Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

08/01/18
Bijna 15 mln Nederlanders kijken gem. 776 minuten TV tijdens feestdagen

Nederland heeft tijdens de feestdagen massaal TV gekeken. 14,6 miljoen Nederlanders hebben tijdens de feestdagen TV-programma’s bekeken en keken in totaal 776 minuten over de vijf feestdagen. Het best bekeken programma was de oudejaarsconference van Youp van het Hek. Als klap op de vuurpijl laat de maand december een stijging van de kijktijd zien van 195,5 minuten per dag in 2016 naar 198,8 minuten in 2017, een stijging van 1,7%. Dit zijn de belangrijkste resultaten van een analyse over de december kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek.

TV programma’s trekken 14,6 miljoen kijkers 
De feestdagen zijn niet alleen mooie dagen om gezellig met vrienden en familie bijeen te komen maar er worden tijdens deze dagen ook populaire TV-programma’s uitgezonden waar Nederlanders met plezier naar kijken. Totaal hebben 14,6 miljoen Nederlanders naar de TV-programma’s van de feestdagen gekeken. De aantallen kijkers zijn het hoogste voor de TV-programma’s die zijn uitgezonden op Nieuwjaarsdag. De afgelopen periode heeft de gemiddelde Nederlander van 6 jaar en ouder bijna 13 uur TV gekeken naar de programma’s die tijdens de vijf feestdagen zijn uitgezonden (Kerstavond, 1e en 2e Kerstdag en Oud- en Nieuwjaarsdag). De kijktijd was het hoogst Oudjaars- en Nieuwjaarsdag, 174 minuten gemiddeld per dag bijna 3 uur.

Kijktijd en bereik TV-programma's feestdagen

Oudejaarsconference Youp en Nationaal aftelmoment trekken meer dan 3 miljoen kijkers
De vijf TV-programma’s van de feestdagen die de meeste kijkers hebben getrokken zijn achtereenvolgens, de oudejaarsconference van Youp van het Hek, het Nationaal aftelmoment, de All You Need Is Love Kerstspecial, de Boer zoekt vrouw special en de Nieuwjaarsaflevering van het Geheime dagboek van Hendrik Groen.  Onder jongeren van 13-19 jaar haalden Home Alone 2 lost in New York en Pak van mijn Hart ook de top vijf. Bij mannen haalde het acht uur Journaal op Nieuwjaarsdag ook de top vijf.

Top 5 TV-programma's per doelgroep

Cabaret, muziek en Sport meest populaire genres
Naast de oudejaarsconferences zijn vooral de muziek concerten en de sportverslagen die veel kijkers tijdens de feestdagen. Kerst- en nieuwsjaarconcerten en Top 2000 programma’s, darten en skispringen. Het zijn de tradities waaraan Nederlanders verknocht zijn en waarvoor massaal voor de buis gaan zitten. Zie hieronder de vijf best bekeken programma’s van zes programmagenres.

Top 5 TV-programma's per genre

December laat stijging kijktijd van 1,7% zien ten opzichte van vorig jaar. Kijktijd heel 2017 daalt minder sterk dan in 2016
Uit het maandpersbericht over de maand december blijkt dat voor het eerst sinds jaren de kijktijd weer is gegroeid. In december is deze gegroeid van 195 minuten per dag (6+) naar 199 minuten gemiddeld per dag. Dit is een stijging van de kijktijd van 1,7%.

Uit het jaarpersbericht blijkt dat de totale kijktijd in 2017 met 3,0% is gedaald van 183 minuten in 2016 naar 177,5 minuten in 2017. Deze daling is fors lager dan de daling in 2016. Toen daalde de kijktijd met 7,4% ten opzichte van 2015. De totale tijd die voor het TV-scherm wordt doorgebracht schermtijd is minder gedaald met 1,3% van 192,4 minuten in 2016 naar 189,9 minuten in 2017. In deze Schermtijd zit ook de tijd die besteed wordt heb bekijken van video platforms als Netflix, YouTube en Videoland. Deze categorie groeide met 32% van 9 naar 12 minuten gemiddeld per dag (6+).

Deze tekst is geschreven door Screenforce op basis van cijfers van SKO.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/01/16

Nederlanders keken gemiddeld 190 minuten TV per dag in 2015

Onderzoek

De Nederlander keek in 2015 gemiddeld 190 minuten per dag TV (3 uur en 10 minuten). Dit is 4,8% lager dan in 2014, waarin de

Topics: Kijkcijfers

14/07/15

Uitgesteld TV-kijken gemeten tot 28 dagen na uitzending

Nieuws

SKO breidt per 17 juli 2015 de rapportage over het uitgesteld kijken via het tv-scherm uit naar 28 dagen na uitzending. Deze belangrijke innovatie in

Topics: Kijkcijfers, Techniek

30/06/15

TV-rechten Olympische Spelen naar Discovery & Eurosport

Nieuws

Het Internationaal Olympisch Comité (IOC) heeft de Europese uitzendrechten voor de volgende vier Olympische Spelen verkocht aan Discovery Communications, voor een bedrag van 1,3 miljard

Topics: Kijkcijfers

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met