Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/11/15
Zaterdag 21 november World Television Day
Zaterdag 21 november is het World Televison Day, zoals uitgeroepen door de VN in 1996. Voor de derde keer bundelen de Europese Broadcast (EBU), Vereniging van commerciële televisie in Europa (VCT) en EGTA, de vereniging van TV en radio sales houses hun krachten om deze dag te vieren. 

Lokale TV-marketingorganisaties als SPOT haken hierop in. Thema van dit jaar is Millennials. Speciaal voor deze dag is een video van 30 seconden gemaakt, waarin de rol van TV in de levens van jongeren in de schijnwerper wordt gezet. Deze clip is te zien op TV-zenders in Europa, Azië, Canada, VS en Australië. Om hun liefde voor televisie te vieren, worden kijkers aangemoedigd om #WeloveTV en #WorldTVDay te gebruiken op 21 november. SPOT besteedt zaterdag via haar communicatiekanelen ook aandacht aan de schoonheid van het medium TV. De bij SPOT aangesloten TV-zenders zenden deze dag ook de clip uit.

Volgens EGTA-president Jan Isenbart draait TV tegenwoordig om keuze en alomtegenwoordigheid. “Laten we niet vergeten dat het de gevestigde lineaire TV-kanalen waren die de weg baanden voor uitgesteld TV-kijken of uitzendingen on demand. Jonge kijkers hebben nieuwe mogelijkheden tot het kijken van hoogwaardige video-content. Zij kiezen wanneer, waar en op welk device zij TV willen kijken. Deze doelgroep omarmd deze nieuwe manier van TV-kijken enthousiaster dan welke andere doelgroep dan ook, zonder de centrale rol van het grote scherm in de woonkamer achter te laten. Sterker nog: de ruime meerderheid van hun totale kijkgedrag vindt plaats door TV (76% in Duitsland). Met bijna oneindig veel opties is er voor TV een tweede gouden eeuw aangebroken voor producenten, adverteerders en kijkers.”

worldtelevisionday

Caroline Petit, adjunct-directeur van het VN Regionaal Informatiecentrum, zegt dat de World Television Day in 1996 werd uitgeroepen tot een jaarlijks evenement om de wereldwijde impact van TV op besluitvormers te erkennen. “Wereldleiders hebben recentelijk zeventien doelstellingen voor duurzame ontwikkeling aangenomen. Ze kunnen alleen een succes worden als mensen – vooral de jeugd – ze kennen. TV heeft het vermogen om het begrip over doelstellingen en andere wereldwijde onderwerpen vergroten. De kracht van TV ligt in haar vermogen om mensen te bereiken door sterke beelden uit te zenden en complexe ontwikkelingen te illustreren.”

TV domineert medialeven Millennials
De ERU, VCT en EGTA brachten de belangrijkste cijfers in kaart over het mediaconsumptiegedrag van jonge kijkers. TV-marketingorganisaties wereldwijd verzamelden de nieuwste statistieken om te laten zien hoe de hedendaagse relatie tussen Millennials en televisie eruitziet. Hoeveel uren TV kijken Millennials? Hoe dominant is de vorm van video in hun leven is? Hoe staan jongeren tegenover TV-reclame? Deze onderzoeken zijn samengevat zet in een factsheet.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/01/18

Bijna 15 mln Nederlanders kijken gem. 776 minuten TV tijdens feestdagen

Bijna 15 mln Nederlanders kijken gem. 776 minuten TV tijdens feestdagen

Nieuws

Nederland heeft tijdens de feestdagen massaal TV gekeken. 14,6 miljoen Nederlanders hebben tijdens de feestdagen TV-programma’s bekeken en keken in totaal 776 minuten over de

Topics: Kijkcijfers

09/11/14

Kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek

SPOT SKO Kijkcijfers

Onderzoek

De kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO) vormen de graadmeter van het succes van zenders en programma’s. Iedere ochtend publiceert SKO cijfers over de aantallen kijkers

Topics: Kijkcijfers

26 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf dinsdag 26 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

27 oktober

Mediadebat – Het mediabeleid van de toekomst

Hoe houden we kwaliteitsjournalistiek zichtbaar en toegankelijk in onze democratie, zeker nu grote techbedrijven steeds vaker

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Public Affairs Adviseur

BvA is per direct op zoek naar een Public Affairs Adviseur. Een inhoudelijk gedreven professional die de brug weet te slaan

Manager marketingcommunicatie

Weet jij het Nederlandse publiek te verleiden met onze hoogwaardige content? Doe je dat met crossmediale campagnes, waarbij je digitale marketing

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met