Gemiddeld kijkt een Engelse TV-kijker in 2015 3 uur en 51 minuten TV per dag. Dat is 1% minder dan in 2014 maar 5% meer dan in 2013. Dit heeft Thinkbox, de Engelse marketingorganisatie voor commerciële TV, in het nieuwste Jaarrapport 2015 gepubliceerd.
Voor het eerst rapporteert Thinkbox cijfers over het ‘kijktotaal’, cijfers over het kijken naar alle videocontent, ongeacht via welk soort scherm naar deze content wordt gekeken. Voorafgaand aan de publicatie van het Jaarrapport heeft Thinkbox al bekend gemaakt dat de TV-reclamebestedingen in Engeland in 2015 naar een record zijn gestegen van £ 5,27 miljard. Dat is een groei van 7,4% in vergelijking met het vorige jaar, de sterkste groei sinds 2010.
Nieuwe methode meet al het video en TV-kijken ongeacht via welk scherm
Voorheen rapporteerde Thinkbox alleen de Engelse TV-kijkstandaard zoals gemeten door de Engelse Stichting Kijkonderzoek (BARB). Daarbij ging het om live TV-kijken of uitgesteld TV-kijken via een TV-toestel binnen 7 dagen na de oorspronkelijke uitzenddatum. Voorheen rapporteerde Thinkbox alleen de Engelse TV-kijkstandaard zoals gemeten door de Engelse Stichting Kijkonderzoek (BARB). Hierbij ging het om Live TV-kijken of uitgesteld TV-kijken via een TV-toestel binnen 7 dagen na de oorspronkelijke uitzenddatum. Door de nieuwe meetmethode bestaat de totale tijd besteedt aan TV-kijken uit 3 uur en 36 minuten. Volgens de BARB TV-standaard is dit 11 minuten extra TV-kijken via het TV-toestel en 4 minuten extra via andere schermen, zoals tablets en smartphones.
Jongeren besteden meer dan twee keer zo veel tijd aan TV-kijken via andere schermen
Jongeren van 16 tot en met 24 jaar kijken twee keer zo veel TV via andere apparaten dan de gemiddelde TV-kijker. Deze leeftijdsgroep kijkt gemiddeld per dag 2 uur en 14 minuten TV via een TV-toestel en gemiddeld 10 minuten per dag TV via andere apparaten.
TV blijft dominant binnen videocontent
Ondanks dat Engelsen steeds vaker naar videofilmpjes kijken via social media, andere sites of via VOD-diensten, is in 2015 76% van alle bekeken videocontent nog steeds TV-content. Dat is 61,6% live-TV, 11,4% uitgesteld TV en 3% TV-zender VOD. Vorig jaar was dit aandeel 81%. Dat is een geringe daling wanneer je bedenkt dat de Engelsen in 2015 gemiddeld per dag 15 minuten meer naar videofilmpjes zijn gaan kijken via social media, andere sites of VOD-diensten.
Record aan TV-bestedingen in 2015
Voorafgaand aan de publicatie van het Jaarrapport heeft Thinkbox al bekend gemaakt dat de TV-reclamebestedingen in Engeland in 2015 naar een record zijn gestegen van £ 5,27 miljard. Dat is een groei van 7,4% in vergelijking met het vorige jaar, de sterkste groei sinds 2010. Hiermee groeit de TV-markt sneller dan de totale Engelse reclamemarkt, die met 6,1% groeide in 2015. Opvallend is dat op FMCG na, E-commerce in de UK de grootste adverteerdersbranche is geworden met een groei van 14% ten opzichte van 2014.
Lindsay Clay, CEO van Thinkbox: “Uit de nieuwe cijfers blijkt dat TV dominant blijft voor alle leeftijdsgroepen. Jongeren kijken meer on-demand naar videocontent dan de generaties die hiermee niet zijn opgegroeid. Dat is logisch omdat jongeren niet de afstandsbediening van het TV-toestel controleren en daarom hun persoonlijke schermen gebruiken om te kijken naar hun persoonlijke favoriete content. Het is opmerkelijk dat ondanks alle nieuwe technologie en nieuwe videodiensten TV-content zo dominant blijft.”
Uitgebreide analyse in TV Jaarrapport 2015 van Thinkbox
Het volledige Jaarrapport van Thinkbox bevat de volgende onderwerpen:
- Een overzicht van alle TV kijk- en reclamecijfers, waaronder grootste adverteerders en omzet naar branche.
- Een samenvatting van de belangrijkste TV-onderzoeken, trends en innovaties.
- Informatie over diverse TV-onderwerpen zoals Ad avoidance en het verschil tussen de Engelse en Amerikaanse TV-reclamemarkt.
- Een hoofdstuk met TV-reclamecases; De bekroonde en meest creatieve Engelse TV-campagnes.