succes te maken. Ondertussen gaat RTL onverstoord verder in het genre, want ook voor een nieuwe winterversie van B&B Vol Liefde wordt druk naar kandidaten gezocht.

Boer zoekt Vrouw Europa

Ook de NPO heeft (in)gezien dat reizen en dating een waardevolle combinatie kan zijn. Zo gaat Boer Zoekt Vrouw dit seizoen ook weer voor het eerst sinds 2016 over de grens, Europa in. De NPO is sowieso dol op reizen. Zo gaat Floortje, nu het weer kan, weer Naar Het Eind Van De Wereld. André van Duin en Janny van der Heijden gaan dit najaar de landsgrens over met Denkend Aan Zwitserland en Francis van Broekhuizen naar Lourdes.

Historie
Dat ook historie een populair thema is, bleek uit het grote succes van Het Verhaal van Nederland. Daar borduurt de NPO dit najaar verder op door met Het Verhaal Van Nederland: Oranje-Nassau. Maar ook Huub Stapel komt met mooie titels als Langs de IJssel en De Grooten Tour Van De Gebroeders de Witt. Bovendien krijgt Het Geheim Van De Meester ook weer een nieuw seizoen.

Luchtigheid
Opvallend is het aangekondigde Goed Nieuws Vandaag dat op SBS6 in de vooravond van start zal gaan. SBS6 speelt hiermee in op een steeds grotere behoefte, vooral onder jongeren, om meer te focussen op het positieve. Wat luchtiger en minder op al het leed in de wereld. Dat luchtigheid goed werkt is ook terug te zien in de toenemende populariteit van satire, met Even Tot Hier, De Avondshow met Arjen Lubach en ook oudgediende Dit Was Het Nieuws, die maar blijft scoren. Maar ook Van Roosmalen & Groenteman (the artists formerly known as Media Inside), die gepromoveerd zijn naar de maandagavond van NPO3.

Live
Dat live bij uitstek lineair wordt bekeken bewees de NPO al meermalen met De Passion. In het voorjaar probeerde de NPO dat succes uit te bouwen met De Passion: Hemelvaart. Ook dit najaar keek de NPO naar live events om de programmering te versterken, met Dagboek Van Een Herdershond Live. Zowel De Passion: Hemelvaart, als Dagboek van een Herdershond Live waren een minder groot succes dan De Passion en het is dan ook de vraag of de NPO deze strategie van live events nog een kans zal geven, naast De Passion.

En de prijs voor breedst inzetbare presentator? Die gaat naar Maarten van Rossem, die na zijn rol bij De Slimste Mens op NPO1, op NPO2 nu, na het overlijden van zijn zus, met zijn broer verder gaat als De Broeders van Rossem en bovendien te zien zal zijn op NPO3 met Wortelboer & van Rossem, waarin van Rossem en Emma Wortelboer de verschillen onderzoeken tussen vroeger en nu. Van Rossem en Wortelboer bleken een klik te hebben toen Wortelboer meedeed aan De Slimste Mens. Later waren zij samen te gast bij Boerderij van Dorst, waar ze ook veel positieve reacties op kregen.

Vernieuwing 

De meeste vernieuwing is terug te vinden op SBS6. De zender is duidelijk aan het investeren in nieuwe titels. Date Smakelijk in de vooravond (geen reizen, maar wel daten – inspelend op het succes van First Dates), maar ook het eerdergenoemde Goed Nieuws Vandaag om 18 uur.

Foto: William Rutten

Na het succes van De Erfgenaam op RTL 4, waar dit najaar ook weer een nieuw seizoen van wordt uitgezonden, komt SBS6 met Waar Is Mijn Erfenis? Een mooi voorbeeld van hoe een zender met een eigen sausjes eenzelfde thema benadert: dichterbij, gericht op het aanpakken van een conflict zoals Mr Frank Visser dat ook doet.

