Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/05/17
Fusiedata TV en online kijkcijfers SKO ook in Mediaview beschikbaar

Stichting KijkOnderzoek (SKO) levert vanaf 21 april een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en TV kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd. Hiermee is het mogelijk om uitspraken te doen over het crossmediale bereik van programma’s en videocommercials. Hierbij kan voor het eerst worden vastgesteld wat online devices (zoals computers, tablets en smartphones) toevoegen aan het netto bereik van het TV-scherm en omgekeerd. Voor mediabureaus zijn deze cijfers ook via de Mediaview software van Media Buying Systems (MBS) inzichtelijk.

De nieuwe fusiedata geven voor het eerst inzicht in de overlap tussen kijkers die bereikt zijn via het TV-scherm en via online devices. Deze overlap kan berekend worden voor programma’s, zenders, tijdvakken en ook voor commercials. Zo kan in een analyse een kijker, die één aflevering van een serie heeft gezien via het TV-scherm en één aflevering via de tablet, meegenomen worden als bereikte kijker via TV-scherm en dit online device. Ook kan het bereik van een campagne bij dezelfde persoon via verschillende devices worden berekend. In deze eerste release kan fusiedata gebruikt worden voor alle personen van 6 t/m 64 jaar in Nederland.

Op basis van de afzonderlijke TV- en online datasets was het al mogelijk om kijkdichtheden te bepalen voor zowel programma’s als zenders. Nu is er ook inzicht in de overlap in bereik voor TV en online. De nieuwe cijfers geven antwoord op vragen als:

  • Hoeveel netto bereik heeft mijn campagne exclusief op TV opgeleverd?
  • Hoeveel online bereik is gerealiseerd, bovenop dit TV-bereik?
  • Hoeveel mensen in de doelgroep van 20 tot en met 49 jaar bereikten we met een programma zowel via de TV als via online devices?

Toegang data voor mediabureaus in Mediaview
De data worden toegankelijk gemaakt door SKO en kunnen worden ingelezen met applicaties ontwikkeld door softwarebureaus, die door SKO zijn goedgekeurd om de fusiedata te rapporteren. Voor mediabureaus is dit de Mediaview-software van Media Buying Systems (MBS). Naast TV kunnen planners online video en de combinatie van TV en online video evalueren. MBS heeft haar software aangepast en zal de nieuwe software half mei releasen. Op dit moment is het al mogelijk om te rapporteren over zowel online programma’s als online commercials via de software van TechEdge. Deze software wordt vooral door de Nederlandse broadcasters gebruikt.

Videodata Integratie Model
SKO heeft dit omvangrijke data-integratieproject opgezet en uitgevoerd onder de noemer Videodata Integratie Model (VIM). Bij het VIM-project zijn alle SKO-stakeholders (Screenforce, NPO, PMA en BVA) betrokken. De uitvoering van de datafusie ligt in handen van Kantar Media. De volgende stap in het VIM-project is om fusiedata over de hele bevolking van 6+ te rapporteren en SKO verwacht deze dataset vanaf juli 2017 te kunnen leveren.

Frans Kok, directeur van SKO, zegt hierover: “Dankzij de inspanningen van velen is het gelukt om een systeem te ontwikkelen waarbij dagelijks gefuseerde data van TV en online aan de markt worden geleverd. De levering van de fusieresultaten is een belangrijke mijlpaal in de vernieuwingen van het kijkonderzoek.”

Meer informatie over de fusie van de TV en online kijkcijfers is te vinden in de  brochure TV en online kijkcijfers gefuseerd.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16/03/23

TV-reclamemarkt groeit verder naar € 977 miljoen

Persberichten Nieuws

Zowel de kijktijd voor TV-zenders als VOD-platforms daalt In 2022 zijn de bestedingen in de TV-reclamemarkt opnieuw gestegen. Na een sterk herstel van de TV-reclamemarkt

Topics: TV Jaarrapport, TV-reclame, Mediabestedingen, Online Video

29/10/15

Cijfers TV Nederland eerste helft 2015

POT Cijfers TV eerste helft 2015

Onderzoek

De nieuwste cijfers over het Nederlandse televisielandschap zijn bekend. 86% van de Nederlandse huishoudens heeft op minimaal één TV-toestel digitale ontvangst. In 60% van de

Topics: 2nd screening, Kijkcijfers

24/01/22

WARC Marketer’s Toolkit 2022: de 5 belangrijkste trends in beeld

Nieuws

WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, heeft voor de elfde keer de Marketer’s Toolkit gepubliceerd. Marketeers zijn hun plannen voor het nieuwe jaar aan

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met