Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/05/17
Fusiedata TV en online kijkcijfers SKO ook in Mediaview beschikbaar

Stichting KijkOnderzoek (SKO) levert vanaf 21 april een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en TV kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd. Hiermee is het mogelijk om uitspraken te doen over het crossmediale bereik van programma’s en videocommercials. Hierbij kan voor het eerst worden vastgesteld wat online devices (zoals computers, tablets en smartphones) toevoegen aan het netto bereik van het TV-scherm en omgekeerd. Voor mediabureaus zijn deze cijfers ook via de Mediaview software van Media Buying Systems (MBS) inzichtelijk.

De nieuwe fusiedata geven voor het eerst inzicht in de overlap tussen kijkers die bereikt zijn via het TV-scherm en via online devices. Deze overlap kan berekend worden voor programma’s, zenders, tijdvakken en ook voor commercials. Zo kan in een analyse een kijker, die één aflevering van een serie heeft gezien via het TV-scherm en één aflevering via de tablet, meegenomen worden als bereikte kijker via TV-scherm en dit online device. Ook kan het bereik van een campagne bij dezelfde persoon via verschillende devices worden berekend. In deze eerste release kan fusiedata gebruikt worden voor alle personen van 6 t/m 64 jaar in Nederland.

Op basis van de afzonderlijke TV- en online datasets was het al mogelijk om kijkdichtheden te bepalen voor zowel programma’s als zenders. Nu is er ook inzicht in de overlap in bereik voor TV en online. De nieuwe cijfers geven antwoord op vragen als:

  • Hoeveel netto bereik heeft mijn campagne exclusief op TV opgeleverd?
  • Hoeveel online bereik is gerealiseerd, bovenop dit TV-bereik?
  • Hoeveel mensen in de doelgroep van 20 tot en met 49 jaar bereikten we met een programma zowel via de TV als via online devices?

Toegang data voor mediabureaus in Mediaview
De data worden toegankelijk gemaakt door SKO en kunnen worden ingelezen met applicaties ontwikkeld door softwarebureaus, die door SKO zijn goedgekeurd om de fusiedata te rapporteren. Voor mediabureaus is dit de Mediaview-software van Media Buying Systems (MBS). Naast TV kunnen planners online video en de combinatie van TV en online video evalueren. MBS heeft haar software aangepast en zal de nieuwe software half mei releasen. Op dit moment is het al mogelijk om te rapporteren over zowel online programma’s als online commercials via de software van TechEdge. Deze software wordt vooral door de Nederlandse broadcasters gebruikt.

Videodata Integratie Model
SKO heeft dit omvangrijke data-integratieproject opgezet en uitgevoerd onder de noemer Videodata Integratie Model (VIM). Bij het VIM-project zijn alle SKO-stakeholders (Screenforce, NPO, PMA en BVA) betrokken. De uitvoering van de datafusie ligt in handen van Kantar Media. De volgende stap in het VIM-project is om fusiedata over de hele bevolking van 6+ te rapporteren en SKO verwacht deze dataset vanaf juli 2017 te kunnen leveren.

Frans Kok, directeur van SKO, zegt hierover: “Dankzij de inspanningen van velen is het gelukt om een systeem te ontwikkelen waarbij dagelijks gefuseerde data van TV en online aan de markt worden geleverd. De levering van de fusieresultaten is een belangrijke mijlpaal in de vernieuwingen van het kijkonderzoek.”

Meer informatie over de fusie van de TV en online kijkcijfers is te vinden in de  brochure TV en online kijkcijfers gefuseerd.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

22/11/16

Online videoadvertising steeds vaker ingezet voor merkbouw

Screenforce Online videoadvertising steeds vaker ingezet voor merkbouw

Onderzoek

Online videoadvertising wordt steeds meer erkend als een essentieel instrument om merkbouw te realiseren. Stakeholders bewegen zich vaker richting het meten merk-KPI’s als merkbekendheid en

Topics: Online Video, Reclame-effect

14/08/19

TV-reclamemarkt naar €394 miljoen in eerste helft 2019

Persberichten Nieuws

In de eerste helft van 2019 is de TV-reclamemarkt uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport, TV-reclame, Jongeren en media, Kijkcijfers

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met