En dan de spannendste zet van de zender: in de loop van oktober de start van De Bondgenoten wat lijkt te willen aanhaken op het succes van De Verraders en spelelementen van het even succesvolle Expeditie Robinson bevat waarbij kandidaten eerst moeten samenwerken en daarna elkaar moeten bestrijden. En dat horizontaal geprogrammeerd in de vooravond. Een ‘bold move’. Leuk dat ze nieuwe dingen proberen.
Ook het kleine zusje van SBS 6, Net 5, komt met een nieuw programma, Jelka op Eigen Houtje, waarin Jelka van Houten mensen helpt met een home make-over.

De NPO zet veel in op vertrouwde titels, waarbij de meest succesvolle titels duidelijk een prominentere plek in het schema hebben gekregen. Ook zet de NPO in op het uitbouwen van succesformules met bijvoorbeeld Denkend aan Zwitserland en Het Verhaal van Nederland: Oranje-Nassau.
Daarnaast zet de NPO, zoals je mag verwachten, ook in op vernieuwing, waarbij Hotel Hollandia misschien nog wel het meest in het oog springt: een nieuwe zaterdagavondshow met een mix van drama, satire en talkshow, in een fictief hotel waar elke week bekende Nederlanders ‘inchecken’ die die week in het nieuws zijn.
Op maatschappelijk gebied komt de NPO ook weer met een indrukwekkend rol aan titels, waaronder Frans Bauer – Een Leven Zonder Letters waarmee laaggeletterdheid onder de aandacht wordt gebracht en Bij Ons op het AZC.

Op de RTL-zenders zijn juist veel vertrouwde titels te zien zoals Holland’s Got Talent, Oh, Wat een Jaar! En Expeditie Robinson op RTL 4. En op RTL 5 Voor De Rechter, Ewout en Five Days Inside. Niet gek, gezien het succes van de zenders het afgelopen jaar.

Verhuizingen

Naast opvallende thema’s en programma’s vallen ook een aantal schemawijzigingen op.
Waar de NPO vorig najaar nog een grote stoelendans heeft gedaan over de zenders heen, zijn de wijzigingen daar vooral binnen de schema’s van de zenders.

NPO3 lijkt eieren voor zijn geld gekozen te hebben met Hunted, door deze te verplaatsen naar woensdag, nadat deze vorig jaar op zijn traditionele uitzenddag maandag opeens tegenover Expeditie Robinson stond. Die laatste is, na het uitstapje naar de maandag afgelopen najaar, echter weer teruggezet op de vertrouwde plek op zondagavond.

Beste zangers is na 3 jaar ook terug naar zijn vertrouwde plek in het schema, op de zaterdagavond. Met het toenemende succes van het programma in de afgelopen jaren heeft de NPO er overduidelijk vertrouwen in dat deze mee kan dingen naar het hoogste zenderaandeel op de zaterdagavond.

Op RTL 4 keert I Can See Your Voice, na een seizoen op woensdag te hebben gestaan, terug naar de donderdag waar het qua gevoel beter aansluit zo richting het weekend. Opmerkelijk is verder een nieuw seizoen van het Spaanse Dorp (Zarra) in de najaarsprogrammering. Daar is in de zomer, waar het programma zijn eerste twee seizoenen heeft gehad, geen plek meer nu daar B&B Vol Liefde staat. Best spannend, want dat Slow TV het goed doet in de zomer (B&B Vol Liefde, We Zijn er Bijna) garandeert niet direct ook succes in het competitievere najaar.

I Can See Your Voice

Maar er is niet alleen verhuisd binnen de schema’s van een aantal zenders. Een aantal titels heeft ook een nieuw thuis gekregen: na een uitstapje naar Viaplay voor 1 seizoen is Dragons’ Den terug op NPO1 nadat Viaplay aankondigde alle lokale producties af te bestellen. En Beter Laat Dan Nooit is verhuisd van RTL 4 naar SBS6.

En dan zijn er nog zoveel meer programma’s die hier niet de revue gepasseerd zijn, voor het totaaloverzicht kun je de programmaschema’s van de zenders raadplegen. Genoeg te beleven dus weer op de Nederlandse televisie. Heel veel kijkplezier!

Door: Cornélie Klercq-Bakker

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met