Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

08/01/18
Bijna 15 mln Nederlanders kijken gem. 776 minuten TV tijdens feestdagen

Nederland heeft tijdens de feestdagen massaal TV gekeken. 14,6 miljoen Nederlanders hebben tijdens de feestdagen TV-programma’s bekeken en keken in totaal 776 minuten over de vijf feestdagen. Het best bekeken programma was de oudejaarsconference van Youp van het Hek. Als klap op de vuurpijl laat de maand december een stijging van de kijktijd zien van 195,5 minuten per dag in 2016 naar 198,8 minuten in 2017, een stijging van 1,7%. Dit zijn de belangrijkste resultaten van een analyse over de december kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek.

TV programma’s trekken 14,6 miljoen kijkers 
De feestdagen zijn niet alleen mooie dagen om gezellig met vrienden en familie bijeen te komen maar er worden tijdens deze dagen ook populaire TV-programma’s uitgezonden waar Nederlanders met plezier naar kijken. Totaal hebben 14,6 miljoen Nederlanders naar de TV-programma’s van de feestdagen gekeken. De aantallen kijkers zijn het hoogste voor de TV-programma’s die zijn uitgezonden op Nieuwjaarsdag. De afgelopen periode heeft de gemiddelde Nederlander van 6 jaar en ouder bijna 13 uur TV gekeken naar de programma’s die tijdens de vijf feestdagen zijn uitgezonden (Kerstavond, 1e en 2e Kerstdag en Oud- en Nieuwjaarsdag). De kijktijd was het hoogst Oudjaars- en Nieuwjaarsdag, 174 minuten gemiddeld per dag bijna 3 uur.

Kijktijd en bereik TV-programma's feestdagen

Oudejaarsconference Youp en Nationaal aftelmoment trekken meer dan 3 miljoen kijkers
De vijf TV-programma’s van de feestdagen die de meeste kijkers hebben getrokken zijn achtereenvolgens, de oudejaarsconference van Youp van het Hek, het Nationaal aftelmoment, de All You Need Is Love Kerstspecial, de Boer zoekt vrouw special en de Nieuwjaarsaflevering van het Geheime dagboek van Hendrik Groen.  Onder jongeren van 13-19 jaar haalden Home Alone 2 lost in New York en Pak van mijn Hart ook de top vijf. Bij mannen haalde het acht uur Journaal op Nieuwjaarsdag ook de top vijf.

Top 5 TV-programma's per doelgroep

Cabaret, muziek en Sport meest populaire genres
Naast de oudejaarsconferences zijn vooral de muziek concerten en de sportverslagen die veel kijkers tijdens de feestdagen. Kerst- en nieuwsjaarconcerten en Top 2000 programma’s, darten en skispringen. Het zijn de tradities waaraan Nederlanders verknocht zijn en waarvoor massaal voor de buis gaan zitten. Zie hieronder de vijf best bekeken programma’s van zes programmagenres.

Top 5 TV-programma's per genre

December laat stijging kijktijd van 1,7% zien ten opzichte van vorig jaar. Kijktijd heel 2017 daalt minder sterk dan in 2016
Uit het maandpersbericht over de maand december blijkt dat voor het eerst sinds jaren de kijktijd weer is gegroeid. In december is deze gegroeid van 195 minuten per dag (6+) naar 199 minuten gemiddeld per dag. Dit is een stijging van de kijktijd van 1,7%.

Uit het jaarpersbericht blijkt dat de totale kijktijd in 2017 met 3,0% is gedaald van 183 minuten in 2016 naar 177,5 minuten in 2017. Deze daling is fors lager dan de daling in 2016. Toen daalde de kijktijd met 7,4% ten opzichte van 2015. De totale tijd die voor het TV-scherm wordt doorgebracht schermtijd is minder gedaald met 1,3% van 192,4 minuten in 2016 naar 189,9 minuten in 2017. In deze Schermtijd zit ook de tijd die besteed wordt heb bekijken van video platforms als Netflix, YouTube en Videoland. Deze categorie groeide met 32% van 9 naar 12 minuten gemiddeld per dag (6+).

Deze tekst is geschreven door Screenforce op basis van cijfers van SKO.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/01/23

SKO Jaaroverzicht 2022

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021.

Topics: Kijkcijfers

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en